IKC De Skeakel

Skoalstrjitte 14 8855 HL Sexbierum

Schoolfoto van IKC De Skeakel

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Centrale rol leerkracht

Onder zorg verstaan we alle maatregelen en activiteiten op school voor alle leerlingen en speciaal voor hen die specifieke pedagogische, didactische aandacht nodig hebben. Hierbij kunt u denken aan extra ondersteuning omdat het kind faalangstig is. Of aan extra aandacht omdat het kind meer aankan dan het gemiddelde kind. Kenmerkend voor de zorg is de centrale rol die de groepsleerkracht vervult. Hij voert de zorg in de school uit. Daarbij probeert de intern begeleider hem zo goed mogelijk te ondersteunen bij de opvang van leerlingen met specifieke behoeften en aanpak.

Zicht op ontwikkeling

Om leerlingen goede zorg te verlenen, moeten we hun ontwikkeling goed in beeld krijgen. We gebruiken daarvoor de methodegebonden en de methode-onafhankelijke toetsen van het Cito-leerlingvolgsysteem. Zo houden we de voortgang van elke leerling precies en systematisch bij en signaleren we tijdig problemen in de cognitieve (verstandelijke) en sociaal-emotionele ontwikkeling. Verder zijn observaties van de leerkracht en gesprekken met ouders/ verzorgers een belangrijke bron van informatie.

Preventieve benadering

Zorg vindt op school allereerst plaats in de groep, in de wisselwerking tussen leerkracht en leerling(en). Dit noemen we de preventieve benadering. De groepsleerkracht schept in de dagelijkse omgang met de leerlingen het klimaat waarin zo veel mogelijk leerlingen zich wel bevinden. Daardoor kunnen zij optimaal profiteren van het gegeven onderwijs. De leerkracht zal de instructie en de leerstof afstemmen op de behoefte en de mogelijkheden van de leerling(en). Extra zorg Wat nu als opvallende leerprestaties of gedrag naar voren komen? De groepsleerkracht besteedt dan extra aandacht en zorg aan deze leerlingen die meer specifieke behoeften hebben. Dat kan doordat leerlingen een deel van de tijd zelfstandig in de klas aan taken werken. Verder kennen we de zogenoemde curatieve activiteiten. Hieronder vallen diagnostische onderzoeken, extra zorg op individueel en groepsniveau, een begeleidingstraject en eventueel de verwijzing naar andere vormen van primair onderwijs.

Aanpak op groepsniveau (groepsplan)

Voor alle leerlingen in de groep stellen de leerkrachten een groepsplan op, waar nodig met hulp van de intern begeleider. Daarin staat beschreven welke doelen we met de leerlingen willen bereiken en op welke manier we daaraan werken. Bovendien vermelden we hierin op welke wijze en met welk materiaal de leerkracht gaat werken. Afhankelijk van de beschikbare tijd en de behoefte van de leerlingen, krijgen zorgleerlingen die op één of meer momenten per week gedurende een bepaalde tijd extra begeleiding. Na ongeveer 8 weken evalueren de leerkrachten en de intern begeleider de aanpak in de klas en wordt het groepsplan tussentijds aangepast.

Aanpak op individueel niveau (individueel handelingsplan)

Als een leerling specifieke zorg nodig heeft op een bepaald gebied, en dit niet binnen een groepsplan mogelijk is, werken we met een individueel handelingsplan. Na de analyse formuleren we de hulpvraag van het kind. In het handelingsplan leggen we de volgende onderdelen vast: doelstelling, manier van werken, momenten waarop we extra hulp aanbieden. Afhankelijk van de beschikbare tijd en de behoefte van de leerling, krijgt die op een of meer momenten per week gedurende een bepaalde tijd extra begeleiding. De leerkracht stelt een handelingsplan op voor de periode tot aan de volgende leerlingenbespreking. De leerlingbespreking staan gepland in het jaaroverzicht. Na ongeveer acht weken komt de leerling weer op de agenda van de effectieve leerlingenbespreking en wordt de aanpak geëvalueerd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies komt tot stand door verschillende invalshoeken te gebruiken. Als eerste kijken we naar de resultaten vanaf groep 6. Welk beeld laat dit zien? Vervolgens kijken we ook wat de wensen zijn van het a: het kind en b: de ouders. Met daarbij de bevindingen van de leerkracht komen we tot een advies voor het kind. Dit doen wij al jaren zo. Ook blijkt dit een goed stappenplan te zijn, gebaseerd op de gegevens vanuit DUO. Hieruit komt dat naar 3 jaar nog steeds ruim 75% op het geadviseerde niveau zit. 25% is een niveau lager gekomen. Hieruit is op te maken dat wij kinderen kansrijk adviseren. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Orde en rust in een school zorgen voor een goed schoolklimaat waarin elke leerling optimaal kan profiteren van het onderwijs dat gegeven wordt. We hebben daarom een drietal waarden geformuleerd die we als school belangrijk vinden. De drie sleutelwoorden: respect, verantwoordelijkheid en veiligheid. Bij deze drie waarden hebben we voor elke ruimte beschreven welk gedrag we daar willen zien. Dit gedrag wordt in diverse lessen de kinderen actief aangeleerd. In de eerste twee weken van een nieuw schooljaar staan alle regels centraal. Daarna wordt er wekelijks een les Goed gedrag gegeven. Goed gedragen belonen we door een glimlach, duim, compliment etc. Op deze manier proberen we kinderen bewust te maken dat iedereen op zijn eigen niveau mede de verantwoordelijkheid voor de sfeer in de school draagt. Pestgedrag past niet bij waar wij voorstaan. Toch komt dat, helaas, ook op onze school voor. Op de Skeakel hebben we een pestprotocol opge steld waarin we beschrijven op welke manier we het pesten tegen willen gaan. Een van de manieren is het aanleren van goed gedrag. Hiervoor gebruiken we een aantal lessen waarin kinderen leren wat goed gedrag op school is. Belangrijk uitgangspunt hierbij is dat we de kin- deren een compliment geven wanneer ze goed gedrag laten zien. Belonen en straffen staat in een verhouding van 4:1. We gebruiken de Kanjermethode als methode voor sociaal emotionele ontwikkeling. Deze methode wordt ook op de kinderopvang, peuterspeelzaal in Sexbierum gebruikt. Het belangrijkste doel van de Kanjertraining is dat een kind positief over zichzelf en de ander leert denken. Als gevolg hiervan heeft het kind minder last van sociale stress. Het blijkt dat veel kinderen na het volgen van de Kanjertraining zich beter kunnen concentreren op school en betere leerresultaten behalen. De Kanjertraining geeft kinderen handvatten in sociale situaties, waardoor er tijd en energie vrij komt.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • verantwoordelijkheid
  • veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspecteur van het Primair Onderwijs houdt in opdracht van het Ministerie van Onderwijs toezicht en controleert of de school zich houdt aan de wet op het primair onderwijs. Deze controle bestaat uit o.a. het nagaan of onze school zich houdt aan de kerndoelen van het onderwijs m.a.w. of de kinderen een bepaald onderwijsniveau halen. Deze doelen moeten in methoden en werkwijzen zijn verwerkt. Ook stelt de inspectie vast of leerlingenaantallen kloppen, of we ons aan de juiste werktijden houden, inclusief de vakanties en hoe ons kwaliteitszorgsysteem is opgezet (schoolgids, schoolplan, jaarplan, jaarverslag etc.) en of het overeenkomt met het toetsingskader van de inspectie. In maart 2013 hebben we weer inspectiebezoek gehad. De inspectie heeft in de groepen en alle documenten gekeken, gesprekken gevoerd met leerkrachten, ib-er, directeur en de algemeen directeur en heeft geconcludeerd dat de Skeakel op alle onderdelen voldoende scoort. Het rapport is te vinden op de site van de inspectie.

Terug naar boven