PC Basissch de Hoeksteen

Gangesstraat 13 3207 AC Spijkenisse

  • Schoolfoto van PC Basissch de Hoeksteen
  • Schoolfoto van PC Basissch de Hoeksteen
  • Schoolfoto van PC Basissch de Hoeksteen
  • Schoolfoto van PC Basissch de Hoeksteen
  • Schoolfoto van PC Basissch de Hoeksteen

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Gericht werken aan leerdoelen.? De overheid heeft bepaald welke kennis en vaardigheden een kind moet leren op school, om straks verder te kunnen op het voortgezet onderwijs en in de maatschappij. Daarvoor bestaan leerdoelen. IEP heeft die leerdoelen opgedeeld in behapbare stukjes die getoetst kunnen worden. Zo laat het IEP LVS duidelijk zien of het kind op koers ligt om de leerdoelen te halen. De leerkracht kan vervolgens zien welke onderdelen extra aandacht nodig hebben en welke juist al goed gaan. Op die manier helpt IEP LVS de school om het kind te geven wat het nodig heeft.??  

Een compleet beeld van de leerling? Een kind is meer dan taal en rekenen. Doorzettingsvermogen, empathie, vindingrijkheid en motivatie doen er óók toe. Net als de interactie met anderen, kunnen plannen of omgaan met gevoelens. IEP LVS kijkt niet alleen naar taal en rekenen (hoofd) maar ook naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, de leeraanpak en het creatief vermogen (hart en handen). Dat geeft een compleet beeld van het kind.??  

Hoe doen we dat op De Hoeksteen: In de onderbouw worden de kinderen geobserveerd en wordt gekeken waar kinderen staan in hun ontwikkeling, om de volgende stap in hun ontwikkeling te kunnen bepalen en het onderwijs-aanbod daarop af te stemmen. Het gehanteerde meetinstrument is het observatiemodel ´Mijn Kleutergroep´.  Wanneer kinderen toe zijn aan het meer cursorisch leren, worden de kinderen naast de toetsen uit de lesboeken (vanaf ongeveer 6 jaar) ook tweemaal per jaar getoetst met de IEP-toetsen. Aan de hand van deze toetsen wordt er bepaald of het gegeven onderwijs aansluit bij zowel de groep als de individuele leerling. De opbrengsten van uw kind worden met het kind en u gedeeld tijdens de gespreksmomenten. De sociaal en emotionele ontwikkeling wordt gevolgd met het volgmodel IEP (Hoofd Hard en Handen). 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze school wil aan het einde van groep 8 zorgvuldig adviseren welk type vervolgonderwijs voor de leerling het meest geschikt is. Het advies moet realistisch zijn en niet boven of onder het werkelijke niveau van het kind. Indien nodig wordt bij een aantal kinderen aan het begin van groep 8  de NIO (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau) afgenomen door een schoolpsycholoog. De school kijkt naar de leervorderingen gedurende de schoolcarrière van het kind - terug te vinden in het leerlingvolgsysteem - en gebruikt de opbrengsten van de IEP toetsen. De uitkomsten worden verwerkt in het zgn. kwadrantenmodel waaruit het advies over de schoolkeuze duidelijk wordt. Dit advies wordt vanzelfsprekend met de ouders en het kind besproken. Na dit gesprek wordt het advies definitief vastgesteld. Indien de doorstroomtoets een hoger advies genereert dan zal de school het eigen advies in heroverweging nemen. De school is niet verplicht het advies dan ook daadwerkelijk bij te stellen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Betrokkenheid en welbevinden zijn belangrijke pijlers voor ons onderwijs. 
Hoge mate van betrokkenheid en welbevinden zijn voorwaarden om te komen tot een optimale ontwikkeling.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • welbevinden en betrokkenheid
  • relatie competentie autonomie
  • samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven