Christelijk Kindcentrum Immanuël

Ten Holtheweg 3 B 8341 PD Steenwijkerwold

Schoolfoto van Christelijk Kindcentrum Immanuël

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Voor de basisvakken zijn hoge verwachtingen en toewerken naar referentieniveaus belangrijk. De resultaten, referentieniveaus en eindresultaten zijn passend bij onze verwachtingen. We signaleren het laatste jaar een dalende lijn in onze eindresultaten. Schooljaar 2022-2023 corresponderen deze resultaten met het leerpotentieel van de kinderen waaruit deze daling voorkomt. Echter hebben wij de afgelopen jaren een trend ervaren waarbij kindkenmerken een grote invloed hebben op het (uitstroom)niveau van de leerlingen. We hebben veel leerlingen met een intensieve ondersteuningsvraag, die extra ondersteuning krijgen. Enerzijds een logisch gevolg van de invoering van passend onderwijs, anderzijds laat de vergelijking met scholen met een soortgelijke weging zien, dat we onze ambities op dit gebied hoger moeten stellen.

Op het gebied van rekenen en spelling hebben we de afgelopen jaren stappen gezet om de hoge ambities te behalen. Vanaf schooljaar 2020-2021 gebruiken we voor alle groepen de methode Pluspunt voor ons rekenonderwijs en is er een rekenspecialist werkzaam in ons team. Sinds schooljaar 2021- 2022 gebruiken we voor spelling de methode Staal. We gaan ervan uit de effectiviteit van deze interventies te kunnen zien in hogere eindresultaten.

Ons leesonderwijs behoeft aandacht. Ten eerste is dit onderhevig geweest aan de gevolgen van Corona. Hierdoor waren wij genoodzaakt ons in ons handelen meer te richten op herstellen. In schooljaar 2022-2023 zijn wij gestart met de aandacht verleggen van herstellen naar preventief handelen. Kennis van de ontwikkeling van het brein, gericht op het bevorderen van leerrijpheid, sluit hierbij aan. We willen ieder kind de leesstof aanbieden die past bij de persoonlijke ontwikkelingsroute. Binnen de school zijn we gestart met de inzet van taalrijke boeken die de leesmotivatie van de leerlingen bevordert. Onder begeleiding lezen de kinderen d.m.v. verschillende werkvormen uit deze boeken. Daarnaast bieden we de leescategorieën aan. We gaan dit preventieve handelen al inzetten vanaf de allerjongste leeftijd van ons Kindcentrum door ons te richten op de leer-, en dus leesvoorwaarden. We nemen naast de onderbouw ook de peuteropvang hier in mee. Dit alles moet leiden tot betere leesresultaten, minder ondersteuningsvragen door een afname in belemmeringen op het gebied van kindkenmerken en een uitstroomniveau passend bij de cognitie.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij stimuleren en volgen de sociale en leerontwikkeling van uw kind en bespreken die met elkaar en met u. Om de ontwikkeling van uw kind in beeld te brengen, maken we onder andere gebruik van observatie-instrumenten en toetsen. Bij de kinderopvang/kinderen van 0-7 jaar gebruiken wij onder andere Parnassys leerlijnen jonge kind. Voor de kinderen van 0-4 jaar registeren wij dat in ons Kindvolgsysteem, voor de kleuters in Parnassys. Vanaf leerjaar 3 maken wij onder andere gebruik van niet-methodegebonden toetsen van BOOM om de ontwikkeling van uw kind te volgen. Ook nemen wij vanaf groep 5 jaarlijks de NSCCT toetsen af, omdat wij het belangrijk vinden de resultaten van uw kind te vergelijken met de capaciteiten.

U blijft op de hoogte van de vorderingen en ontwikkeling van uw kind door de gesprekken met de pedagogisch medewerkers en leerkrachten. Ook krijgen de kinderen vanaf leerjaar 1 (2 keer per jaar) een rapport mee naar huis. Ook krijgen de kinderen hun portfolio mee naar huis met de verschillende thema’s die de revue zijn gepasseerd.

Om doelen te stellen en evalueren maken wij gebruik van themaplanners, groepsplannen, handelingsplannen en ontwikkelingsperspectieven. In de opvang bespreekt de teamleider 2 keer per jaar de voortgang van de kinderen met de mentor. In het onderwijs bespreekt de intern begeleider tijdens de groepsbespreking de voortgang van de kinderen met de leerkrachten. Tussen opvang en onderwijs zorgen we voor een warme en zorgvuldige overdracht van informatie en gegevens.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Binnen het basisonderwijs verzorgen wij onderwijs aan leerlingen die zullen uitstromen op allerlei verschillende niveaus; van praktijkonderwijs tot kader en gymnasium. In de praktijk betekent dit dat de leerlingen hun eigen leerroute volgen met hun eigen uitstroomniveau. Dit betekent dus ook dat niet voor elk uitstroomniveau de lesstof van eind groep 8 vereist is. Bij elk uitstroomniveau past een ander niveau te behalen lesstof. Dit lichten wij elk jaar toe tijdens de informatieavond aan de start van het schooljaar.

Vanaf groep 6 houden wij de toetsresultaten van het leerlingvolgsysteem bij in de Plaatsingswijzer. Dit zullen wij als richtlijn hanteren tijdens de adviesgesprekken. In juli groep 6 geven wij ons eerste kijkadvies, zodat u samen met uw kind iets gerichter scholen kunt bezoeken tijdens de open dagen voor groep 7 en 8. Dit kijkadvies wordt altijd ruim aangehouden en moet gezien worden als een kijkadvies. Gezien het vroege advies, kunnen er nog geen rechten aan ontleend worden voor het daadwerkelijke uitstroomniveau. Tijdens de gesprekkenronde in november groep 8, geven wij het voorlopige advies. In februari nemen we de doorstroomtoets af (bij ons is dat Route 8), waarna in de week van 15 maart het definitieve advies volgt. Om een goede keuze te maken richting het voortgezet onderwijs, worden er meerdere voorlichtingsmomenten geboden. Tijdens onze jaarlijkse informatieavond licht de leerkracht van groep 7/8 dit verder toe.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze missie is Zorg voor jezelf, Zorg voor een ander, Zorg voor je omgeving. Zowel als kinderen en als medewerkers willen we groeien in kennis en vaardigheden en onze talenten verder ontplooien. Belangrijk daarbij is een leerrijke en liefdevolle omgeving.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Verantwoordelijkheid
  • Zelfstandigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven