School voor Speciaal Basisonderwijs Het Mozaiek

Valkstraat 2 6135 GC Sittard

Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs Het Mozaiek

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Voor alle kinderen van het SBO is er een uitstroombestemming bepaald in hun ontwikkelperspectief. Van de 35 leerlingen zijn er 22 leerlingen op koers van de uitstroombestemming uitgestroomd, 4 lager en 9 leerlingen hoger. Op de eindtoets zijn er geen leerlingen die sterk afwijkend van hun advies gescoord hebben. De onderdelen rekenen, begrijpend lezen en woordenschat scoren conform verwachten. Het onderdeel taalverzorging scoort in alle groepen laag. Binnen dit onderdeel vallen de ontwikkelingsgebieden: woordspelling en werkwoordspelling. Voor een gedeelte is dit verklaarbaar door de grote groep dyslectische leerlingen in de eindgroep die moeite hebben met spelling. In de dagdagelijkse praktijk maken deze kinderen gebruik van spellingsondersteuning die ze bij de toets niet hebben mogen gebruiken.

In de bijlage een overzicht in tabelvorm van de uitstroombestemming van de schoolverlaters.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We meten cognitieve en sociaal-emotionele kennis en vaardigheden van de leerlingen in de breedste zin van het woord met behulp van verschillende kwaliteitsmeters en instrumenten. Leerkrachten maken gebruik van observaties in de groep, methode-gebonden toetsen, Cito Leerling in Beeld en de Scol. Daarnaast vinden er klassenbezoeken plaats door de interne begeleider en de orthopedagoge. Twee keer per jaar wordt a.d.h.v het ontwikkelingsperspectief van de leerling bekeken met de interne begeleider en orthopedagoge of deze leerling nog op koers ligt en welke maatregelen er nodig zijn voor deze specifieke leerling. Dit kan zijn, een ander aanbod of aangepaste leerlijn, extra leertijd of de inzet van één van de experts van school. Specifieke ondersteuning en inzetten worden in de rapportgesprekken en voortgangsgesprekken met ouders  en leerling besproken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De kinderen verlaten onze school wanneer het gunstigste tijdstip is gekomen om de overstap naar het voortgezet onderwijs (VO) te maken. Wij houden rekening met leervorderingen, sociaal emotionele vaardigheden, leeftijd en de door het voortgezet onderwijs gestelde voorwaarden. In de regel stappen kinderen over in het jaar waarin ze 12 jaar worden. Soms kan een kind de overstap eerder maken en in een uitzonderingssituatie blijft het kind nog een jaar langer op het SBO. Het team van Het Mozaïek heeft een adviserende taak bij deze overstap. De ouders melden hun kind aan bij een school voor Voortgezet Onderwijs. Om ouders goed en tijdig te kunnen adviseren werken we in de loop van het schooljaar 2023-2024 op de volgende manier:

  • Op donderdag 7 september organiseren we een informatieavond voor de ouders van de toekomstige schoolverlaters. Wij informeren u over de verschillende vormen van voortgezet onderwijs en de criteria die gesteld worden om toegelaten te worden. Ook over de instanties die beslissen over het toelaten van een leerling krijgt u informatie. Daarnaast worden allerlei specifieke onderwerpen van de schoolverlaters besproken en hoe het traject verloopt richting Voortgezet Onderwijs.  
  • Voor kinderen met een advies Praktijkschool wordt een individueel intelligentieonderzoek afgenomen.  
  • In november/ december vullen leerkrachten het oso-formulier in. Dit is een formulier met vragen m.b.t. gedrag, sociale vaardigheden en de inventarisatie van de onderwijsbehoeften van de leerling.  Voor het VO is dit belangrijk om rekening mee te houden. Verslagen van onderzoeken, eventuele aanwezige formulieren/ Duiden en Doen en kopie leerlingenvolgsysteem met alle leerresultaten worden eveneens toegevoegd  
  • In december worden de gegevens van de didactische resultaten en observaties besproken met een van de orthopedagogen van onze school, de leerkracht en intern begeleider om u een gericht advies te kunnen geven.       
  • In januari krijgen alle ouders een uitnodiging voor een adviesgesprek en ontvangen een kopie van alle documenten die digitaal verstuurd worden naar het VO. Na dit gesprek melden de ouders hun kind aan.  
  • In februari maken alle kinderen van groep 8 de doorstroomtoets
  • In februari/maart vinden vaak ook de open dagen van de scholen voor Voortgezet Onderwijs plaats, zodat ouders en kind een beeld krijgen van de verschillende scholen. Wij informeren u over de data.  
  • Van 25 maart t/m 31 maart melden alle leerlingen zich aan bij VO.
  • In mei/juni krijgen de ouders van het voortgezet onderwijs bericht of hun keuze akkoord bevonden is door de school die de ouders gekozen hebben. Voor praktijkonderwijs is een beschikking noodzakelijk. In deze periode krijgt u hierover eveneens bericht.  
  • Er vindt vervolgens een “warme overdracht” plaats: de zorgcoördinatoren van de verschillende VO-scholen komen op school om met de interne begeleider en leerkracht in een persoonlijk gesprek nog eens duidelijk te bespreken wat er voor het succes van uw kind in het VO belangrijk is. Kinderen worden bij dit gesprek ook uitgenodigd om zelf aan te geven waar zij graag hulp bij zouden krijgen.  
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ieder kind moet zich op school thuis voelen.

Kinderen verschillen in de manier waarop zij leren. Alle kinderen hebben echter drie basisbehoeften: competentie, relatie, autonomie. competentie:     

  • competentie    Geloof in eigen kunnen. Ik ben iemand die “iets” kan.
  • relatie:             Het gevoel, dat mensen mij waarderen en met mij om willen gaan. Ik leer met anderen.  Ik hoor erbij.
  • autonomie:      Het gevoel dat ik iets kan ondernemen, zonder dat anderen mij daarbij moeten helpen. Ik kan het zelf.       

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.                               

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • zelfvertrouwen
  • zelfkennis
  • positief gedrag

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven