IKC Prins Maurits

Hooibeestje 2 4007 HD Tiel

Schoolfoto van IKC Prins Maurits

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze school is een resultaatgerichte school. Schooljaar 2018 hebben wij voor het eerst deelgenomen aan de DIA eindtoets. Deze toets is digitaal afgenomen en is adaptief. De Dia Eindtoets is bedoeld om een objectief en individueel advies te kunnen geven over het meest geschikte vervolgonderwijs voor leerlingen. Dit advies ondersteunt het advies van de school. De toets is niet bedoeld om scholen onderling te vergelijken.

Een analyse van onze gemiddelde eind resultaten in de afgelopen jaren laat  zien dat de jaarlijkse scores  fluctueren. De analyse laat echter ook zien dat de afgelopen jaren onze gemiddelde eind-score altijd op of boven het landelijk gemiddelde lag. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De Prins Mauritsschool biedt Passend Onderwijs en werkt Opbrengstgericht met een 6-tal instrumenten. Eén daarvan is het Schooloverzicht. Het schooloverzicht geeft aan hoe het er voor staat met ons streven naar de schoolambities in relatie tot de populatie van de school. Hierin staan tevens de schoolopbrengsten (eindresultaten) van de afzonderlijke groepen. Het biedt ondersteuning bij een vertaalslag naar de praktijk waarbij de normering van CITO leidend is, uitgedrukt in percentages en vaardigheidsscores. Voor Prins Mauritsschool locatie Passewaaij betekent dat ongeveer de hoogste C-score (overgang van B naar C)) en dus ongeveer het landelijk gemiddelde. 

Bij het trendanalyse-gesprek (2x per jaar) gaan we samen de resultaten vergelijken met de ambities voor het getoetste vak. We gaan in discussie over waarom de ambities wel/niet behaald zijn en werpen daarbij een kritische blik op ons handelen als school en maken samen de juiste keuzes ter verbetering van ons onderwijs (Groepsniveau: tussentijdse interventies. Schoolniveau: het jaarplan). De ambities zijn uiteraard bedoeld voor de langere termijn om een goed vergelijk te kunnen maken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op IKC Prins Maurits kom je niet voor verrassingen te staan. Door de jaren heen wordt een beeld gevorm van de schoolprestaties van het kind. Wij houden ouders daar tijdens voortgangsgesprekken en door rapportages over op de hoogte. 

Aan het einde van groep 7 wordt een voorlopig advies uitgesproken. 

Halverwege groep 8 vindt de laatste toetsperiode plaats, waarop we kunnen kijken hoe de kinderen actueel presteren. Hierop volgt een schooladvies. In februari vindt de zgn. Doorstroomtoets (vroeger: Eindtoets of Citotoets) plaats. Onze school gebruikt daarvoor het systeem van DIAtaal, een systeem dat adaptief toetst. 

Zowel het voorlopig als het definitief advies wordt niet alleen door de leerkracht bepaald. In een groep met bredere expertise (intern begeleider, directie, leerkracht voorgaande groep) wordt gekeken naar de kansen van het kind en volgt er een advies. Bij het vormen van dit advies kijken we dieper dan alleen de laatste resultaten, maar zoeken naar kansen in de loop van de schoolcarrière van het kind. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Prins Mauritsschool wil kinderen stimuleren om later actief aan de democratische samenleving deel te laten nemen. Daar heb je kennis en vaardigheden voor nodig, zoals respectvol met elkaar omgaan en respectvol discussiëren. De school ervaart dit als zeer belangrijk aangezien burgerschapsvorming leert dat kinderen de verschillen tussen mensen en groepen leren waarderen. Hoe eerder er met burgerschapsvorming wordt begonnen, hoe beter. Waarom is het zo belangrijk dat de kinderen zich deze vaardigheden op jonge leeftijd eigen maken? Omdat wij, zowel kinderen als ouderen samen de maatschappij vormen. Normen en waarden zijn daarbij van groot belang. De kinderen zullen bereid moeten zijn en het vermogen moeten hebben, om deel uit te maken van de gemeenschap. De methode Vreedzame School volgen wij op school volgen om onze leerlingen deze sociale vaardigheden bij te brengen. Zaken die we samen ondernemen met betrekking tot burgerschap zijn o.a.:- Schoolomgeving schoonhouden met de prikactie- Koningsspelen (sportdag)- Vieringen (kerst, Pasen, Sinterklaas)- Uitjes, o.a. bezoek aan de kinderboerderij, etc.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen verantwoordelijk
  • samenwerken in de school
  • samenwerken in de omgeving

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven