1 / eigentijds onderwijs
Het eigentijdse onderwijs zoals Akkoord! PO dat voor ogen heeft is gericht?op cognitie (kennis en vaardigheden), op socialisatie én op de individuele persoonsvorming van ieder kind dat aan ons wordt toevertrouwd. Daarbij gaan wij uit van wetenschappelijke inzichten, die verder gaan dan eigentijdse trends. Dit krijgt op OJBS de Toermalijn in deze schoolplan cyclus nadrukkelijk vorm.
a) Taakspel
Goede instructies zijn cruciaal. Ten aanzien van de pedagogische instructie wordt Taakspel ingevoerd. Meer informatie t.a.v. Taakspel leest u in hoofdstuk 3 van deze schoolgids. De implementatie vindt gedurende 3 schooljaren plaats middels de invoeringstraining, uitbreidingstraining en de generalisatietraining.
b) Expliciete directe instructie
Goede instructies zijn cruciaal zowel voor gedrag (Taakspel) als didactiek. Voor de didactische vakken is de focus in deze schoolplanperiode gericht op Expliciete Directe Instructie. Hoe zorg je voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen? Hoe maak je een les effectiever? De sleutel tot succes is de leerkracht. Het boek Expliciete Directe Instructie (EDI) van John Hollingsworth & Silvia Ybarra laat dit op heldere wijze zien volgens de bewezen aanpak van EDI. Dit boek dient als uitgangspunt voor de schoolontwikkeling op OJBS de Toermalijn. Voor het jonge kind wordt EDI aangevuld met GRRIM (gradual release responsibility instruction model). Het uitgangspunt bij directe instructie is dat je in het onderwijsleerproces kennis, inzichten en vaardigheden het beste doelgericht kunt onderwijzen. Het instructiemodel is de basis voor het verbeteren van de leerling resultaten op OJBS de Toermalijn. Onderdelen die in scholingsdagen en in de professionele leergemeenschappen worden opgepakt:
- Instructie is het hart van effectief onderwijs
- Controleren van begrip
- Lesdoel
- Activeren van voorkennis
- Instructie: de vorm
- Instructie: de inhoud
- Begeleide in oefening
- Lesafsluiting
- Zelfstandige verwerking
c) Leren is een sociaal proces - Coöperatief leren
Binnen de schoolplan periode wordt gedurende de schooljaren 21-22 en 22-23 aandacht besteed aan coöperatief leren. Coöperatief leren stimuleert de betrokkenheid en een actieve deelname van de leerlingen. Er is veel variatie in werkvormen. De leerlingen leren veel van en met elkaar. Coöperatief leren bevordert ook de sociale vaardigheden en draagt daardoor bij aan een verbeterde sfeer in de groep. Het ontwikkelen van sociale vaardigheden verloopt hierdoor heel natuurlijk. Coöperatief leren is in te zetten als een effectieve vorm van klassenmanagement. De leerkracht maakt gebruik van het vermogen van leerlingen om elkaar te helpen. Dit heeft vaak ook een positieve invloed heeft op het zelfvertrouwen van de leerlingen. Kinderen kunnen leren van en met elkaar. Coöperatief leren heet ook wel samenwerkend leren. Samenwerkend leren is de vervolgstap op gezamenlijk leren en zelfstandig leren werken. Het vraagt om communicatievaardigheden, vaardigheden als leiding nemen of kunnen volgen, initiatieven durven nemen, taken kunnen verdelen, plannen en reflecteren. Dat betekent dat leraren, leerlingen de ruimte geven om te kunnen samenwerken. Leraren geven leerlingen hoe je op een positieve, effectieve manier samenwerkt. Het bewust leren samenwerken is een belangrijk aandachtspunt voor OJBS de Toermalijn. Dit wordt in de tweede helft van de planperiode opgepakt. Bij coöperatief leren is dus niet alleen de lesstof belangrijk, maar ook de samenwerking. Er is sprake van een cognitief en een sociaal doel. De achterliggende gedachte van coöperatief leren is dat kinderen niet alleen leren van de interactie met de leerkracht, maar ook van de interactie met elkaar.
2 / duurzame kwaliteit
a) Planmatig werken
De schoolontwikkeling die de komende schoolplanperiode 2019-2023 wordt ingezet is gebaseerd op wetenschappelijke kennis. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het gezamenlijk volgen van instructie lessen effectiever is dan het volgen van persoonlijke leerroutes. Akkoord! PO heeft gekozen voor convergente differentiatie is de klas. OJBS de Toermalijn zet de komende schooljaren deze koers bewust in. De school streeft een rijk taal- en rekenaanbod na. Waarbij de kerndoelen leidend zijn en de landelijke referentieniveaus worden nagestreefd. Kinderen krijgen binnen deze schoolplanperiode een rijk taal- en rekenaanbod om zich de kerndoelen eigen te maken. Op OJBS de Toermalijn is in schooljaar 2018-2019 een start gemaakt met het werken vanuit onderwijsarrangementen. Het onderwijsaanbod staat doelgericht per vakgebied beschreven in het onderwijsarrangement. Het uitgangspunt hierbij is convergent differentiatie. De kinderen volgen les in tweejarige stamgroepen. Tijdens de reken- en spellinglessen is ervoor gekozen om kinderen uit hetzelfde leerjaar te clusteren. Kinderen van verschillende stamgroepen komen samen om instructie op leerjaar te ontvangen. In de schooljaren 21-22 en 22-23 wordt het werken vanuit vaste convergente arrangementen per schooljaar geïmplementeerd en verwerkt in het leerlingvolgsysteem Parnassys.
b) Beredeneerd aanbod
In de onderbouw van OJBS de Toermalijn is de ontwikkeling gericht op het aanbieden van een rijke leeromgeving met een beredeneerd aanbod. Om dit vorm te geven is het van groot belang dat er wordt gewerkt vanuit een goed observatie- en registratiemiddel. Dit biedt inzicht en geeft richting aan de invulling van het beredeneerd kleuter aanbod. De implementatie van het observatie-en registratiemiddel KIJK! staat in deze schoolplan periode centraal.
a) Ondersteuningscyclus
Hierbij staat opbrengstgericht werken vanuit het 4d principe centraal. Dit bestaat uit; data, duiden, doelen en doen. Deze ondersteuningscyclus wordt in de komende 4 jaar geoptimaliseerd. Gedurende teamvergaderingen, groepsbesprekingen, individuele besprekingen en/of plan besprekingen volgt de implementatie.
d) Klaar voor de toekomst – inzet van digitale leermiddelen
Op OJBS de Toermalijn willen wij dat ons onderwijsaanbod klaar is voor de toekomst. Daarom zullen wij ons de komende vier jaar buigen over nieuwe taal-en spellingsmethode in groep 4 t/m 8 in schooljaar 2021-2022, een beredeneerde kleutermethode in schooljaar 2021-2022 en een methode voor studievaardigheden in 2021-2022. De implementatie en invoering zal gedurende 2021 en 2022 plaatvinden. Met de tijd meegaan betekent ook dat OJBS de Toermalijn zich buigt over het inzetten van digitale leermiddelen. Bij het gebruik van ICT en sociale media in de klas maken wij weloverwogen keuzes. Instructie vanuit de leerkracht staat centraal, verwerking via Chromebooks zorgt voor positieve leerresultaten. Het ontvangen van directe feedback is hierbij de belangrijkste factor. Digitale leermiddelen inzetten zorgt voor een nieuwe beleving van het onderwijs. OJBS de Toermalijn volgt hierbij de visie van Kennisnet door te werken met de monitor “vier in Balans”. Deze bestaat uit: inventariseren, draagvlak creëren, structurele implementatie en verdiepen/ verankeren. Graag willen we diverse tools geïntegreerd inzetten binnen de wereld oriënterende vakken en kunstzinnige vorming. Kinderen in de wijk Op de Heide komen in hun thuissituatie niet zo snel in aanraking met VR brillen, filmen of het maken van foto’s. Deze toekomstige wereld willen we voor de kinderen van OJBS de Toermalijn graag openstellen. Tools inzetten niet als “extraatje” of als iets “leuks” echter als geïntegreerd leermiddel. Dit doen we door het TPACK model (Matthew Koehler en Punya Mishra, 2006) toe te passen, waarin vakdidactiek, vakinhoud en ICT gebalanceerd aan bod komen. Op deze wijze willen we met de tijd meegaan en kinderen zo goed mogelijk voorbereiden op de veranderlijke toekomst.
3 / professionele organisatie
a) Professionele leergemeenschappen (PLG)
Het professioneel kapitaal: dat zijn de medewerkers. Door de medewerkers de kans te geven om zich te blijven ontwikkelen in hun vak, wordt het professioneel kapitaal verhoogd. Dit gebeurd middels PLG’s, teamscholingen en individuele scholing. Doelstelling van PLG’s: leerkrachten delen, vanuit een onderzoekende houding hun kennis en ervaring. Binnen het PLG zijn ze verantwoordelijk voor de professionele ontwikkeling ten aanzien van opbrengstgericht werken door gebruik te maken van de diverse schoolontwikkelingen. Dit komt de school, de leerlingen én de medewerkers ten goede. Als start voor de PLG’s wordt het werken vanuit EDI genomen en het centraal stellen van leeropbrengsten als reflectiemiddel naar het eigen lesgeven. In de professionele leergemeenschappen wordt in de komende schoolplanperiode gewerkt aan een professionele cultuur, waarin gekeken wordt naar “wat beter kan”. Het handelen van de leerkracht? De didactiek? Het klassenmanagement? Het omgaan met verschillen? Met als uitgangspunt “toetsgegevens, daar kun je van leren en daardoor kun je het onderwijs verbeteren”. Leerprestaties verbeter je niet door eindeloos te toetsen, maar door goed les te geven. OJBS de Toermalijn wil toetsgegevens niet als een vaststaand feit zien waar ze geen invloed op heeft, maar als uitkomst van de kwaliteit van het gegeven onderwijs en leren van gegevens.
b) Ruimte voor eigen ontwikkeling – kansen voor talent
Ruimte voor eigen ontwikkeling is ook in de komende schooljaren mogelijk. Teamleden kunnen landelijke scholingen volgen wanneer deze aansluiten bij de koers van de school. Tevens worden er nieuwe scholingsmogelijkheden getest. E-learning biedt de mogelijkheid scholing te volgen op eigen passend tijdstip, het bespaart reistijd en leerkrachten kunnen vanuit thuis of school zichzelf verdiepen in diverse thema’s. Middels POP gesprekken worden ontwikkelwensen vanuit leerkrachten zichtbaar, deze kunnen ook naar aanleiding van functioneringsgesprekken of beoordelingsgesprekken worden geformuleerd. Naar aanleiding van deze gesprekkencyclus worden passende scholingsopties verkend. Vanuit scholingen of persoonlijke talenten volgen specialisaties, specifieke expertises die binnen de school worden ingezet. Deze specialisaties dienen de komende jaren verkend te worden, dit ook met het oog op de nieuwe functie schalen.
4 / Verbinding en samenwerking
a) Open communicatie
Het contact met?de omgeving is belangrijk: het onderwijs heeft een maatschappelijke opdracht, die verder gaat dan het?lesgeven aan de kinderen. Netwerken, overleggen en afstemmen met de wensen van de omgeving: het draagt bij aan de leefbaarheid van de omgeving en aan de kwaliteit van het onderwijs. Wij werken als school dan ook nauw samen met diverse externe partijen en ouders. Ouders worden sinds twee schooljaren, aan de start van het nieuwe schooljaar uitgenodigd voor een startgesprek met de leerkracht van hun kind. Hierdoor is het voor zowel ouders als leerkrachten mogelijk om vanaf dag één op één lijn te komen. Wat heeft het kind van de leerkracht nodig en wat kunnen ouders doen om hun kind hierin te ondersteunen. Deze startgesprekken willen we de komende jaren optimaliseren. Daarnaast krijgen ouders de mogelijkheid een moment mee te kijken in de groep van hun kind. De school stelt zich tot doel de ouderparticipatie uit te breiden en ouders hierbij nauw te betrekken zodat het proces vanuit de ouders gevoed wordt en het tot wederzijds gewenste resultaten leidt.
b) Gezamenlijke doelen
OJBS de Toermalijn werkt waar nodig samen met logopedisten, fysiotherapeuten en een kinderdiëtiste. Gezamenlijk met deze partners ondersteunen we de juiste zorgbehoeften van leerlingen en ouders. Behandelingen kunnen onder schooltijd plaatsvinden. Het contact tussen leerkrachten en deze externe partijen is hierdoor makkelijk te leggen. De gemeente Venlo heeft als streven en slogan “De gezondste regio”. Hierin wordt door de gemeente geïnvesteerd onder andere door sportconsulenten/ combinatiefunctionarissen aan te stellen. OJBS de Toermalijn werkt nauw samen met deze sport consulenten, zij ondersteunen vanuit JOGG (jongeren op gezond gewicht, landelijke organisatie) OJBS de Toermalijn. Veel van onze kinderen hebben op jonge leeftijd last van overgewicht. Vanuit de JOGG meting bleek dat 32% van de kleuters hier reeds mee te maken heeft. Door samenwerking met het JOGG wordt er gekeken naar mogelijkheden op school om meer en anders te bewegen zoals het Nola beweeg project voor de jonge kinderen en de daily mile. Om bewustwording ten aanzien van voeding te stimuleren wil OJBS de Toermalijn in navolging van “De gezonde basisschool voor de toekomst” zorgen voor gezonde voeding. De schooljaren 2021-2022 en 2022 – 2023 wil OJBS de Toermalijn in gesprek met ouders om gezamenlijk de route naar Gezond Integraal Kindcentrum de Toermalijn te onderzoeken.
c) Onderdeel van de samenleving
Onderdeel van de samenleving word je door kennis te maken met andere kinderen, door gezellig samen te sporten, te koken, misschien wel nieuwe digitale middelen te leren kennen, schilderen of zelfs muziek te maken en toneel te spelen Vanaf schooljaar 2019-2020 zijn de schooltijden veranderd. Kinderen komen van 8.30 tot 14.00 uur naar school. Dit geeft kansen om in de tijd van 14.00 tot 15.00 uur kinderen in deze kansrijke wijk in aanraking te laten komen met sport, kunst en cultuur. Er wordt samengewerkt met Cultuurpad, Cultuurimpuls, Cultuur C, Bibliotheek Venlo, JOGG en jongeren centrum Picus om samen een mooi naschools programma te realiseren. Met ouders, leerlingen, jongerencentrum Picus en wijkcentrum Glazenap worden de komende schooljaren ontwikkelingen ingezet om te komen tot een duurzame organisatie. Op deze wijze willen we de wijk kansrijker maken, de wereld voor de kinderen verbreden een stukje kansen gelijkheid bieden door kinderen in aanraking te brengen met gezonde voeding, beweging, kunst en cultuur.
d) Partnerschap
Educatief partnerschap en sociaal partnerschap. De samenwerking met het Buurtteam en Wijkteam wil OJBS de Toermalijn graag versterken. Veel ouders in de wijk hebben grote zorgen. Ze vinden de weg naar hulpverlening vaak niet, of vinden deze weg beangstigend. OJBS de Toermalijn wil de drempel voor ouders graag verlagen door maandelijks op vaste momenten ondersteuning vanuit het buurtteam te bieden. Er vindt overleg plaats met het Buurtteam om dit te realiseren. De scholen van Tegelen willen graag de verbinding; Passend Onderwijs en de Jeugdwet optimaliseren. Het op elkaar aan laten sluiten van school, Akkoord!, bovenschools SWV , Gemeente Venlo, Buurtteam, Sociaal wijkteam, politie en schoolarts (GGD) is een uitdaging die ook de komende schooljaren aandacht nodig heeft. Het educatieve partnerschap ten aanzien van VVE wordt vormgegeven met peuteraanbod de Rakkertjes (SPRING) en Okido (PSW). De komende jaren wordt er met de gezamenlijke partners inclusief BSO (SPRING) onderzocht welke wijze het partnerschap een vervolg kan krijgen binnen integraal kind centrum de Toermalijn.