<a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De groepen 1 en 2 op de Prins Mauritsschool zijn combinatiegroepen. We kiezen hiervoor zodat de de oudste en de jongste kleuters elkaar kunnen helpen en stimuleren. De jongste kleuters stromen beurtelings in.
Soms kiezen we er in de hogere groepen ook voor om combinatiegroepen te maken. De reden kan verschillend zijn. Soms om het pedagogisch klimaat van de groepen te verbeteren, soms is er praktische reden.
In de groepen 1/2 vormen spelen en werken de hoofdactiviteit van de dag. We gebruiken de methode Kleuterplein. We werken thematisch en doelgericht middels de leerlijnen Jonge Kind vanuit ParnasSys.
De leerkrachten gaan uit van de SLO doelen en zoeken daar de activiteiten bij. De activiteiten sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen. De leerkrachten volgen de ontwikkeling van de kinderen door observatie.
Bewegingsonderwijs is ook één van de hoofdactiviteiten. Dit gebeurt in het speellokaal en op het plein.
De basisvaardigheden: lezen, taal en rekenen vinden we erg belangrijk.
Op de ochtenden staan taal, lezen en rekenen centraal. In de middagen werken we met de methode BLINK een integrale wereldoriënterende methode.
In onze school bieden wij onze leerlingen basisondersteuning. Deze onderwijsondersteuning is erop gericht dat elke leerling zich in een ononderbroken proces kan ontwikkelen en daarbij de kerndoelen van het basisonderwijs behaalt. Basisondersteuning bestaat uit het onderwijsprogramma (leerstofaanbod, didactische aanpak, pedagogische aanpak, klassenmanagement, schoolklimaat) dat wij voor onze leerlingen verzorgen inclusief de daarmee samenhangende ondersteuning.
Onze mogelijkheden
Wij kunnen in onze school veel doen om de leerlingen passend onderwijs te bieden. Wij beschikken over diverse mogelijkheden om goed onderwijs voor alle leerlingen te bieden en extra ondersteuning voor de leerlingen die dit nodig hebben. Wij kunnen veel doen maar niet alles. Sommige leerlingen hebben hele specialistische ondersteuning nodig vanuit een (zeer) specifieke onderwijsbehoeften. Hier lopen wij in onze school tegen grenzen aan.
Passend onderwijs in onze school
Wij zorgen ervoor dat onze leerlingen de onderwijsondersteuning krijgen die zij nodig hebben om zich zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen en daarbij de kerndoelen behalen van het basisonderwijs. Dit doen we in samenspraak met de ouders en/of verzorgers. Pas als de hulpvraag van de leerling de mogelijkheden van onze school aantoonbaar te boven gaat, zoeken we naar een andere meer passende onderwijsvoorziening voor deze leerling. We werken hiervoor optimaal samen met de andere basisscholen, de scholen voor speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in het BePO samenwerkingsverband. Door intensief samen te werken zorgen we ervoor dat elke leerling zo dicht mogelijk bij de eigen leefomgeving de onderwijsondersteuning krijgt die zij of hij nodig heeft.
Verdiept basisarrangement
Dit arrangement is bedoeld voor onze leerlingen die te weinig hebben aan het basisarrangement omdat zij meer aan kunnen. De kinderen die extra goed kunnen leren, krijgen speciale aandacht bij ons. Binnen de methodes is extra oefenstof aangegeven die deze kinderen kunnen maken. Bovendien gebruiken we voor deze kinderen speciale leerstof waaraan ze zelfstandig mogen werken. In uitzonderlijke gevallen stromen de kinderen versneld door. Ook bestaat de mogelijkheid dat ze naar een Plusklas gaan.
samenwerkingsverband BePo
Wij signaleren vroegtijdig welke leerlingen extra ondersteuning nodig hebben. Op basis van een analyse van de verzamelde gegevens stellen we wanneer dit van belang is voor deze leerlingen een ontwikkelingsperspectief op en bepalen aan de hand hiervan de aard van de extra ondersteuning. De leraar voert eventueel in samenwerking met andere teamleden en/of expertise vanuit BePO de extra ondersteuning uit.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij doen veel aan teamscholing, zodat iedere leerkracht mogelijkheden creëert in zijn groep om aan de behoeften van kinderen te kunnen voldoen. WE willen ook inzetten op co-teaching, waarbij een expert met de leerkracht lessen gaat voorbereiden, samen gaat uitvoeren en weer gaat nabespreken. Op deze manier willen we onderstaande gaan oefenen
Wij denken daarbij aan:
goede instructie, waarbij kinderen die het begrijpen ook alvast kunnen starten met het werk,
uitdagende opdrachten geven,
kinderen meenemen in hun eigen leerproces: kinderen bewust maken van wat ze al kunnen en wat nog niet,
kinderen schalen zichzelf in
kinderen zijn zich bewust van de succescriteria om tot een goede oplossing te komen
eigenaarschap en verantwoordelijkheid geven,
activeren van kinderen
De peuterspeelzaal van Wiplala zit in het schoolgebouw naast de kleutergroepen