School Bleyburgh SO

Menuet 72 3363 KH Sliedrecht

Schoolfoto van School Bleyburgh SO

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De basisbehoefte relatie zegt iets over het welzijn van de leerling; dat de leerling zich geaccepteerd voelt; dat hij ‘erbij hoort’, dat hij het gevoel heeft welkom te zijn en zichveilig voelt. Kortom, de leerling mag zijn wie hij is. De leerling kan zich ontwikkelen in‘relatie’ met anderen.

De basisbehoefte ’competentie’ zegt iets over het zelfvertrouwen van de leerling. Hierbijis het belangrijk dat de leerkracht weet wat de sterke en minder sterke kanten van eenleerling zijn en past hier het onderwijs op aan. De leerling ontdekt dat hij de uit tevoeren taken aan kan. Er wordt ook rekening gehouden met de interesses van deleerlingen. Door rekening te houden met mogelijkheden en interesses blijft debetrokkenheid groot, waardoor de ontwikkeling van de leerling beter verloopt.

De basisbehoefte autonomie zegt iets over de zelfstandigheid van de leerling. Hij kanzelfstandig werken binnen een klassenorganisatie. Hij leert zelf oplossingen zoeken,keuzes maken en op zijn eigen leerproces te reflecteren. Hierbij is belangrijk: voordoen,samen doen, nadoen en zelfstandig doen. Er wordt gewaakt voor overbeschermend tezijn, zodat 'aangeleerde hulpeloosheid' wordt voorkomen (begeleiding met ‘de handen’ opde rug).

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Relatie: ‘Ik mag er zijn’
  • Competentie: ‘Ik kan het!’
  • Autonomie: Ik doe het zelf!

De oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs

Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, kunnen terecht in het speciaal onderwijs. Daar krijgen leerlingen les vanaf vier jaar totdat ze twaalf jaar zijn. Daarna stromen de meeste leerlingen door naar het voortgezet speciaal onderwijs, waar ze kunnen blijven totdat ze twintig jaar zijn. Soms stromen leerlingen door naar een gewone middelbare school.

Waar zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet (speciaal) onderwijs?

Leerlingen in het speciaal onderwijs stromen meestal door naar het voortgezet speciaal onderwijs. Daar kunnen ze blijven tot en met het schooljaar waarin ze 20 jaar worden. Wanneer een leerling in het speciaal onderwijs 12 jaar wordt, maken de school en de ouders samen die afweging. De vraag is dan of de leerling inderdaad doorstroomt naar het voortgezet speciaal onderwijs of naar een gewone middelbare school. Soms zijn leerlingen na het speciaal onderwijs niet meer te vinden in het bekostigde onderwijs in Nederland. Bijvoorbeeld omdat ze zijn verhuisd naar het buitenland, les krijgen op een particuliere school of geen onderwijs meer volgen. Deze leerlingen vallen in de categorie 'overig'.
In het derde jaar
Weergave Plaats in het voortgezet onderwijs in het derde jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven