Openbare Basisschool Futura

Merelstraat 3 9679 JE Scheemda

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Futura
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Futura
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Futura
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Futura

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op obs Futura nemen wij de centrale eindtoets af. Dit doen we aan het eind van groep 8. Op de centrale eindtoets kunnen de kinderen een individuele score behalen die ligt tussen 500 en 550.

In 2022 hebben 32 leerlingen de eindtoets gemaakt. Er zaten geen leerlingen in deze groep die een ontheffing hebben gekregen. Alle leerlingen scoorden naar verwachting op basis van eerdere resultaten.

De gemiddelde score van de groep is 534. Hiermee scoort de groep net onder het landelijk gemiddelde van 534.8. Als we kijken naar de referentieniveaus dan scoort de groep op 1F voor lezen, taalverzorging en rekenen boven het landelijk gemiddelde (landelijk gemiddelde is: 98%, 97%, 92%) en boven onze schoolnorm (95%, 95%, 95%). De groep scoort voor de referentieniveaus 2F/1S voor taalverzorging 72%. Dit ligt boven het landelijk gemiddelde van 62%. Voor lezen en rekenen scoort de groep 63% en 31%. Dit ligt onder het landelijk gemiddelde van 73% en 44%

Van de 32 schoolverlaters van het afgelopen schooljaar gaat 1 leerling naar het VWO, 11 leerlingen gaan naar de HAVO, 1 leerling naar TL/Havo, 9 leerlingen naar Mavo, 1 leerling naar KL/TL en 9 leerlingen naar KL.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen.

Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd?

We houden zorgvuldig bij welke resultaten we behalen en dat doen we met behulp van toetsen. Sommige toetsen zijn gestandaardiseerd. Dat betekent onder andere dat we de resultaten kunnen vergelijken met landelijke gemiddelden, zodat we precies weten hoe we er voor staan. Andere toetsen horen bij een methode waarbij duidelijk wordt aangegeven hoe vorderingen van de kinderen in een bepaalde periode dienen te zijn. De resultaten van de toetsen bespreken we met elkaar en we nemen daar waar nodig maatregelen. De resultaten worden in het leerlingvolgsysteem bewaard. Dit systeem wordt beheerd door de intern begeleidster. Vanaf groep 6 worden de resultaten opgenomen in de Plaatsingswijzer. Eind groep 6 wordt dit met ouders en leerlingen besproken en in groep 7 wordt een voorlopig advies voor vervolgonderwijs gegeven. De werkwijze is opgenomen in het document ‘schooladvies’. Na groep 8 gaan de kinderen naar de basisvorming van het voortgezet onderwijs. Het instroomniveau en het doorstroomniveau van de leerlingen op het voortgezet onderwijs kunnen misschien iets zeggen over de kwaliteit van onze school. We zijn daar echter zeer voorzichtig mee. Er zijn veel meer factoren aanwezig die bepalen hoe groot het succes bij een verdere studie is. De intern begeleider en de leerkracht van groep 8 overleggen over het advies dat de kinderen van groep 8 krijgen. Dat advies omvat veel meer dan alleen het leren. Kinderen moeten het ook willen en er veel zin in hebben. We willen graag weten of het advies klopt. Van de scholen voor voortgezet onderwijs krijgen we daarom jaarlijks een overzicht van de resultaten van onze ex-leerlingen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De schoolkeuze voortgezet onderwijs is onder andere afhankelijk van de volgende elementen: het advies van de school, Cito toetsen van het leerlingvolgsysteem en de uitslag van de Cito-eindtoets. We gebruiken hiervoor de Plaatsingswijzer. Onze werkwijze staat beschreven in een protocol.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school wil een veilig, ondersteunend  en stimulerend schoolklimaat creëren waarin de saamhorigheid en betrokkenheid tussen leerkrachten, leerlingen en ouders wordt bevorderd. Ouders zijn de experts waar het hun kind betreft. Ouderbetrokkenheid achten we dan ook van groot belang. We streven ernaar om met ouders een educatief partnerschap aan tegaan, waarbij de communicatie tussen school en ouders tweerichtingsverkeer is. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • plezier
  • veiligheid
  • respectvol omgaan met elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2015 schrijft de inspectie na haar kwaliteitsonderzoek in haar rapport het volgende:

O.b.s. Jaarfke heeft haar kwaliteit op orde en de inspectie handhaaft het basisarrangement.

- De eindresultaten die de school in de kernvakken taal/lezen en rekenen/wiskunde behaalt, zijn volgens de beslisregels van de inspectie voldoende.

- Het leerstofaanbod voldoet aan de kerndoelen en is voldoende breed.

- De leraren leggen duidelijk uit en geven structuur aande onderwijsleersituatie. De leerlingen werken daardoor taakgericht enbetrokken.

- De leerlingen die extra zorg nodig hebben, krijgen deze ook.

- De sfeer op school is prettig en positief ondersteunend. De leerlingen ende ouders bevestigen dit.

- Het gehele team werkt vanuit een open en lerende houding aan het verbeteren van het onderwijs.

Terug naar boven