ZMOK School Xaverius

Valkstraat 2 A 6135 GC Sittard

Schoolfoto van ZMOK School Xaverius

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het kan gebeuren dat een personeelslid afwezig is door ziekte, calamiteiten en/of verlof. De school probeert zoveel mogelijk dit intern op te lossen met behulp van ambulante personeelsleden en/of flexibele personeelsleden. Het kan daarom voorkomen dat het soms nodig is om intern te schuiven met personeelsleden, groepen en leerlingen. Wij doen echter alles aan om dit te voorkomen.

Indien de bovenstaande optie niet haalbaar is kan de school indien mogelijk digitaal (thuis)onderwijs aanbieden. De leerkracht van de groep zal schriftelijk (via Social schools) melden dat de leerlingen thuisonderwijs krijgen. Tevens laat de leerkrachten weten welk schoolwerk er digitaal gemaakt kan worden. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Overige leerjaren

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Xaveriusschool biedt onderwijs, begeleiding en ondersteuning aan leerlingen waarbij sprake is van forse sociale-, emotionele-, ontwikkelings- en/of gedragsproblemen welke de leerlingen belemmeren in de totale ontwikkeling. Ze hebben extra ondersteuning nodig op het gebied van hun sociale -, emotionele -, didactische-, persoonlijke – en/of communicatieve ontwikkeling. Ze zijn onvoldoende zelfstandig/zelfredzaam en beschikken over onvoldoende probleemoplossend vermogen.

Bij een deel van de leerlingen is sprake van co-morbiditeit. Onderliggende stoornissen zijn o.a. Autisme Spectrum Stoornis, Aandachtstekort/Hyperactiviteit, Oppositioneel Opstandige gedragsstoornis, antisociale gedragsstoornis, hechtingsstoornis, angststoornis. Verder is er sprake van leerstoornissen (o.a. dyslexie en dyscalculie) alsmede ook motorische problemen.


Op de Xaveriusschool is er sprake van een intensieve samenwerking met zorg. Dit wordt het doelgroeparrangement genoemd. Het doelgroeparrangement zorgt ervoor dat er gebruik gemaakt kan worden van een uitgebreidere manier van ondersteuning aan de leerlingen.  

De doelgroeparrangementen zijn in plaats van de jaarlijkse individuele beschikkingen vanuit de jeugdwet. Uitgangspunt is de zorgvraag van de leerling en vandaar uit wordt gekeken welke ondersteuning van zorg nodig en passend is. Door de zorg ín school te hebben kan de leerling snel geholpen worden. Het is laagdrempelig en efficiënt. Er is meer rust in de klas doordat er maar één begeleider vanuit zorg is, naast de leerkracht en eventueel de onderwijsassistent.  

Ouders van de leerlingen die een beroep doen op het doelgroeparrangement, worden uitgenodigd voor een knooppunt. Een knooppunt is een overleg waar ouders, school, zorgaanbieder en gemeente met elkaar in gesprek gaan over de leerling: hoe wordt het doelgroeparrangement ingezet en wat gaat het voor deze leerling opleveren? Vaste onderwerpen die besproken worden zijn de ontwikkeling en ondersteuningsbehoeften van de leerling, de doelen waar aan gewerkt wordt en de verbinding tussen thuis, school en mogelijk andere partijen die hierbij kunnen ondersteunen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ambities:

- Alle leerlingen behalen op SO Xaverius minimaal het fundamenteel niveau (1F) op de vakgebieden rekenen en begrijpend lezen

- Het onderwijsaanbod wordt optimaal vormgegeven om zo te voldoen aan de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Het onderwijsaanbod wordt vastgelegd, geëvalueerd, aangepast en geborgd

- Het registeren van het onderwijsaanbod wordt geoptimaliseerd (aanpassing van het ontwikkelingsperspectief, rapportage)

- Binnen de lessen wordt het doordacht passend lesmodel gehanteerd

- Het pedagogisch klimaat wordt geoptimaliseerd met ondersteuning middels het model ABCD gedrag

- Verdieping in de executieve functies om optimaal tot leren leren te komen

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven