Basisschool St Jozef

Grotestraat 142 5931 CZ Tegelen

Schoolfoto van Basisschool St Jozef

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Als school scoren we in 2022-2023 zowel bij de fundamentele doelen (1F) als bij de streefdoelen (2F/1S) boven de signaleringswaarde van de inspectie. Ook de schooleigen normen voor schooljaar 2022-2023 zijn grotendeels behaald. We zijn als school verheugd om te zien dat een stijgende lijn op de streefdoelen duidelijk zichtbaar is. De stijgende lijn zou een gevolg kunnen zijn van het verbeteren van de instructievaardigheden, het aanbod, het meer planmatig en doelgericht werken en focus hebben en de expliciete aandacht voor het aanbod aan het meer- en hoogbegaafde kind (ontwikkeling en implementatie kwaliteitskaart meer- en hoogbegaafdheid).

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze school maakt gebruik van:

  • Observaties
  • Methodegebonden toetsen
  • CITO Leerlingvolgsysteem
  • Centrale Eindtoets groep 8

Twee keer per jaar worden in de groepen 3 t/m 8 de toetsen van het CITO Leerlingvolgsysteem afgenomen. De tussen- en de eindresultaten worden geanalyseerd en besproken door de groepsleerkracht en de teamleider. Op basis van de conclusies wordt mede het vervolgaanbod bepaald en worden er eventuele andere acties uitgezet. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de leerkracht van uw kind of met één van de teamleiders.

In groep 1/2 worden de vorderingen van de leerlingen gemonitord met behulp van het observatie-instrument Mijn Kleutergroep.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Adviesprocedure

Na het afnemen van de Cito leerlingvolgsysteem E7 toetsen komt de adviescommissie bijeen om een eerste richting te geven voor het advies, het zogenoemde voorlopige schooladvies. Deze adviescommissie bestaat uit de leerkracht(en) van groep 7 en 8, de teamleider en de directeur. Tijdens het laatste oudergesprek van het schooljaar in groep 7 wordt er met ouders besproken in welke richting ouders denken. Tevens krijgen zij het voorlopig schooladvies (3 keuzes: VMBO. Havo, VWO).  Bij dit oudergesprek is het wenselijk dat ook het kind aanwezig is. Het advies heeft in eerste instantie enkel betrekking op het type voortgezet onderwijs. Eventueel kan en wil de school op verzoek van de ouders meedenken over welke specifieke school voor het kind het meest geschikt is.

In november/december komt de adviescommissie opnieuw bijeen om de leerlingen uit groep 8 te bespreken. Er wordt gekeken of de leerling de lijn van het voorlopige schooladvies volgt of dat er een eventuele bijstelling van het advies nodig is. Tijdens de oudergesprekken in deze periode krijgen de ouders een pré-advies. Hierbij is het wenselijk dat het kind ook aanwezig is. 

In februari, na de afname van de Cito leerlingvolgsysteem M8 toetsen, komt de adviescommissie bijeen om de eindadviezen van de leerlingen uit groep 8 te bespreken. Tijdens het laatste adviesgesprek wat in deze periode in groep 8 plaatsvindt, krijgen de ouders en het kind het definitieve schooladvies en het plaatsingsadvies. Dit gesprek zal plaatsvinden in bijzijn van het kind. De ouders dienen te tekenen voor gezien en eventueel hun akkoord te geven over de inhoud van het onderwijskundig rapport. Hiervoor dienen ouders op de voorzijde van het onderwijskundig rapport hun handtekening te zetten. Na dit adviesgesprek kunnen de ouders in maart hun kind aanmelden op de VO-school. (Indien er sprake is van een vooraanmelding, dan vindt het adviesgesprek plaats eind januari en zal er dan ook al aangemeld worden op de VO-school.)

In februari is de afname van de Doorstroomtoets. Met de doorstroomtoets toets worden de kennis, het inzicht en de toepassingsvaardigheid van de leerling onderzocht. De uitslag hiervan kan leiden tot bijstelling van het schooladvies/ plaatsingsadvies. Mocht de uitslag van de doorstroomtoets hoger zijn dan het advies van de basisschool, dan wordt het kind besproken door de adviescommissie. Het advies wordt nooit naar beneden bijgesteld, maar blijft gelijk of wordt naar boven bijgesteld. Wanneer er sprake is van bijstelling van het advies vindt er een gesprek plaats met de ouders (en de leerling).

Bij het tot stand komen van het schooladvies spelen de volgende factoren een rol:

  • Resultaten op de methodegeboden toetsen in groep 8 en voorgaande jaren
  • Resultaten Cito leerlingvolgsysteem en de mate van leerrendement in groep 8 en voorgaande jaren
  • Werkhoudingsaspecten waaronder taakgerichtheid, zelfstandigheid, belangstelling, motivatie en doorzettingsvermogen
  • Leerlingspecifieke kenmerken waaronder sociaal emotioneel welbevinden, zelfvertrouwen, concentratie, werktempo, werkverzorging, maar ook gedrags- of leerstoornissen als dyslexie.
  • Huiswerkattitude
  • De (extra) ondersteuning of speciale begeleiding die de leerling heeft gehad 
  • Eventuele afgenomen onderzoeken (IQ gegevens)
  • Begeleidingsmogelijkheden vanuit thuissituatie
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Samen

Op basisschool St. Jozef vinden we het belangrijk om van en met elkaar te leren, een goede samenwerking staat hierbij centraal. Om onze leerlingen betekenisvol te laten samenwerken is het noodzakelijk dat de kinderen elkaar goed kennen en weet hebben van elkaars talenten, kwaliteiten en ontwikkelpunten, om deze vervolgens ook te respecteren, te accepteren en te gebruiken. Op onze school wordt er heel bewust gewerkt aan een positieve groepsdynamiek als basis voor het samen werken, leren en spelen.

Voor de ontwikkeling van het kind is het van essentieel belang dat de school een goed contact heeft met ouders waarbij er sprake is van open communicatie. Op onze school willen we dat leerlingen en ouders zich gehoord, gezien en gerespecteerd voelen. Verbinding gaat over wederkerigheid, elkaar kunnen ondersteunen en elkaar helpen. Daarom hechten we op onze school grote waarde aan de inbreng van iedereen. Wij zien de ouders als partners in het ontwikkelproces van de leerling. De verantwoordelijkheid voor het leerproces verschuift steeds meer van leerkracht naar leerling. De leerlingen worden daardoor geleidelijk aan steeds meer eigenaar van hun eigen leerproces, waarbij de leerkracht een meer coachende en begeleidende rol aanneemt. 

Uniek

St. Jozef is een plek waar iedereen welkom is met al zijn of haar eigenaardigheidjes en niemand hetzelfde is. Op onze school heeft identiteitsvorming een prominente plek. Onze leerlingen leren antwoord te geven op vragen als: Wie ben ik? Wat kan ik? Wat weet ik? Wat wil ik? Leerkrachten hebben een open kijk op de leerlingen, de leerkrachten hebben vertrouwen in de ontwikkelkracht van onze leerlingen. Leerlingen mogen zichzelf zijn, waarbij ze leren van hun fouten en hun succeservaringen vieren. Dit draagt positief bij aan het behouden en vergroten van het zelfvertrouwen van onze leerlingen. 

Omdat ieder kind uniek is, krijgen kinderen op onze school ook ruimte om eigen keuzes te maken. We leren de kinderen om zelfstandig initiatieven te nemen, begeleiden de leerlingen in het nemen van beslissingen en leren de leerlingen verantwoordelijkheid te dragen voor hun keuzes. Hierdoor doen kinderen ervaringen op die bijdragen aan hun leerproces en hun persoonlijke ontwikkeling. Het vertrouwen in eigen kracht van ieder kind is hierbij het uitgangspunt. 

De ontwikkeling van een realistisch zelfbeeld vinden we heel belangrijk, daarom worden er veelvuldig gesprekken gevoerd met de leerlingen. Reflectie op het eigen handelen staat hierbij centraal. De leerlingen leren zichzelf en de ander beter kennen en hebben steeds meer inzicht in hun eigen kwaliteiten, talenten en hun ontwikkelpunten, maar ook die van anderen. Onze leerlingen ontdekken wie ze zijn en hoe ze zich verhouden ten opzichte van de ander en de wereld. Ze weten steeds beter waar hun eigen mogelijkheden liggen, hoe ze deze bewust kunnen inzetten en verder kunnen ontwikkelen. Elk kind op onze school is uniek!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Uniek

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In september 2019 heeft een vierjaarlijks onderzoek naar ons bestuur Kerobei plaatsgevonden. De inspectie is op een aantal scholen komen kijken of het beleid van Kerobei ook daadwerkelijk terug te zien is op de scholen, een zogenoemd verificatieonderzoek. Ook op bs. St. Jozef heeft een verificatiebezoek van de inspectie plaatsgevonden. In dit onderzoek is op onze school gekeken naar de volgende kwaliteitsstandaarden: aanbod, didactisch handelen en kwaliteitscultuur. Tevens is er gekeken naar de speerpunten van Kerobei: ontwikkelingsgericht leren bij kinderen en een ontwikkelingsgerichte organisatie. De inspectie heeft tijdens dit verificatieonderzoek lesbezoeken afgelegd en daarnaast gesprekken gevoerd met de leerlingen van de leerlingenraad, enkele leerkrachten en het MT.

Naar aanleiding van het verificatieonderzoek heeft de inspectie geconcludeerd dat de kwaliteit van het aanbod en didactisch handelen voldoende is. De school voldoet aan de wettelijke eisen. Een aandachtspunt voor onze school was het optimaal tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van alle leerlingen. Er is extra aanbod, echter een doorgaande lijn ontbreekt hier nog in. Ook een doorgaande lijn op het gebied van (vak-)didactiek behoefde ontwikkeling. Tenslotte diende de kwaliteitscultuur verbeterd te worden. Er werd onvoldoende cyclisch gewerkt.

In schooljaar 2019-2020 is er hard gewerkt aan de tekortkomingen die er nog waren en aan de herstelopdracht is inmiddels voldaan. Vanaf dat moment hebben we met het hele team sterk ingezet op het ontwikkelen van een gezamenlijke gedragen visie vanuit een professionele cultuur en zijn we bezig met het implementeren van onze visie.

We kunnen met trots zeggen dat in 2023-2024 op St. Jozef een sterke onderwijskundige visie zichtbaar is die gedragen wordt door een krachtig team van professionals!

Terug naar boven