Openbare Basisschool de Molenvliet

Molendijk 8 3243 AM Stad aan 't Haringvliet

Schoolfoto van Openbare Basisschool de Molenvliet

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Omdat onze school kleine groepen heeft, doen er relatief weinig leerlingen mee aan de eindtoets. 

Het is dan ook niet representatief om hiervan een gemiddelde te tonen. 

Schooljaar 19-20 is er in verband met de corona crisis geen eindtoets afgenomen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussenresultaten 

De school gebruikt naast de methodegebonden toetsen een methode-onafhankelijk leerlingvolgsysteem. Vanaf augustus 2023 zal dit IEP zijn. Het leerlingvolgsysteem van IEP legt de focus op groei, niet op prestatie. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Daarom vergelijkt IEP kinderen niet met elkaar. IEP gelooft bovendien dat een kind meer is dan taal en rekenen! Met kindvriendelijke toetsen voor hoofd, hart én handen geeft het IEP LVS een compleet beeld: zo zet IEP elke leerling in zijn kracht.

4D cyclus

De intern begeleiders hebben de teams geschoold in het gebruiken van de cyclus Data-Duiden-Doelen-Doe om zodoende de beïnvloedbare onderwijskenmerken centraal te stellen.

Handelingsgericht Werken

(HGW)De HGW-cyclus kent vier fasen met in totaal zes stappen:

Fase 1: Waarnemen/ Signaleren

Stap 1: Verzamelen van leerling-gegevens in een groepsoverzicht

Stap 2: Signaleren van leerlingen die extra begeleiding nodig hebben

Fase 2: Begrijpen/ Analyseren

Stap 3: Benoemen van de onderwijsbehoeften van de leerlingen

Fase 3: Plannen

Stap 4: Clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften

Stap 5: Opstellen van het groepsoverzicht

Fase 4: Realiseren

Stap 6: Uitvoeren van het groepsoverzicht

De stappen worden verwerkt in het groepsoverzicht. Hierin staan de relevante gegevens (toetsen, observaties en gesprekken) en onderwijsbehoeften van alle leerlingen in een groep. Het kind is per vakgebied in kaart gebracht en ook qua sociaal emotionele ontwikkeling en gedrag. Dit overzicht vormt het uitgangspunt voor het schrijven van een plan van aanpak. Zo’n plan komt tot stand door de clustering van onderwijsbehoeften in de cyclus van Handelingsgericht Werken (HGW).

Het is een  gedifferentieerd onderwijsaanbod voor de hele groep. Op deze manier kan de leerkracht het onderwijs aanpassen aan de onderwijsbehoeftes van de leerling.

Verrijking: deze kinderen hebben behoefte aan meer uitdaging. Ook hebben zij niet altijd behoefte aan de basisinstructie. Te denken valt aan uitdagender ontwikkelingsmateriaal, webpaden, Muiswerk, enz.

Basis: deze kinderen maken de lessen en volgen de instructie zoals beschreven in de handleiding en onderwijsdoelen. Uiteraard wordt er  wel per kind gekeken of ze na de instructie evt. extra hulp nodig hebben of een extra opdracht kunnen maken.

Extra ondersteuning: deze kinderen maken de lessen en volgen de instructie zoals beschreven in de handleiding en onderwijsdoelen. Zij hebben wel behoefte aan extra hulp in de vorm van verlengde instructie/ instructietafel, Remedial Teaching, extra inoefenen op computer of met werkbladen (thuis of op school), aangepaste werkhoeveelheid enz.

Op een Ontwikkelings Perspectief Plan (OPP) wordt overgegaan wanneer een aanpak van het groepsbeeld niet toereikend is. Een OPP wordt opgesteld in samenwerking met de intern begeleider en uitgevoerd door de groepsleerkracht, eventueel in samenwerking met de remedial teacher. Dit wordt altijd met de ouders besproken. Een ontwikkelingsperspectief geeft het verwachte uitstroomniveau weer van een leerling en wordt gebruikt om de leerdoelen t/m groep 8 voor de leerling te benoemen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladvies en voortgezet onderwijs na groep 8:

Onderdeel van de overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs is het proces waarin besloten wordt welke vorm van voortgezet onderwijs het beste bij het kind past. De school trekt hierin samen op met het kind én de ouders. Ons leerlingvolgsysteem door de jaren heen van methode-afhankelijke en methode-onafhankelijke toetsen geeft ons een belangrijke indicatie. Ook nemen wij in groep 7 een NIO toets en een NPVJ af. De NIO (Nederlandse Intelligentietoets Onderwijs) is een capaciteitenonderzoek om de potentiële mogelijkheden van het kind in beeld te krijgen. De NPVJ (Nederlandse Persoonlijkheids Vragenlijst Junior) is een vragenlijst die de persoonlijkheidseigenschappen meet. Samen met onze eigen observaties krijgen we hiermee een goed beeld van de werk- en leerhouding van het kind: hoe lang kan het kind geconcentreerd werken aan taken, welke leervoorkeur en interesses heeft het kind (praktijkgericht of abstract), hoe is de zelfstandigheid, kan het kind goed plannen en organiseren, hoeveel doorzettingsvermogen heeft het kind en hoe serieus wordt omgegaan met huiswerk. Eind groep 7 krijgt het kind het voorlopige schooladvies. Dit is een informeel moment. We bezoeken met groep 8 in het najaar de verschillende scholen voor voortgezet onderwijs. Ouders en kinderen kunnen verschillende open dagen en informatiemomenten bezoeken zodat de leerlingen en hun ouders een goed beeld krijgen van de mogelijkheden. 

Valt het toetsadvies hoger uit dan het schooladvies, dan heroverweegt de basisschool het schooladvies altijd. In overleg met de leerling en de ouders kan de school het advies dan naar boven bijstellen, maar dat is niet verplicht. Wanneer een basisschool besluit om het advies niet bij te stellen moet zij kunnen beargumenteren waarom dit het geval is. Ligt het toetsadvies onder het niveau van het geadviseerde schooltype, dan wordt het schooladvies niet aangepast. Deze leerlingen krijgen in het voortgezet onderwijs de kans om te laten zien dat ze het geadviseerde onderwijstype aankunnen.

De school voor voortgezet onderwijs bepaalt zelf in welke klas de leerling wordt geplaatst, deze klas moet minimaal het niveau bevatten van het schooladvies dat de basisschool heeft gegeven op welk niveau het kind instroomt.Een voorbeeld:een leerling met een havo-schooladvies, mag door de vo-school in een brugklas geplaatst worden met vmbo-t/havo, havo of havo/vwo niveau. 

Jaarlijks heeft de school nog contact met het voortgezet onderwijs voor een evaluatie van de gegeven adviezen. Het is heel prettig en leerzaam om te weten hoe het onze leerlingen vergaat in het voortgezet onderwijs en te horen of onze adviezen kloppend waren.

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze visie Groeien, bloeien en samen leren! geeft aan dat we samen werken. Leerlingen zullen in de huidige en toekomstige maatschappij steeds meer moeten samenwerken met anderen en andere partijen. Het is van groot belang dat leerlingen zichzelf leren kennen. Weten waar ze goed in zijn en dat op een juiste manier benutten.

Leerlingen kunnen zichzelf presenteren en leren te reflecteren op hun handelen. Uiteraard is de leerkracht belangrijk in die zin, dat zij de leerling coacht. Eigenlijk zijn we hele dagen samen bezig om zo goed mogelijk met elkaar om te gaan en te werken in een prettige sfeer. Alleen dan kun je ook goed leren, wanneer je je veilig voelt, zelfvertrouwen hebt en elkaar respecteert. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • vertrouwen
  • veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven