Basisschool Hasseltse Poorten

Hasseltstraat 198 5046 LP Tilburg

Schoolfoto van Basisschool Hasseltse Poorten

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies, dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school dient dat dan te motiveren.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij maken gebruik van een leerlingvolgsysteem. Wij gebruiken dit voor zowel de sociaal- emotionele ontwikkeling, als voor de leerontwikkeling van de kinderen. In de kleutergroepen wordt een combinatie gebruikt van observeren, toetsen en taken. Door de leerlingen nauwkeurig te observeren, ook op gebied van zaken als persoonlijkheidsvorming, sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding en gedrag, proberen wij een compleet beeld van alle kinderen te krijgen. Voor het in beeld brengen van de sociaal-emotionele ontwikkeling in leerjaar 3 t/m 8 maken wij gebruik van het leerlingvolgsysteem Zien. Toetsresultaten, observaties, gespreksverslagen en afspraken worden vastgelegd in het leerlingvolgsysteem Parnassys. Wij begeleiden de leerlingen zo goed mogelijk in hun leerontwikkeling en houden ze scherp in beeld. Dit doen we door middel van individuele en groepsinstructieplannen en toetsing. Naast de aan de methode gebonden toetsen hebben we een toetslijn samengesteld op basis van landelijk genormeerde toetsen. Dit doen wij om de resultaten zo goed mogelijk te kunnen blijven volgen en hierop adequaat in te spelen met ons onderwijs.

De toetslijn (Cito) ziet er als volgt uit:

• Leerjaar 3: Drie minutentoets (DMT) – Avi - Spelling – Rekenen/Wiskunde – Periodieke signalering methode Veilig Leren Lezen (herfst-, winter-, lente-, eindsignalering)

• Leerjaar 4: DMT – Avi – Spelling – Begrijpend lezen – Rekenen/Wiskunde

• Leerjaar 5: DMT –Avi - Spelling – Begrijpend lezen – Rekenen/Wiskunde

• Leerjaar 6: DMT – Avi - Spelling – Begrijpend lezen – Rekenen/Wiskunde

• Leerjaar 7: DMT – Avi - Spelling – Begrijpend lezen – Rekenen/Wiskunde

• Leerjaar 8: DMT – Avi- Spelling – Begrijpend lezen – Rekenen/Wiskunde

Hiernaast wordt twee keer per jaar de rekentoets Parwo (leerjaar 2) of Bareka (leerjaar 3-8) afgenomen. Hiermee wordt duidelijk in beeld gebracht welke basisvaardigheden uw kind beheerst op rekengebied. In leerjaar 6 en 8 nemen wij aan het begin van het jaar de Adit af, een digitale toets die inzicht geeft in het algemeen functioneringsniveau van de leerling. In leerjaar 8 vindt in april de verplichte eindtoets basisonderwijs plaats. Wij gebruiken hiervoor de Route 8, een digitale, adaptieve toets. Resultaten van toetsing worden bij de ouder-kindgesprekken besproken en staan in het rapport. Indien nodig zijn tussentijdse gesprekken altijd mogelijk, zowel op initiatief van de leerkracht als van de ouder/verzorger.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De leerlingen van groep 8 ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies van hun leerkracht. In de eerste of tweede volle week van februari maken alle leerlingen de doorstroomtoets. De uitslag hiervan ontvangen de scholen uiterlijk 15 maart. Vervolgens ontvangen de leerlingen en ouders uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Indien het toetsadvies vanuit de doorstroomtoets hoger is dan het voorlopig schooladvies, dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school dient dat dan te motiveren. Aanmelden voor het VO met het definitieve advies gebeurt tussen 25 maart en 31 maart.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Als schoolteam (directie, onderwijzend en niet-onderwijzend personeel) wil basisschool Cleijn Hasselt dat kinderen, ouders en leerkrachten zich prettig voelen op school. Dat houdt vanzelfsprekend in dat zij met respect met elkaar omgaan. De kernwaarden die binnen de school centraal staan zijn dan ook plezier, respect, verantwoordelijkheid en veiligheid.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Plezier
  • Respect
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven