Basisschool 't Ambyld

Smidte 47 8407 ER Terwispel

Schoolfoto van Basisschool 't Ambyld

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Nog invullen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Ons onderwijs kenmerkt zich door doelgerichte instructie, een taakgerichte werksfeer en een actieve betrokkenheid van de kinderen. Deze items zijn van groot belang voor het bepalen van het type instructie. Onze school gaat uit van het werken met drie groepsniveaus: Basisinstructie, intensieve instructie en "meer" instructie. Vanzelfsprekend hebben we ook aanbod dat gericht is op meer uitdaging. Dit gaat uit van een kortere instructie. In eerste instantie krijgen kinderen daarbij extra opdrachten en moeilijker werk. Naar mate de (ontwikkelings-)voorsprong van deze kinderen groter is, wordt de reguliere leerstof compacter en krijgen zij een eigen programma dat meer gericht is op hun andere manier van denken en leren.

Van “basis” naar minder: Vanzelfsprekend hebben wij ook een Passend Aanbod dat gericht is op meer ondersteuning. Deze gaat uit van meer herhaling, kleinere stappen en extra oefening. Naar mate de ondersteuningsbehoefte van de kinderen groter is, wordt de aanpak intensiever en individueler. Waar nodig wordt een ontwikkelingsperspectief opgesteld en gaan kinderen een eigen leerlijn volgen. De uitdaging binnen dit aanbod is om een effectieve en doorgaande lijn te vinden.

Het toezichtkader Primair Onderwijs van de Inspectie van het Onderwijs (op basis waarvan de inspectie de kwaliteit van het onderwijs op een school beoordeelt) bevat een aantal indicatoren voor de beoordeling van de resultaten van de school. Deze indicatoren zijn:

  • De resultaten van de leerlingen aan het eind van de basisschool liggen tenminste op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht.
  • De taalresultaten van de leerlingen aan het eind van de basisschool liggen tenminste op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht.
  • De rekenresultaten van de leerlingen aan het eind van de basisschool liggen tenminste op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht. •
  • De resultaten van de leerlingen voor Nederlandse taal en rekenen en wiskunde tijdens de schoolperiode liggen tenminste op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht. •
  • De leerlingen doorlopen in beginsel de school binnen de verwachte periode van acht jaar. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften ontwikkelen zich naar hun mogelijkheden. 5 Ontwikkeling en resultaten 22 •
  • De sociale competenties van de leerlingen liggen op het niveau dat mag worden verwacht. •
  • De adviezen van de leerlingen voor het vervolgonderwijs zijn in overeenstemming met de verwachtingen op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie. •
  • De leerlingen functioneren naar verwachting in het vervolgonderwijs.

Ons burgerschapsonderwijs krijgt, in onze omgeving en met onze ouders en leerlingen, vorm en inhoud. Wij kennen de vereisten zoals die in: Artikel 5, derde lid van de WPO aan burgerschapsonderwijs worden gesteld. Tenslotte sluit ons burgerschapsonderwijs aan op het Onderzoekskader van de inspectie bij:OP1 Aanbod en VS2 Schoolklimaat. De doelen zijn in ons beleidsstuk gespecificeerd naar leerjaar, leerdomein en onderwijsniveau. De leerdoelen zijn in concrete termen geformuleerd zodat vastgesteld kan worden of deze zijn behaald. 

Met onze Zelfevaluatie leggen wij verantwoording af aan het bestuur. In dit document worden de onderwijskwaliteiten volgens de inspectiebeoordelingen uitgewerkt.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Nog invullen
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op 't Ambyld gaan wij zoveel mogelijk democratisch met kinderen om. Dat betekent dat we uitgaan van het groepsgevoel. Je bent belangrijk in de groep en dat geeft een goed zelfgevoel. Van daaruit kom je het beste tot presteren. Democratisch betekent ook dat we allen binnen de groep gelijkwaardig zijn. Niet gelijk, we erkennen dat er verschillen zijn, hebben juist oog voor verschillen, maar ieders inbreng heeft evenveel waarde.

Onze school is een veilige leeromgeving. Dit blijkt uit de jaarlijkse vragenlijst die door leerlingen van groep 6/7/8 wordt ingevuld. (PO Monitoring Sociale Veiligheid). Het veiligheidsbeleid is aanwezig. Het pedagogisch klimaat is vertrouwd, plezierig en ondersteunend. Het team is toegankelijk, heeft humor en geeft regelmatig complimenten. Leerlingen zijn vriendelijk en ontspannen. Een positieve feedback is vanzelfsprekend. De leerlingen van groep 6/7/8 geven onze school een 8,3 als rapportcijfer (april 2023). 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ieder mens is uniek
  • Alle mensen zijn gelijkwaardig
  • Elk mens medeverantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven