Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We werken in combinatiegroepen die als volgt zijn samengesteld:
groep 1/2
groep 3/4/5
groep 6/7/8
In de middagen worden groepen anders vorm gegeven: groep 3 sluit aan bij 1/2 en groep 6 bij 4/5. We werken regelmatig groepsoverstijgend.
In de kleutergroep wordt thematisch gewerkt. Dit betekent dat binnen een centraal thema alle vakken aan bod komen en door elkaar heen lopen.
We passen waar mogelijk een transfer toe richting andere vakken. Dit houdt in dat we leerdoelen inoefenen bij verschillende vakgebieden. Wat je leert bij begrijpend lezen, pas je ook toe bij bijvoorbeeld wereldoriëntatie, taal en rekenen. Ook worden vakken rondom wereldoriëntatie met elkaar gecombineerd. Daarnaast organiseren we techniekmiddagen, kookmiddagen en sportmiddagen waarbij alle groepen door elkaar heen werken.
OBS de Molenvliet is een openbare basisschool voor alle kinderen vanaf 4 jaar. De Molenvliet is één van de twaalf openbare basisscholen van de Stichting Openbaar Primair Onderwijs Goeree-Overflakkee (SOPOGO). Onze school werkt volgens het leerstofjaarklassensysteem. Bij het leerstofjaarklassensysteem worden de leerlingen gegroepeerd op basis van hun leeftijd. Zij worden op een uniforme manier benaderd. Daarnaast is de leerstof een startpunt van het leerstofjaarklassensysteem. Er is een totaalaanbod beschikbaar van de leerstof dat de leerlingen jaarlijks zouden moeten kunnen leren. Aangezien de praktijk leert dat kinderen verschillen in ontwikkelingstempo en interesses, worden er bij de hantering van dit systeem door ons aanpassingen gemaakt voor individuele kinderen als dat nodig blijkt, het zogenaamd ‘adaptief onderwijs’. Adaptief onderwijs wil zeggen, dat de school inspeelt op individuele verschillen in tempo, belangstelling en begaafdheid. Wij streven naar een zo zelfstandig mogelijke werkhouding en stimuleren de eigen verantwoordelijkheid van de leerling. De kinderen leren samenwerken en samenleven. Dit is uiteraard de grove structuur van ons onderwijs; daarbinnen is ruimte voor individualisering en differentiatie. Onder differentiatie verstaan we: “Het doelgericht aanbieden van de leerstof op een zodanige manier dat deze aansluit op de mogelijkheden van het individuele kind”. Ons streven is er daarom op gericht eventuele leerproblemen in een vroeg stadium te signaleren en de leerlingen adequate hulp te bieden. Ook leerlingen die juist meer uitdaging vragen, horen hierbij.
Het team van de Molenvliet schept een onderwijsleersituatie die het mogelijk maakt een continu ontwikkelingsproces bij de kinderen te bewerkstelligen op alle aspecten van de ontwikkeling van het kind. Deze aspecten betreffen de cognitieve, sociale, emotionele, motorische en creatieve ontwikkeling. De Molenvliet wil een actieve school zijn met een uitnodigende houding naar leerlingen en ouders.We proberen een sfeer te scheppen, waarin ieder kind zich geaccepteerd voelt qua uiterlijk, taal, culturele achtergrond en intellectuele mogelijkheden.We vinden het onze taak om op school een sfeer van vertrouwen te creëren. Kinderen worden gestimuleerd om een mening te vormen, waarbij het standpunt van de ander als waardevol moet worden beschouwd. Het is belangrijk dat kinderen zich prettig en veilig voelen op school.
Passend onderwijs
Het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs (SWVPO) draagt zorg voor passend onderwijs op Goeree-Overflakkee. Het SWV PO is een vereniging en de besturen van de scholen op het eiland zijn lid. Het SWV PO beslaat dus het hele eiland. Vanuit het SWV PO is er een visie over passend onderwijs neergezet en is er beleid gemaakt om passend onderwijs vorm te geven, meer hierover is te lezen op de website van het Samenwerkingsverband ( https://www.swvgo.nl/).
Basisondersteuning
Elke school op het eiland biedt een afgesproken basis aan ondersteuning aan alle leerlingen. Dit houdt in dat binnen de groep rekening wordt gehouden met verschillen tussen leerlingen. Sommige leerlingen werken sneller, terwijl andere leerlingen misschien extra instructie nodig hebben. Er wordt gewerkt op maat van de behoeften van de leerlingen in de groep. De afspraak is dat elke school daarbij voldoet aan de standaard die met elkaar in het samenwerkingsverband is afgesproken.
Extra ondersteuning
Als een kind niet genoeg heeft aan de basis aan ondersteuning op school (zie daarvoor onder: ‘basisondersteuning’) dan biedt de school extra ondersteuning. In dit geval wordt goed gekeken wat de leerling nodig heeft. De school bepaalt concrete doelen voor het kind en bepaalt wat daar extra voor nodig is, binnen de mogelijkheden van de school. Of een school voor een kind de juiste plek is zal altijd uit een individueel gesprek over de behoefte van het kind blijken. We beschikken over veel deskundigheid in ons team. Leerkrachten zijn allemaal bevoegd en we borgen de kwaliteit door voldoende nascholing. Daarnaast kunnen we externe specialisten inroepen en het samenwerkingsverband om ondersteuning vragen. Dit doen we pas nadat we toestemming van de ouders hiervoor hebben.
Leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong
Er zijn ook kinderen die een ontwikkelingsvoorsprong hebben. Door alle scholen op Goeree-Overflakkee is een beleidsplan opgesteld om deze leerlingen in een vroeg stadium te signaleren, te diagnosticeren en praktisch te begeleiden. Binnen de eigen school wordt de basisstof “gecompact”en krijgen de leerlingen uitdagende verdiepingsstof. Streven is dat in 2022 aan iedere school een zgn. “talentbegeleider” heeft, die de scholen gericht ondersteund te voldoen aan de onderwijsbehoeften van deze leerlingen.In de bovenbouwgroepen is er voor deze leerlingen de mogelijkheid om deel te nemen aan pluslessen op verschillende scholen voor voortgezet onderwijs.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Behalve de extra ondersteuning die wordt geboden door de onderwijsassistente, zal er vanaf schooljaar 2023-2024 structureel minimaal twee ochtenden in de week begeleiding worden gegeven aan leerlingen met een meer of hoogbegaafdheidsprofiel. Deze begeleiding wordt verzorgd door de collega die de opleiding Talentbegeleider heeft afgerond samen met en andere collega van De Molenvliet.
We werken samen met PSZ Kidzeiland gevestigd in ´t Trefpunt, vlakbij onze school.
Zie voor meer informatie de website.
Oranjelaan 14
3243 AP
Stad aan 't Haringvliet
06 - 33 87 82 05
Basisscholen, peuterspeelzalen en kinderdagverblijven werken nauw samen om een doorgaande lijn in de ontwikkeling van het kind te stimuleren. Er is sprake van een goede overdracht, wanneer een kind op 4 jarige leeftijd overstapt naar de basisschool.Alle kinderen verdienen een goede start op de basisschool.
Sommige kinderen hebben daarbij een extra steuntje in de rug nodig. Daarvoor is, in samenwerking met de gemeente Goeree-Overflakkee, het VVE beleid opgesteld.Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) houdt in dat een kind in aanmerking komt voor extra ondersteuning, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van spraak en taal.Met voorschoolse educatie krijgt een kind tussen 2 ½ en 4 jaar extra begeleiding in de kinderopvang / op de peuterspeelzaal. Vroegschoolse educatie is voor kinderen van 4 tot 6 jaar, die al naar de basisschool gaan. Dankzij het VVE programma kan een achterstand in de ontwikkeling worden voorkomen of ingehaald, zodat het kind een goede start kan maken op de basisschool.Een verwijzing voor VVE wordt verstrekt door de jeugdarts van het Centrum voor Jeugd en Gezin.