Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Op De Fontein volgen we de leerlingen d.m.v. observaties en toetsen. In de kleutergroepen ligt de nadruk op het observeren, vanaf groep 3 komen daar de LVS (Leerling Volg Systeem)-toetsen van Cito bij.
De toetsen (Begrijpend lezen, Technisch Lezen, Spelling en Rekenen&Wiskunde) worden in januari en juni afgenomen. Het zijn landelijke toetsen en de scores worden vergeleken met de scores van alle kinderen in Nederland
Vanaf groep 6 worden de Cito-scores ingevuld in de Plaatsingswijzer. Dit instrument zetten we in om vanaf groep 6 het uitstroomniveau van leerlingen te monitoren.
Plaatsingswijzer (met Cito-scores), methodegebonden toetsen en observaties van de leerkrachten geven een goed beeld mbt de advisering richting Voortgezet Onderwijs van de leerlingen.
De ervaring is, dat de adviezen die de leerkrachten geven goed overeenkomen met de resultaten van de eindtoets in groep 8, waardoor de leerlingen hun ontwikkeling na de basisschool op de juiste plek voortzetten.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op De Fontein analyseren de leerkrachten de methodegebonden en de Cito-toetsen in het programma LeerUniek. Hiermee versterken we het fundament van onze school en krijgen alle kinderen de kans om zich naar zijn of haar volledige potentieel te ontwikkelen.
LeerUniek helpt ons om goed zicht te krijgen op de ontwikkeling van onze leerlingen, de groepen en de school als geheel.We zien in één muisklik hoe de school, groep en leerlingen ervoor staan, wat de trends zijn en waar de onderwijsbehoeftes liggen. Daarvoor vullen we de toetsscores in van de afgenomen toetsen. De weergave in Leeruniek helpt bij het maken van begeleidingsplannen voor de groep en/of voor groepjes leerlingen. Het zorgt voor minder administratieve last en werkdruk.
LeerUniek maakt het HandelingsGerichtWerken overzichtelijk. Alle informatie, zoals stimulerende en belemmerende factoren, werkwijze, afspraken over inzet materialen en methodegebruik, staat op een duidelijke en toegankelijke plek.
Het eindadvies dat wordt gegeven aan groep 8 leerlingen baseren we op diverse gegevens.
We kijken naar de eigenschappen van de leerling.
Ook kijken we naar de gemaakte Cito toetsen in groep 6-8 ( De plaatsingswijzer).
In groep 7 laten we hier al een voorlopig advies uit voort vloeien, in groep 8 volgt dan het definitieve advies.
Daarnaast maken de leerlingen een doorstroomtoets in groep 8, deze kan het advies nog positief beïnvloeden.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
KWINK (Sociale Emotionele Vaardigheden)
Als ouder wilt u graag weten wat uw kind op school doet. Ook als het gaat om alles wat uw kind leert op het gebied van sociale en emotionele vaardigheden.
Op De Fontein werken we met de methode Kwink. Met behulp van Kwink leren we uw kind belangrijke lessen voor het leven.
Kwink werkt met 5 competenties:
* Besef hebben van jezelf
* Besef hebben van de ander
* Keuzes kunnen maken
* Zelfmanagement
* Relaties kunnen hanterenKWINK op school (website:https://www.kwinkopschool.nl)
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.