Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op Cleijn Hasselt gaan alle kinderen van unit 1 tot en met unit 4, evenveel uren naar school. Samen met ouders hebben wij gekozen voor een continurooster met een vrije woensdagmiddag en een vrije vrijdagmiddag voor de leerlingen.
Onze schooltijden zijn als volgt:
Maandag 08.30 – 15.00
Dinsdag 08.30 – 15.00
Woensdag 08.30 – 12.30
Donderdag 08.30 – 15.00
Vrijdag 08.30 – 15.00
Om 08.20 uur luidt de eerste bel. Kinderen en ouders mogen vanaf dat moment naar binnen. Om 08.30 uur klinkt de tweede bel. De lessen gaan dan beginnen. Wij vragen ouders ervoor te zorgen dat de lessen op tijd kunnen beginnen door kinderen op tijd naar school te brengen en de school bij de tweede bel direct te verlaten.
Idem aan invulling onderwijstijd leerjaar 3 t.m. 8
Samen de wereld ontdekken: samen
Wij geloven dat kinderen baat hebben bij onderwijs dat vanuit hoge verwachtingen passend is bij hun onderwijsbehoefte. Dit is het uitgangspunt van ons unitonderwijs. De kinderen zitten gedurende de dag afwisselend in leerjaar en in Kasteel. In leerjaar worden de basisvakken als rekenen, spelling en lezen aangeboden. Heeft uw kind op een bepaald vakgebied extra ondersteuning nodig, dan kan dit. Heeft hij of zij juist extra uitdaging nodig? Dan kunnen we dat in het unitsysteem makkelijk en gestructureerd bieden, zonder dat uw kind uit een veilige omgeving gehaald wordt. In de middag is iedere unit verdeeld in kastelen, waar groepen leerlingen heterogeen bij elkaar zitten en op deze manier veel van elkaar leren. We werken dan thematisch met onze school- en unitadventures.
In unit 1 doorlopen de leerlingen leerjaar 1, 2 in unit 2 leerjaar 3 en 4, in unit 3 leerjaar 5 en 6, in unit 4 leerjaar 7 en 8. Ieder schooljaar worden de nieuwe kastelen zorgvuldig samengesteld om voor alle leerlingen een zo optimaal mogelijke leeromgeving te creëren. Hiervoor houden de collega’s verschillende aspecten in beeld. Wij handelen altijd in belang van de driehoek kind, groep en leerkracht. Door ons onderwijs in units te organiseren leren en ontwikkelen onze leerlingen samen. Leerkrachten nemen ook samen de verantwoordelijkheid.
Samen de wereld ontdekken: de wereld
De leerlingen werken aan hun brede ontwikkeling doordat vakken zoals wereldoriëntatie, kunstzinnige oriëntatie, digitale geletterdheid en Engels worden aangeboden in een school- of unitadventure. Dit is een betekenisvol thema waarin al het geleerde wordt toegepast. Bij de opening en/of afsluiting van een adventure zullen wij regelmatig ouders uitnodigen. We willen immers Samen de wereld ontdekken en ouders betrekken bij het leerproces van hun kind.
Samen de wereld ontdekken: ontdekken
Wij bereiden onze leerlingen voor op een wereld waarvan wij nog niet weten hoe deze eruit zal gaan zien. Vanuit de acht succeseigenschappen (concentreren, proberen, nieuwsgierig zijn, doorzetten, samenwerken, plezier hebben, fantasie gebruiken en blijven verbeteren) leren wij leerlingen van jongs af aan hun eigen voorwaarden voor leren zo optimaal mogelijk te maken, zodat zij passend bij hun eigen mogelijkheden de wereld kunnen ontdekken.
Naast de reguliere lessen besteden wij iedere week tijd aan leesbevordering, muzieklessen, gym en beeldende vorming. Onze creatieve vakken staan in dienst van taal en wereldorientatie.
Cleijn Hasselt staat open voor ieder kind. Wij nemen de verantwoordelijkheid om samen met ouders de best passende plek te zoeken voor een kind wanneer wij zelf niet aan de ondersteuningsbehoefte kunnen voldoen. Wij hebben een wijkfunctie. Wij kijken vanuit drie perspectieven; de leerling (kan hij groeien op Cleijn Hasselt?), de groep/omgeving (kan de groep dit aan?), de leerkracht (heeft het team voldoende draagkracht? Nu en in de toekomst). We kijken naar het toekomstperspectief en bespreken dit ook met de ouders. We gaan uit van maatwerk.
In ons School Ondersteunings Profiel is vanuit de Indicatiestelling vanuit onderwijsbehoefte (IVO-velden) beschreven welke basisondersteuning, basisondersteuning+ wij bieden (vanuit het unitonderwijs) en welke intensieve ondersteuning mogelijk is. De basisondersteuning staat beschreven in onze kwaliteitskaarten per unit, vakgebied en aandachtsgebied. Deze zijn te vinden in ons schoolplan en onderwijsportfolio. De beschrijving van de praktische uitvoering van onze ondersteuning is te vinden in de ondersteuningscyclus. Deze is opgesteld op basis van handelingsgericht werken.
Het bevoegd gezag van de school is aangesloten bij het samenwerkingsverband Plein 013.
Adres: J. Asselbergsweg 38 5026 RR Tilburg
Postbus 1372 5004 BJ Tilburg
Telefoon: 013 – 21 00 13 0
E-mail: info@plein013.nl
Website: www.plein013.nl
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij werken handelingsgericht waarbij we door observatie, overleg en data-analyse de behoeften van alle leerlingen in beeld brengen. Aan de hand van deze waarneming, begrijpen we wat er nodig is voor ieder kind, waarna er plannen gemaakt worden voor het geven van een passende instructie, verwerking en begeleiding om de doelen te halen.
Voor (meer, hoog) begaafde kinderen hebben we een plusgroep. Elke vrijdag komen deze kinderen bijeen en werken aan hun cognitieve en emotionele ontwikkeling.
Extra hulp vindt in of buiten de groep plaats door de eigen leerkracht of de onderwijsassistent.
Kinderen met een ontwikkelingsperspectief krijgen begeleiding van een remedial teacher.
Binnen ons IKC (Integraal Kind Centrum) werken peuteropvang, bso en onderwijs nauw met elkaar samen. Doordat wij als peuteropvang, bso en school in één gebouw werken zijn de lijntjes kort. Samen hebben we zicht op ontwikkeling en houden we elkaar daarvan op de hoogte. Er wordt beredeneerd gewerkt aan de brede ontwikkeling, waarbij themavoorbereidingen gezamenlijk gemaakt worden. Binnen deze thema's is er aanbod voor taal, rekenen, motoriek en sociaal emotionele ontwikkeling. Op ons kindercentrum heeft taal extra aandacht. Woordenschat en communicatieve redzaamheid zijn hierin belangrijke pijlers. Vanaf schooljaar 2023-2024 werken wij vanuit de visie spelend leren. We sluiten aan op de belevingswereld en de leerstijl van het jonge kind, waarbij het jonge kind wordt geprikkeld met rijke ontwerpuitdagingen. Samen met de professional gaan zij op onderzoek, voeren zij verdiepende dialogen en bouwen zij thema's op. Thema's worden zintuigelijk verkend, zodat kinderen nieuwe kennis en ervaring kunnen verankeren. Hiermee vergroten we het welbevinden en de betrokkenheid van het jonge kind. Wij hebben hoge verwachtingen van onze kinderen en professionals. Wij willen ons onderwijs dusdanig afstemmen, zodat we het beste uit ieder kind halen. Daarom blijven ook onze medewerkers zich voortdurend professionaliseren.