Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal onderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De Xaveriusschool biedt onderwijs, begeleiding en ondersteuning aan leerlingen waarbij sprake is van forse sociale-, emotionele-, ontwikkelings- en/of gedragsproblemen welke de leerlingen belemmeren in de totale ontwikkeling. Ze hebben extra ondersteuning nodig op het gebied van hun sociale -, emotionele -, didactische-, persoonlijke – en/of communicatieve ontwikkeling. Ze zijn onvoldoende zelfstandig/zelfredzaam en beschikken over onvoldoende probleemoplossend vermogen.
Bij een deel van de leerlingen is sprake van co-morbiditeit. Onderliggende stoornissen zijn o.a. Autisme Spectrum Stoornis, Aandachtstekort/Hyperactiviteit, Oppositioneel Opstandige gedragsstoornis, antisociale gedragsstoornis, hechtingsstoornis, angststoornis. Verder is er sprake van leerstoornissen (o.a. dyslexie en dyscalculie) alsmede ook motorische problemen.
Op de Xaveriusschool is er sprake van een intensieve samenwerking met zorg. Dit wordt het doelgroeparrangement genoemd. Het doelgroeparrangement zorgt ervoor dat er gebruik gemaakt kan worden van een uitgebreidere manier van ondersteuning aan de leerlingen.
De doelgroeparrangementen zijn in plaats van de jaarlijkse individuele beschikkingen vanuit de jeugdwet. Uitgangspunt is de zorgvraag van de leerling en vandaar uit wordt gekeken welke ondersteuning van zorg nodig en passend is. Door de zorg ín school te hebben kan de leerling snel geholpen worden. Het is laagdrempelig en efficiënt. Er is meer rust in de klas doordat er maar één begeleider vanuit zorg is, naast de leerkracht en eventueel de onderwijsassistent.
Ouders van de leerlingen die een beroep doen op het doelgroeparrangement, worden uitgenodigd voor een knooppunt. Een knooppunt is een overleg waar ouders, school, zorgaanbieder en gemeente met elkaar in gesprek gaan over de leerling: hoe wordt het doelgroeparrangement ingezet en wat gaat het voor deze leerling opleveren? Vaste onderwerpen die besproken worden zijn de ontwikkeling en ondersteuningsbehoeften van de leerling, de doelen waar aan gewerkt wordt en de verbinding tussen thuis, school en mogelijk andere partijen die hierbij kunnen ondersteunen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ambities:
- Alle leerlingen behalen op SO Xaverius minimaal het fundamenteel niveau (1F) op de vakgebieden rekenen en begrijpend lezen
- Het onderwijsaanbod wordt optimaal vormgegeven om zo te voldoen aan de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Het onderwijsaanbod wordt vastgelegd, geëvalueerd, aangepast en geborgd
- Het registeren van het onderwijsaanbod wordt geoptimaliseerd (aanpassing van het ontwikkelingsperspectief, rapportage)
- Binnen de lessen wordt het doordacht passend lesmodel gehanteerd
- Het pedagogisch klimaat wordt geoptimaliseerd met ondersteuning middels het model ABCD gedrag
- Verdieping in de executieve functies om optimaal tot leren leren te komen
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.