Basisschool De Firtel, een Jeelo school

Parklaan 24 6039 BD Stramproy

Schoolfoto van Basisschool De Firtel, een Jeelo school

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Inspectie houdt bij het beoordelen van de resultaten van een school rekening met het percentage gewichtenleerlingen op een school. 

De scores van onze school worden vergeleken met de scores van scholen met kinderen van ouders met een vergelijkbaar opleidingsniveau. 

I.v.m. COVID 19 is er aan het einde van schooljaar 2019-2020 geen eindtoets afgenomen. In schooljaar 2020-2021 is de eindtoets wel weer afgenomen.

De schooladviezen voor alle kinderen zijn gebaseerd op de resultaten van acht jaar onderwijs en niet alleen op de uitslag van de eindtoets.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussentijdse resultaten.

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, nemen we regelmatig tussentijdse toetsen af. Een deel van deze toetsen is gebonden aan de methode die scholen gebruiken. Maar er zijn ook toetsen die onafhankelijk van de methode de kennis en vaardigheid in het betreffende vak in kaart brengen. Deze toetsen hebben een landelijke normering en worden vaak twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. De Onderwijsinspectie gebruikt deze toetsen om de tussenresultaten van scholen te beoordelen als één van de onderdelen van haar toezicht op de kwaliteit van het onderwijs. Voor de beoordeling van de tussenresultaten, kijkt de Inspectie naar de resultaten op de volgende toetsen: technisch lezen groep 3 en 4, rekenen en wiskunde groep 4, rekenen en wiskunde groep 6 en begrijpend lezen groep 6. In deze indicator ziet u de gemiddelde vaardigheids)score op deze toetsen. Om de betekenis van deze scores te duiden, wordt waar mogelijk ook de ondergrens van de inspectie weergegeven.

De tussenresultaten zijn voor de school een signaal bij het volgen van de leerlingen. Door het systematische analyseren en daarna het onderwijsaanbod voor het kind opnieuw af te stemmen zorgen we voor een vroegtijdige onderkenning en kunnen we snel handelen. De tussentijdse resultaten worden besproken tijdens de ouder-kindgesprekken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De leerkracht geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies, dan kan er een heroverwegen plaatsvinden door middel van een overleg tussen ouders, leerling en leerkracht. Bij een lagere score blijft het oorspronkelijke advies staan. 

Vanaf groep 6 wordt al voorbereidend gewerkt aan de overstap naar het Voortgezet Onderwijs (VO). Resultaten van de leerling worden meegenomen in een voorlopig advies. Dit voorlopig advies bespreken we met u. Naast de leerresultaten zijn ook de werkhouding, interesse(s) en motivatie voor school en leren een belangrijke factor in het schooladvies.
Op basis van de kennis en ervaring die de school heeft opgedaan tijdens alle jaren(,) dat uw zoon/dochter op onze school zit, komen we tot een passend advies. De ervaring leert dat het schooladvies en de schoolkeuze van ouders/leerlingen meestal in overeenstemming zijn.Binnen ons Samenwerkingsverband maken leerlingen de overstap naar het VO via route A of route B. Route B houdt in dat we als basisschool samen met u als ouders inschatten, dat de leerling met de basisondersteuning (de ondersteuning van de mentor of coach, die voor alle leerlingen geldt op de VO-school) kan worden begeleid naar een diploma.

Voor leerlingen in het VMBO kan extra ondersteuning op het gebied van leren (LRO) worden aangevraagd wanneer de leerling voldoet aan bepaalde criteria. Is dit het geval dan informeren we u daarover. Route A houdt in dat we als basisschool samen met u als ouders inschatten, dat een vroegtijdige verkenning met het VO wenselijk is en de leerling met basisondersteuning + eventueel aanvullende ondersteuning op het VO een diploma kan halen. Dat geldt ook voor leerlingen waarvan we inschatten dat een uitstroom naar Praktijkonderwijs wordt gemaakt. In het schooljaar dat uw zoon/dochter in groep 7 zit wordt u hierover nader geïnformeerd. De vroegtijdige verkenning en afstemming maken het mogelijk dat, eerder dan het centrale aanmeldmoment, duidelijk is welke VO-school de best passende plek is voor uw zoon/dochter, met passende ondersteuning indien nodig. Voor alle leerlingen is het aan te raden om tijdig de open dagen en andere kennismakings- of voorlichtingsactiviteiten van de VO-scholen in onze regio te bezoeken.
Voor alle schoolverlaters wordt een OKR (onderwijskundig rapport) ingevuld door de leerkracht(en) van de basisschool. Het OKR is wettelijk verplicht en geldt als overdrachtsdossier van de basisschool naar het VO. Voordat dit gedeeld wordt met de VO-school heeft u uiteraard inzage in het dossier van uw zoon/dochter en keurt u het dossier goed. Het adviesformulier is een onderdeel van het OKR en krijgt u van ons mee, zodat u dit op het moment van aanmelding kunt overleggen aan de VO-school.

Vanaf 2024 geldt een centraal aanmeldmoment voor alle leerlingen van groep 8. Samen dragen we zorg voor de overstap naar de best passende plek voor elke leerling, met passende ondersteuning als dat nodig is! 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De drie kernwaarden zorg voor jezelf, zorg voor de ander en zorg voor je omgeving zijn de uitgangspunten om binnen de sociale opbrengsten maximale veiligheid en betrouwen te bieden. Onze kernwaarden zijn ondersteunend in de onderlinge relaties. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zorg voor jezelf
  • Zorg voor de ander
  • Zorg voor je omgeving

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In de bijlage treft u het verslag aan naar aanleiding van het inspectiebezoek van 2015.

We realiseren ons dat de informatie uit het inspectiebezoek, bij het maken van schoolplan 2019-2023, redelijk gedateerd is. 

Basisschool De Firtel heeft haar kwaliteit op orde en de inspectiehandhaaft het basisarrangement. Voor meer informatie verwijzen we u naar de bijlage.

Terug naar boven