ZMOK School Xaverius

Valkstraat 2 A 6135 GC Sittard

Schoolfoto van ZMOK School Xaverius

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

SO Xaveriusschool biedt onderwijs, begeleiding en ondersteuning aan leerlingen waarbij sprake is van forse sociale-, emotionele-, ontwikkelings- en/of gedragsproblemen welke de leerlingen belemmeren in de totale ontwikkeling. Daarom moet SO Xaverius vooral aansluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen om het fundament samen met ouders te verstevigen. Hiervoor heeft de school specifiek aandacht voor het bieden van vaste structuren. Dit om voorspelbaar en betrouwbaar te zijn voor de leerlingen. Er wordt vanuit school extra aandacht geschonken aan het vormgegeven van een pedagogisch klimaat om de sociale opbrengsten te kunnen monitoren, borgen en aan te passen. Dit wordt vormgegeven middels het ABCD gedrag, SCOL en de leerlijnen van CED. Tevens zal in de toekomst aandacht worden geschonken aan de executieve functies middels de autometafoor, zie hiervoor het jaarplan/schoolplan. Twee keer per jaar nemen wij voor alle leerlingen de veiligheidsmonitor SCOL af. 

Leerlingen leren vooral met elkaar. Door mogelijkheden voor leerlingen te creëren om samen te spelen, samen te leren, samen te werken en samen te leven wordt er optimaal aandacht geschonken aan de sociale ontwikkeling van leerlingen. De school vormt daarbij de leef- en leergemeenschap waar men veel zaken uit en ten behoeve van de dagelijkse praktijk kan oefenen en leren.  

Burgerschap

Wij willen kinderen met ons onderwijs voorbereiden op de taken en rollen die ze nu en in de toekomst in de maatschappij vervullen. Voorbeelden zijn de consument, de verkeersdeelnemer en de burger in een democratische rechtstaat.

Om in die taken en rollen goed te kunnen functioneren en deelnemen aan de samenleving, moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden. Kinderen dien hiervoor kennis te ontwikkelen over en inzicht te verwerven in belangrijke algemeen aanvaarde normen en waarden en te weten hoe daarnaar te handelen.

SO Xaverius richt zich op de samenleving als geheel en op de directe leefomgeving. We vinden het belangrijk dat kinderen met diverse culturen en achtergronden met elkaar kennismaken en leren samenwerken. Als school besteden we actief aandacht aan:

- democratie: kinderen leren denken en handelen volgens democratische principes

- participatie: kinderen worden gestimuleerd actief deel te nemen aan activiteiten

- identiteit: er is aandacht voor 'wie ben ik' en 'wie is die ander'

Burgerschap is binnen SO Xaverius niet een losstaand vak maar een onderdeel van de praktijk. Wij willen als school burgerschap op een bewuste manier terug laten komen. Dit gebeurt dagelijks op meerdere momenten in de dag. Onze leerkrachten zijn zich hiervan bewust en dragen dit uit naar onze kinderen. 

De belangrijkste kenmerken (en eigen kwaliteitsaspecten) van SO Xaverius zijn: Wij hebben met elkaar waarden bepaald en deze met elkaar vertaald naar gewenst gedrag. het gewenste gedrag wordt actief aangeleerd door een positieve bekrachtiging van leerlingen. Op basis van verzamelde data wordt er cyclisch gewerkt. Ongewenst gedrag wordt geminimaliseerd door er minder aandacht aan te besteden. Met elkaar begrenzen we ongewenst gedrag eenduidig. We houden actief en positief toezicht tijdens de vrije momenten zoals de pauzes. Met elkaar trachten wij de sociale veiligheid te vergroten. We hebben hierbij ook voor een thema als diversiteit door de leerlingen te leren oog te hebben voor de goede kanten van mensen om hen heen niet verblind te zijn door verschillen. Met behulp van onze methodes en wereldoriëntatie besteden we vanuit onze democratische grondhouding aandacht aan levensbeschouwing en stromingen in de samenleving. Leerlingen kunnen oefenen in democratische vaardigheden, als opmaat voor het functioneren in de samenleving. Zo krijgen leerlingen de waarden en normen mee die ze kunnen gebruiken om volwassen wereldburger te worden. die bijdragen aan rechtvaardige en toekomstbestendige samenleving en weten hoe zij hun talenten daarvoor kunnen benutten. Door de toenemende diversiteit en segregatie in de samenleving wordt deze missie en onze taak in burgerschapsvorming, het aanleren van democratische vaardigheden, steeds belangrijker. 

Onze belangrijkste pijlers in het onderwijs zijn het taal-, rekenonderwijs en burgerschapsonderwijs. Goed taal- en rekenonderwijs beschouwen wij als de succesfactoren in het bieden van kansen aan leerlingen. Daarnaast helpt ons burgerschapsonderwijs de leerling om zichzelf, de ander en de samenleving in Sittard te ontdekken. We streven naar het bieden van kansen voor alle kinderen, maar we erkennen hierin grenzen, soms is de leerling beter (tijdelijk) thuis of heeft meer zorg vanuit de zorgverlening nodig. De minimale schoolambities van SO Xaverius is dat alle leerlingen het 1F niveau voor rekenen en begrijpend lezen behalen dit in combinatie met de waardering van onze leerlingen over de veiligheidsbeleving. 

Op onze school zijn met leerkrachten afspraken gemaakt over wat er onder professionalisering burgerschap valt. We hebben de taak burgerschapscoördinator belegd bij een van onze leerkrachten, intern begeleider en locatieleider. Jaarlijks wordt geïnventariseerd welke scholing/trainingen hiervoor nodig zijn. 



Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerking
  • Acceptatie
  • Persoonlijke groei

De oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs

Toelichting van de school

Scholen zijn verplicht om een schooladvies af te geven voor alle leerlingen in het laatste schooljaar van het primair onderwijs. Dat schooladvies is leidend voor de toelating in het voortgezet onderwijs. De score op de eindtoets is aanvullend en wordt gebruikt als onafhankelijk tweede gegeven.

SO Xaverius bespreekt het advies voor het voortgezet onderwijs met ouders en leerling in de maand januari/februari.

Het advies is gebaseerd op de onderstaande elementen:

 - Compenserende factoren                                                                                                                                                                             - Belemmerend factoren                                                                                                                                                                                 - Ondersteuningsbehoeften van de leerling                                                                                                                                                     - Sociaal/Emotionele ontwikkeling                                                                                                                                                                   - Didactische leerresultaten   

Ouders kunnen hun zoon/dochter na het adviesgesprek aanmelden bij een VO school naar keuze. 

                                                   

Waar zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet (speciaal) onderwijs?

Leerlingen in het speciaal onderwijs stromen meestal door naar het voortgezet speciaal onderwijs. Daar kunnen ze blijven tot en met het schooljaar waarin ze 20 jaar worden. Wanneer een leerling in het speciaal onderwijs 12 jaar wordt, maken de school en de ouders samen die afweging. De vraag is dan of de leerling inderdaad doorstroomt naar het voortgezet speciaal onderwijs of naar een gewone middelbare school. Soms zijn leerlingen na het speciaal onderwijs niet meer te vinden in het bekostigde onderwijs in Nederland. Bijvoorbeeld omdat ze zijn verhuisd naar het buitenland, les krijgen op een particuliere school of geen onderwijs meer volgen. Deze leerlingen vallen in de categorie 'overig'.
In het derde jaar
Weergave Plaats in het voortgezet onderwijs in het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven