Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Kleuters leren veel tijdens hun spel. Wij spelen daarop in door te zorgen dat er veel materiaal is waarvan kleuters kunnen leren. Wij gebruiken in groep 1 en 2 de methode “Onderbouwd”. Er wordt aandacht besteed aan de ontwikkeling van beginnende geletterdheid en gecijferdheid, motoriek en sociaal-emotionele vorming. Daarnaast worden andere bronnen geraadpleegd, zoals de map Gecijferd Bewustzijn, schooltelevisie, e.d. Alle kinderen worden geobserveerd met behulp van de registratiemodule van Onderbouwd.
Onderwijs- en leerstofaanbod
Groep 1 en 2
Kleuters leren veel, ook tijdens hun spel. Wij spelen daarop in door te zorgen dat er veel materiaal is waarvan kleuters kunnen leren. Wij gebruiken in groep 1 en 2 de methode “Onderbouwd”. Er wordt aandacht besteed aan de ontwikkeling van de beginnende geletterdheid, beginnende gecijferdheid, motoriek en sociaal-emotionele vorming. Daarnaast worden andere bronnen geraadpleegd, zoals de map Gecijferd Bewustzijn, schooltelevisie, e.d. Alle kinderen worden geobserveerd met behulp van de registratiemodule van Onderbouwd.
Groep 3 t/m 8
In de groepen 3 t/m 8 wordt meer met methoden gewerkt. In deze zes jaren komen veel verschillende vakken aan bod, waarbij het zwaartepunt ligt op de cognitieve vakken lezen, taal en rekenen. Ook in deze groepen volgen we de ontwikkeling van de kinderen o.a. op sociaal- emotioneel, motorisch- en cognitief gebied.
Nederlandse taal
Voor het taalonderwijs maken wij in de groepen 4 t/m 8 gebruik van de nieuwste versie van de taalmethode “Taal Op Maat”. Groepen 1 en 2 gebruiken “Onderbouwd” en groep 3 werkt met “Veilig Leren Lezen (Kim versie)”. Het taalonderwijs is veelomvattend. Er is aandacht voor zowel het mondelinge, als het schriftelijke taalgebruik. Zo werken we aan woordenschatuitbreiding, spelling, actief luisteren, taalbeschouwing en het verwoorden van ideeën. Aan het creatieve taalgebruik werken we door middel van het schrijven van verhalen en gedichten en het houden van spreekbeurten. Voor het spellingsonderwijs maken we ook gebruik van de nieuwste versie van de methode “Taal Op Maat”. Tevens speelt de computer hierin een steeds belangrijkere rol.
Rekenen en wiskunde
Het rekenonderwijs wordt gekenmerkt door begripsvorming, ordenen, ontwikkelen van hoeveelheidbegrippen en inzicht verkrijgen in de inhoud van getallen. Door handelend bezig te zijn komen kinderen uiteindelijk tot abstractie en leren zij eigen oplossingsstrategieën hanteren voor verschillende rekenproblemen. De kleuters leren langs de leerlijn van beginnende gecijferdheid begrippen te hanteren met betrekking tot tijd, ruimtelijke oriëntatie, vergelijken, sorteren en ordenen, meten en wegen, tellen en getalbegrip. Vanaf groep 3 wordt gewerkt met de gloednieuwe methode Getal en Ruimte Junior. Het is een methode met leerkracht gebonden en zelfstandige werklessen. De methode biedt praktische en concrete aanwijzingen voor diagnostiek en rekenhulp voor de begeleiding van de zwakke rekenaars en er is extra gevarieerde en pittige verrijkingsstof voor de kinderen die snel klaar zijn met de basisstof.
Lezen
Al tijdens de kleuterjaren krijgen de kinderen m.b.v. “Onderbouwd” allerlei voorbereidende oefenstof m.b.t. beginnende geletterdheid. In groep 3 wordt officieel gestart met het leren lezen via de aanvankelijk taal- en leesmethode “Veilig leren lezen (Kim versie)”. Na het aanvankelijk lezen ligt de nadruk op het begrijpend en voortgezet technisch lezen. Daarvoor maken wij gebruik van “Atlantis”. Aan de leesbeleving besteden we aandacht door middel van voorlezen, stimuleren van het lenen van boeken van de Openbare Bibliotheek, boekbesprekingen, Blits en een project rondom de Kinderboekenweek. We nemen deel aan het traject genaamd “De Bibliotheek op school” (dBos) in samenwerking met educatieve medewerkers van de Openbare Bibliotheek Z.O. Fryslân.
Engelse taal
Voor het vak Engels, maken we gebruik van de methode “Groove Me” geïntroduceerd. Deze online methode biedt actuele en aansprekende lessen voor alle groepen. De nadruk ligt op de spreek- en luistervaardigheid.
Friese taal
Op basis van het door ons ingediende Taalplan Frysk is aan ’t Ambyld profiel C toegekend. Onze school biedt de kerndoelen attitude, luisteren, spreken en taalbeschouwing op voldoende niveau aan in alle groepen. Doel is om ook lezen en schrijven op voldoende niveau aan te bieden. Met de aanschaf en gebruik maken van de methode Spoar 8, lesmethode voor de Friese taal in het basisonderwijs bieden we ook lezen en schrijven op voldoende niveau aan. Daarnaast worden de kinderen in de onderbouw (indien nodig/mogelijk) in de Friese taal opgevangen. Ook besteden wij aandacht aan de Friese taal door het voorlezen van Friese verhalen, het aanleren van Friese liedjes en digibordlessen van Omrop Fryslân.
Schrijven
Op ’t Ambyld volgen we de blokschrift methode “Pennenstreken”. De kinderen beginnen te schrijven met een potlood. De methode geeft aan, wanneer kinderen met een vulpen kunnen gaan schrijven. In de hoogste groepen ontwikkelen de kinderen onder begeleiding een eigen handschrift.
Verkeer
Verkeer wordt gegeven met lesmateriaal van Veilig Verkeer Nederland. In groep 4 en 5 is dat “Op Voeten En Fietsen” en in groep 6, 7 en 8 krijgen de kinderen de “Jeugdverkeerskrant”. Ook bereiden we de kinderen van groep 6/78 voor op het verkeersexamen met behulp van proefexamens en computerlessen. Het schooljaar 2021-2022 zijn de leerlingen van groep 7/8 geslaagd voor hun theoretisch verkeersexamen.
Wereldoriëntatie
Voor geschiedenis werken we in de groepen 5 t/m 8 met de methode “Brandaan”. Voor aardrijkskunde en topografie gebruiken we in groepen 5 t/m 8 de methode “Meander”. Met beide methoden zijn we het schooljaar 2018-2019 gestart. Voor Natuur & Techniek werken we sinds het schooljaar 2021-2022 met de methode Naut voor groep 5 t/m 8.
Kunstzinnige vorming
Voor Drama, Dans en Muziek proberen we een zo breed mogelijk aanbod aan te bieden. Beeldende vorming (waaronder handvaardigheid, tekenen en textiele werkvormen) wordt in de groepen 5 t/m 8 georganiseerd in een groep doorbrekend activiteitencircuit op donderdagmiddag.
ICT
De kinderen maken geregeld gebruik van de computer als ondersteuning van het lesprogramma. Afhankelijk van de leeftijd wordt er op diverse niveaus gewerkt. Dit kan met programma’s ter bevordering van de taalontwikkeling, met de tekstverwerker voor teksten en werkstukken en werken met internet enz. We beschikken over 40 Chrome Books.
Actief burgerschap en sociaal-emotionele ontwikkeling
Om leerlingen tot gezonde, weerbare en mentaal-stevige mensen te laten opgroeien is het noodzakelijk sociaal-emotionele vaardigheden te ontwikkelen. Recent onderzoek toont aan dat sociaal-emotionele vaardigheden zoals inlevend vermogen, zelfrespect, zorg voor anderen, betrouwbaarheid, karaktereigenschappen e.d. niet alleen voor de persoonlijke ontwikkeling van kinderen onontbeerlijk is, maar ook voor het (latere) functioneren in de samenleving. Om hierop een verantwoorde oplossing te geven heeft de school gekozen voor ‘Kanjertraining’. Zie hiervoor ook de website van school.
Op onze school kunnen de kinderen in groep 7 en 8 deelnemen aan de lessen levensbeschouwelijk onderwijs. In het kader hiervan worden op basis van aanmelding lessen Humanistisch Vormingsonderwijs (HVO) en Godsdienstonderwijs (GVO) aangeboden. Wij bieden de gelegenheid de lessen onder schooltijd te volgen, maar wij zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van de lessen. De lessen worden gegeven door bevoegde docenten. Het volgen van levensbeschouwelijk onderwijs is niet verplicht. In de maand april/mei ontvangen ouders/verzorgers een brief. Daarin kunnen ouders/verzorgers aangeven of hun kind wel of niet zal deelnemen aan HVO of Godsdienstonderwijs. Als u er bezwaar tegen hebt, dat uw kind deze lessen volgt, dan moet u daar de schooldirecteur schriftelijk van in kennis stellen. Kinderen die dit onderwijs niet volgen, wordt een alternatief programma aangeboden. Naast het werken uit een methode, wordt er ook op andere momenten gesproken over de wereld om ons heen en brengen we de kinderen kennis bij over de natuur, ons land in het heden en verleden, geestelijke stromingen en andere landen en culturen. Vaak gebeurt dit naar aanleiding van de actualiteit en de seizoenen. Door middel van klassengesprekken, spreekbeurten, werkstukken, krantenartikelen, (school)tv-programma’s en projecten, nemen de kinderen kennis van diverse onderwerpen.
Onze visie op actief burgerschap is: Het bieden van een veilige omgeving voor leerlingen en personeel, waarbij vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid van mensen, begrip van wat voor de ander wezenlijk is, verdraagzaamheid en het afwijzen van discriminatie, het op een goede manier kunnen oplossen van problemen en het aannemen van een democratische houding van belang zijn om hieraan vorm en inhoud te geven. Het daarop gebaseerde aanbod bestaat uit:
- Methoden waarin cultuurverschillen aan de orde komen (aardrijkskunde / geschiedenis / Kanjertraining)
- HVO en GVO
- School t.v.
- Internet
- Materialen Werkwijze in de groep (-en)
- Leerlingenraad
- Aanbod sociale vaardigheden en omgangsvormen
Op deze manier willen wij als school een eerste bijdrage leveren aan het uitvoeren van het lesprogramma en het inbedden van burgerschapsvorming in het schoolcurriculum.
In voorkomende gevallen beschikt de school over een protocol voor gewenst gedrag. We volgen de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen met het programma CLIB en Onderbouwd.
Alle Friese basisscholen zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Friesland PO 2101. Fonteinland 11, 8913 CZ Leeuwarden www.passendonderwijsinfryslan.nl.
Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat uitgaat van hun mogelijkheden, rekening houdt met hun beperkingen en aansluit bij wat ze nodig hebben. Onderwijs vindt plaats op de scholen en in de klas. Op een basisschool of, als dat nodig is, op een school voor speciaal (basis) onderwijs. Het liefst zo dicht mogelijk bij huis. De scholen spannen zich in om alle leerlingen in de basisschoolleeftijd een goede onderwijsplek te bieden. Ouders/verzorgers zijn daarbij een belangrijke partner. Er is een nauwe samenwerking met (jeugd) zorg, gemeenten, voorschoolse voorzieningen en het voortgezet onderwijs. Het samenwerkingsverband biedt een dekkend netwerk voor Passend Onderwijs en zorgt voor afstemming tussen het basis onderwijs en het speciaal (basis) onderwijs. Scholen zijn verantwoordelijk voor goed onderwijs en goede ondersteuning aan hun leerlingen. Het budget voor passend onderwijs dat zij krijgen van het samenwerkingsverband zetten zij op hun eigen manier in, op school en in de klas, zodat alle leerlingen de ondersteuning en extra hulp krijgen die ze nodig hebben. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijven scholen hoe ze vormgeven aan de basisondersteuning en welke vormen van extra ondersteuning ze (kunnen) bieden in de eigen school. Ze werken daarbij handelingsgericht. Dat betekent dat scholen en leerkrachten denken vanuit de ondersteuningsbehoefte van de leerling. Wat kan deze leerling en wat heeft deze leerling nodig? Het onderwijs stemt af op de onderwijsbehoefte van de leerlingen. Scholen bieden de meeste leerlingen zelf extra hulp, de basisondersteuning. Scholen kunnen niet alles of niet alles zelf. Voor leerlingen die meer hulp nodig hebben, kunnen scholen dat met hulp van experts op de eigen school bieden. Sommige scholen doen dat in samenwerking met andere scholen. Ook kan een leerling hiervoor naar het speciaal (basis)onderwijs. Kwalitatief sterke ondersteuningscentra, zoals De Stipe spelen in de samenwerking met het (speciaal) basisonderwijs, speciaal onderwijs en de instellingen voor jeugdzorg een actieve, zichtbare en verbindende rol bij het ontwikkelen en uitvoeren van passend onderwijs. Extra ondersteuning wordt door het bestuur mogelijk gemaakt middels het beschikbaar gestelde budget passend onderwijs van het samenwerkingsverband. Mits passend binnen het SOP van de betreffende school kan het bijvoorbeeld gaan om specifieke methodieken en materialen, deskundigheid van specialisten, meer handen in de klas of een aanpassing in het gebouw. Het kan ook zijn dat een andere school beter is toegerust om aan de onderwijsbehoeften van de leerling te voldoen. Dat kan een andere basisschool met een meer passend profiel, maar ook een school voor speciaal (basis)onderwijs zijn. Stichting Comprix heeft het ondersteuningsteam De Stipe geformeerd om met de scholen mee te denken.
Onze school heeft geen extra aanbod voor het jonge kind. We werken in het gebouw van de school samen met peuteropvang 't Krielhûske.
De meeste kinderen komen via peuteropvang 't Krielhûske bij ons op school.
De leerkrachten van groep 1 en 2 en de intern begeleider van onze school hebben regelmatig contact met de medewerkers van de peutervang over de kinderen die bij ons op school komen. Daarnaast is er sprake van een zogenaamde warme overdracht met de intern begeleider en groepsleerkrachten van groep 1 en 2.