Basisschool De Poort - school met de Bijbel

Emmerwolderweg 1 9791 JB Ten Boer

Schoolfoto van Basisschool De Poort - school met de Bijbel

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Voor onze eindtoets maken we  op De Poort gebruik van de Doorstroomtoets.

In 2021/2022 en 2022/2023 zijn de scores van onze eindtoets hoger dan het jaar 2020/2021. Deze eindtoetsresultaten van 2022/2023 zijn op alle gebieden hoger dan het landelijk gemiddelde.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

 Het schooljaar is verdeeld in 2 zorgperiodes. Elke periode wordt afgesloten met de afname van de Cito toetsen. Halverwege een zorgperiode vindt een tussenevaluatie plaats. N.a.v. die resultaten wordt een groepsanalyse geschreven en vindt er een analyse gesprek met de directeur en IB’er plaats. Zij verzamelen de informatie uit de analyses voor het schrijven van een schoolanalyse. Vanuit deze analyse volgen korte en lange termijn acties en verbeterpunten op groeps- en schoolniveau. Alle leerlingen worden zoveel mogelijk op hun eigen niveau benaderd en gevolgd. Er is een‘checklist zorg’ beschikbaar om per groep te bekijken welke acties er door het jaar heen nodig zijn om dit te bereiken.Voor elke leerling wordt per periode bepaald in welkeniveaugroep hij of zij past gezien de ontwikkeling en toetsresultaten. Dit kan per vakgebied verschillen. In de ‘onderwijsbehoeften’ van een leerling is te lezen in welke niveaugroepen hij of zij zit. Leerlingen die extra uitdaging aankunnen, het programma sneller kunnen doorlopen, minderinstructie nodig hebben o.i.d. worden in de ‘plus’ groep geplaatst.Leerlingen die extra zorg en begeleiding nodig hebben en/of op een eigen leerlijn werk,worden in de ‘zorg’ groep geplaatst

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 nodigen we ouders en leerlingen uit voor het voorlopige schooladvies richting het voortgezet onderwijs. na de doorstroomtoets hebben we weer contact met ouders en leerlingen over de toets en het definitieve schooladvies. We streven naar korte lijntjes tussen school en ouders, zeker wanneer er een wijziging in het schooladvies aan zit te komen.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We vinden het belangrijk dat alle kinderen vanaf groep 1 t/m groep 8 groeien in alle opzichten en ontdekken wie ze zijn.

Daarbij staan we als team en kinderen om elkaar heen en vormen we samen de poort naar de toekomst.

Met de Bijbel als basis helpen we de kinderen om elke dag een stapje te zetten in hun ontwikkeling. We leren kinderen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gedrag en ontwikkeling en geven hen volop de ruimte om leiderschap te laten zien.

Kinderen maken keuzes rondom hun werk, leren plannen en persoonlijke doelen op te stellen. Voor de verschillende vakgebieden maken we gebruik van methodes die passen bij deze tijd.

Middels observaties, gesprekken en toetsen houden we de vorderingen van leerlingen bij en doen we tijdig aanpassingen waar nodig.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In februari 2022 is er een kwaliteitsonderzoek naar risico's gedaan door de Onderwijsinspectie. De inspectie beoordeelt De Poort met een voldoende.

Directie en team van De Poort en het bestuur van NoorderBasis kijken terug op een goed bezoek met een mooie uitkomst: Er wordt hard gewerkt aan goed onderwijs in Ten Boer en we kijken ook uit naar het mooie nieuwe gebouw dat in aanbouw is en waarin dit onderwijs straks mag plaatsvinden.

Terug naar boven