School voor Speciaal Basisonderwijs Het Mozaiek

Valkstraat 2 6135 GC Sittard

Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs Het Mozaiek

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op het moment dat een leerkracht ziek is worden de kinderen de eerste dag altijd op school opgevangen. We proberen eerst interne vervanging te regelen voor de betreffende groep. Dit lukt op sommige dagen wel en op andere dagen zijn er geen extra mensen beschikbaar. Als interne vervanging niet mogelijk is worden de kinderen verdeeld over de andere groepen van de school en krijgen dan zelfstandig werk mee. 

Als een leerkracht langer dan een dag ziek of afwezig is informeren we u via Isy hoe we de groep in die week gaan opvangen. Is er echt geen opvang mogelijk op een dag dan vragen we u om uw kinderen thuis op te vangen. Voor ouders die echt geen opvang kunnen regelen bieden wij noodopvang aan. Dit betekent geen onderwijs, maar opvang in een andere groep. Dit doen we alleen in echte noodsituaties. 

Soms komen we in situaties terecht waarbij een leerkracht langdurig uitvalt. Dan kijken we hoe we dit het beste structureel kunnen oplossen met de beschikbare mensen die we hebben. Het kan voorkomen dat een groep thuiswerk krijgt. Dit wordt dan tijdig met ouders gecommuniceerd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De school ligt in de wijk Limbrichterveld aan een doorgaande weg. Aan de achterzijde van de school is parkeergelegenheid voor het taxivervoer van de kinderen en een kiss and ride strook voor ouders die kinderen met de auto halen.  Ook is er aan de achterzijde van de school bij het station een parkeerplaats waar ouders een uur lang gratis mogen parkeren.  

De school heeft 12 bruikbare klaslokalen met elk een digitaal schoolbord. Daarnaast beschikt de school over een handvaardigheid lokaal, technieklokaal, bibliotheek, leskeuken, aula, klein computerlokaal en een aantal kleinere werkruimtes. We beschikken over drie speelplaatsen, een aangelegen gymzaal, een keuken en een speellokaal voor de kleuters.

De leerlingen zijn ingedeeld in stamgroepen. De stamgroep is de ’’thuisbasis’’ voor het kind. In deze groep zal het kind het grootste deel van de dag doorbrengen. Op onze school worden de stamgroepen worden aangeduid met de naam van de groepsleerkracht(en). Bij het samenstellen van de stamgroepen, houden we rekening met:

  • de leeftijd van de kinderen
  • de onderwijsbehoeften van de kinderen
  • de sociaal-emotionele ontwikkeling

Het onderwijs voor de vakgebieden technisch lezen en spelling en rekenen wordt in niveaugroepen aangeboden. De indeling van deze niveaugroepen wordt bepaald door het niveau van het kind voor het betreffende vakgebied en door zijn/haar specifieke ondersteuningsbehoeften op taal- of rekengebied. Dit staat ook beschreven in het ontwikkelingsperspectief van elk kind.

Klasindeling

  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Doelgroeparrangement

Op Het Mozaïek is er sprake van een intensieve samenwerking met zorg. Dit wordt het doelgroeparrangement genoemd. Het doelgroeparrangement zorgt ervoor dat er gebruik gemaakt kan worden van een uitgebreidere manier van ondersteuning aan de leerlingen.  

De doelgroeparrangementen zijn in plaats van de jaarlijkse individuele beschikkingen vanuit de jeugdwet. Uitgangspunt is de zorgvraag van de leerling en vandaar uit wordt gekeken welke ondersteuning van zorg nodig en passend is. Door de zorg ín school te hebben kan de leerling snel geholpen worden. Het is laagdrempelig en efficiënt. Er is meer rust in de klas doordat er maar één begeleider vanuit zorg is, naast de leerkracht en eventueel de onderwijsassistent.  

Ouders van de leerlingen die een beroep doen op het doelgroeparrangement, worden uitgenodigd voor een knooppunt. Een knooppunt is een overleg waar ouders, school, zorgaanbieder en gemeente met elkaar in gesprek gaan over de leerling: hoe wordt het doelgroeparrangement ingezet en wat gaat het voor deze leerling opleveren? Vaste onderwerpen die besproken worden zijn de ontwikkeling en ondersteuningsbehoeften van de leerling, de doelen waar aan gewerkt wordt en de verbinding tussen thuis, school en mogelijk andere partijen die hierbij kunnen ondersteunen.

Het Mozaïek werkt samen met Care4Kidz, Daelzicht en PIW om het onderwijs en de zorg integraal vorm te geven. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de subsidie van de samenwerkende gemeenten van Zuid-Limburg en ondersteunt de visie van Kindante. 

Zorg wordt ten eerste ingezet voor leerlingen waarbij de zorgvraag de expertise van de school overstijgt. De inzet is gericht op het versterken van gedrag van kinderen m.b.t. impulscontrole, sturing eigen gedrag, vergroten van sociale vaardigheden en zelfredzaamheid.   

Ten tweede wordt er preventief geïnvesteerd in het jonge kind en de ouders om er zo voor te zorgen dat leerlingen zo vroeg mogelijk de juiste hulp krijgen en ouders versterkt worden in hun opvoedkwaliteiten of de toeleiding naar zorg eerder gestart kan worden. Dit kan er in de toekomst toe leiden dat er minder kinderen een arrangement nodig hebben in de midden of bovenbouw of toe kunnen met een lichter arrangement.  

Ten derde kunnen kinderen met lichtere hulpvragen ook aansluiten bij een groepsaanpak of training, waardoor er meer kinderen profiteren van de doelgroepenarrangementen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op Het Mozaïek is er sprake van een intensieve samenwerking met zorg. Dit wordt het doelgroeparrangement (DGA) genoemd. Het DGA zorgt ervoor dat er gebruik gemaakt kan worden van een uitgebreidere manier van ondersteuning aan de leerlingen.  In het schooljaar 2023-2024 gaan we verder met het inrichten van de samenwerking tussen onderwijs en zorg. DGA wordt vooral ingezet t.b.v.

  • Sociale vaardigheden, emotieregulatie en –inhibitie, interactie en welbevinden;
  • Leerlingen die vastlopen in de groep en tijdelijk niet aan het onderwijsprogramma kunnen deelnemen; 
  • Het jonge kind: zelfredzaamheid (zoals zindelijkheid, zelfstandig eten, medische hulpvragen  e.d.) en een soepele overgang naar SBO vanuit (voor)schoolse voorzieningen;  
  • Ouders: participatie, veerkracht in het gezin, opvoedingsondersteuning. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In de leeftijdscategorie van 4 tot en met 8 jaar zien wij kinderen met extra ondersteunings-behoeften op:  

  • sociaal emotioneel gebied
  • spraak/taalgebied
  • grof en fijn motorisch gebied
  • op het gebied van zelfsturing en zelfstandigheid
  • leergebied/didactisch gebied

Deze leerlingen vragen speciale zorg en begeleiding in de groepen, waar deskundig en planmatig handelen in een rijke leeromgeving voorwaarde is. De groepsleerkracht werkt daarom in de groep samen met de logopediste en indien nodig met een klassenassistente. De orthopedagoog en interne begeleider zijn nauw betrokken bij deze groepen. Daarnaast is er ook een medewerker vanuit DGA (preventief) gekoppeld aan de onderbouwgroepen en is er een samenwerking met een fysio en ergotherapeute

Hoe wordt deze zorg vorm gegeven?   

  • Een breed aanbod van spelmogelijkheden die horen bij de uitbreiding van sociale vaardigheden en de taal die daarbij hoort.
  • Inzet van materialen die horen bij de algehele taalontwikkeling en de voorwaarden die horen bij de ontwikkeling van de geletterdheid.
  • Aanbod rondom getalbegrip en begrippen voor rekenvoorwaarden afgestemd op het niveau en de gestelde doelen van het kind.
  • Spel in hoeken en spel met constructie en ontwikkelingsmaterialen.
  • Verscheidenheid van aanpakken.
  • Verschillende gedragingen vragen om een specifieke aanpak.
  • Structuur, duidelijkheid en voorspelbaarheid zijn voor alle kinderen van belang.
  • Aandacht voor het individuele kind. 

Ieder kind heeft zijn eigen traject, dat goed gevolgd en begeleid wordt door de medewerkers. Observeren, analyseren en in kaart brengen van de behoeften van het kind zijn belangrijke aandachtspunten. Vanaf zes jaar starten wij met het aanvankelijk lezen en wordt er gekeken of kinderen toe zijn aan het rekenonderwijs van groep drie. Mocht dit niet zo zijn dan wordt gekeken naar de onderwijsbehoeften op dat gebied en sluiten we daarbij aan. De kinderen krijgen instructie op niveau in kleine groepen, met visuele ondersteuning en veel herhaling. Er is een brede expertise vanuit onderwijs en zorg. De medewerkers hebben een ruime ervaring in het herkennen en omgaan met leer, gedrag en ontwikkelingsstoornissen.

Terug naar boven