Basisschool Hubertus

Jagerslaan 55 5042 LJ Tilburg

  • Schoolfoto van Basisschool Hubertus
  • Wij zijn een gecertificeerde Gezonde School en stimuleren dan ook het eten van fruit en drinken van water.
  • Schoolfoto van Basisschool Hubertus
  • Schoolfoto van Basisschool Hubertus
  • Schoolfoto van Basisschool Hubertus

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op basisschool Hubertus meten we de opbrengsten van ons onderwijs door middel van toetsing. Aan de hand van de opbrengsten maken wij twee keer per jaar een schoolanalyse en een trendanalyse.  Deze worden gedeeld met het team en in kleinere leerteams. Vanuit de school- en trendanalyse spreken wij ambities uit. De ambities voor de komende jaren zijn onder andere het opstellen van schoolnormen, het consequent gebruik van observaties, kleuter in beeld van CITO en de inzet van voortoetsen vanuit de HGW-cyclus. Om vanuit toetsen betrouwbare conclusies te kunnen trekken, hanteert basisschool Hubertus een toetsprotocol. Daarnaast wordt een toetskalender gevolgd waarbij we vanaf groep 3 twee keer per jaar toetsen met IEP. In groep 8 wordt de IEP-doorstroomtoets afgenomen. Wanneer het een kind met een ontwikkelingsperspectief betreft, stemmen we de toetsing op het individu af. Op deze wijze kan de school de leerinhouden zo goed mogelijk afstemmen op ieder kind. Dit gebeurt altijd in overleg met ouders/verzorgers.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eindtoets basisschool wordt doorstroomtoets

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf het schooljaar 2023-2024 al in februari een zogenaamde doorstroomtoets. Deze toets komt in plaats van de Eindtoets. De (ouders van de) leerlingen moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur. En op het voor hen best passende niveau.


Vanaf schooljaar 2023-2024: één aanmeldweek en eindtoets wordt doorstroomtoets

De eindtoets gaat dus doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8.

Er komt één week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies. Doordat er één aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:

1. De leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.

2. De leerlingen maken in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.

3. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.

4. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso. 

Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geven we als school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kunnen wij besluiten het advies niet te verhogen. Uiteraard zullen wij dit aan u kunnen uitleggen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op basisschool Hubertus heeft het welzijn van onze kinderen een hoge prioriteit. Leren komt pas tot stand als een kind zich goed voelt. Wij zorgen ervoor dat kinderen op onze kleurrijke school in balans zijn met zichzelf en de ander. Als school houden wij rekening met de verschillen tussen school-, thuis- en straatcultuur. De relatie tussen leerkracht en kind speelt hierin een essentiële rol. Ook steekt basisschool Hubertus in op het welzijn van de kinderen door de focus te leggen op gezonde voeding en een gezonde levensstijl. Basisschool Hubertus is een gecertificeerde gezonde school.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Gezondheid
  • Balans met jezelf en de ander

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven