Openbare Basisschool Futura

Merelstraat 3 9679 JE Scheemda

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Futura
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Futura
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Futura
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Futura

Het team

Toelichting van de school

Alle teamleden zijn in het bezit van de vereiste diploma's. De schoolcoördinator is in het bezit van aanvullende (Master-)opleidingen (Master SEN, schoolleidersopleiding vakbekwaam en Master Educational Leadership). De intern begeleider heeft een opleiding IB gevolgd.

Het team en de individuele leerkrachten werken jaarlijks bewust aan de eigen professionalisering, onder andere door het volgen van cursussen, gezamenlijke scholing, intervisie en opleidingen. De professionalisering is een logisch vervolg op de ontwikkelingen die de school doormaakt. De ontwikkelingen zijn terug te zien in de dagelijkse praktijk van de school.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het is de afgelopen jaren steeds lastiger geworden zieke leerkrachten te vervangen. In de nabije toekomst zal dit probleem alleen maar groter worden vanwege de krapte op de arbeidsmarkt. Het gebrek aan invallers zorgt voor een steeds grotere druk op de schoolorganisatie met alle risico’s van dien. Onze organisatie probeert op diverse manieren in te spelen op deze problematiek. Zo is SOOOG met een eigen PLUS-Pool gestart. In deze PLUS-Pool zijn, per cluster van scholen, twee leerkrachten benoemd die voor de vervanging moeten worden ingezet. Bij voorrang zullen deze twee collega’s op de scholen voor de vervanging zorgen. Dit is geen garantie dat er, bijvoorbeeld als er spraken is van een griepgolf o.i.d., voldoende invallers beschikbaar zijn. Op dat moment zullen we een beroep moeten doen op overige invallers. De school heeft rond de overige inval een Vervangingsprotocol opgesteld. Door middel van het vervangingsprotocol proberen we duidelijkheid te scheppen in ons beleid ten aanzien van dit probleem. We doen dat door een overzicht te geven van de stappen die we op obs Jaarfke nemen bij ziekte of verlof van een leerkracht.

De hieronder beschreven stappen gelden voor alle SOOOG scholen:

1.   Bij een ziektemelding zullen wij eerst trachten in te schatten hoe lang vervanging noodzakelijk is.

2.   Indien we eigen vervangers hebben (vanuit de PLUS-Pool) zullen wij deze eerst benaderen.

3.   Daarna zullen we proberen invallers van de beschikbare invallerslijst te benaderen met de vraag om bij ons op school te komen invallen.

4.   Indien noodzakelijk zullen we eigen parttime personeel benaderen om extra te werken. Het betreft hier dan uitbreiding van werkzaamheden met de bedoeling een zieke leerkracht te vervangen.

5.   Indien er een Pabostagiaire (3e-4e jaar) aanwezig is, mag deze de groep overnemen onder toezicht van een directielid of een leerkracht van de school waarmee wordt afgesproken dat hij/zij toezicht houdt.

6.   Het naar huis sturen van een groep wordt altijd door de directie van de school gemeld aan het College van Bestuur.

De hieronder beschreven stappen zijn school specifiek en een aanvulling op de hierbovenbeschreven stappen.

1.   Indien er geen vervanging gevonden kan worden zullen wij tot de volgende oplossing over gaan: De eerste twee dagen zonder invaller zullen wij, indien mogelijk, groepen combineren. Bij het combineren van groepen zullen wij telkens kijken om welke groepen het gaat (uitgangspunt is om niet te grote groepen te combineren) en welke leerkrachten aan deze groepen lesgeven en voor welke groep zij dan uiteindelijk gaan invallen. De school zal dit bewust twee dagen zo doen. We hebben dan ruimschoots de tijd om voor andere oplossingen te zorgen. We kunnen de ouders (van alle betrokken leerlingen) de eerste dag al “schriftelijk” op de hoogte stellen van het invallersprobleem. We lossen het probleem in eerste instantie “intern” op zodat de voortgang zoveel mogelijk gegarandeerd blijft. Mochten we na twee dagen nog geen oplossing hebben gevonden dan zullen we overgaan naar stap 2. 

2.   Bieden de voorgaande mogelijkheden geen aanvaardbare oplossing, dan zullen wij eerst de betreffende groep thuislaten, volgens de richtlijnen van de onderwijsinspectie rond het uitvallen van lesuren (dus gebruikmakend van de beschikbare margeuren) met daarbij de volgende afspraken: In eerste instantie voor een periode van maximaal een dag. We zullen alleen in het uiterste geval hiertoe over gaan. De ouders worden schriftelijk op de hoogte gesteld (al vanaf de eerste dag van de afwezigheid van de desbetreffende collega).

3.   Ouders dienen zelf zorg te dragen voor de opvang van hun kinderen indien groepen naar huis gestuurd worden. Als dit toch tot problemen leidt, zorgt de school voor opvang.

4.   Indien er sprake is van een langere periode zonder invallers dan zullen we overgaan tot het naar huis sturen van meerdere groepen op verschillende dagen van de week (wisselsysteem). Hiermee voorkomen we dat niet steeds dezelfde groep thuis dient te blijven. Dit doen wij om zoveel mogelijk lesuren voor alle groepen te waarborgen en lesuitval te minimaliseren. We zullen hier zo spoedig mogelijk bij het ingaan van de afwezigheid schriftelijk melding van maken naar alle betrokken ouders.

5.   Dit protocol is op schoolniveau vastgesteld en is opgenomen in de schoolgids. Alle ouders kunnen zo op de hoogte zijn van dit beleid.

*De hoofdinspectie stelt zich op het standpunt, dat wanneer men een groep naar huis stuurt omdat er geen vervanging is, men moet kunnen aangeven zijn uiterste best te hebben gedaan om een invaller te krijgen of iets anders te regelen voor de groep. De uren hoeven op een later tijdstip niet te worden gecompenseerd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op obs Jaarfke werken we in principe met het leerstofjaarklassensysteem vanaf groep 3. De groepen zijn op basis van leeftijd ingedeeld. Door de leerlingaantallen per groep gebeurt het echter ook dat we werken met combinatiegroepen. Door bijvoorbeeld de vakleerkrachtenen werkdrukmiddelen efficiënt in te zetten, proberen we deze combinatiegroepen op een aantal momenten in de week te splitsen.

In de onderbouw hebben we bewust gekozen voor het werken in combinatiegroepen 1/2. We kunnen op deze manier een betere verdeling maken t.a.v. het aantal kinderen, de jongens en de meisjes, broertjes en zusjes en kinderen die meer aandacht nodig hebben. Bovendien leren leerlingen zelfstandig te werken, elkaar te helpen en beter rekening met elkaar te houden.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De wereldoriëntatievakken worden onder gebracht in STEAM. STEAM staat voor Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics. STEAM is een goede manier om Wetenschap en Techniek te integreren in het curriculum op de basisschool, door W&T aan te bieden in samenhang met andere vakken. STEAM is een didactisch concept dat de integratie van vakken stimuleert, waarbij denken verbonden wordt met doen, met als vertrekpunt de nieuwsgierigheid en de verwondering van leerlingen.

Naast een aanbod voor leerlingen die moeite hebben om het reguliere aanbod te volgen hebben we ook een apart aanbod voor leerlingen die meer aankunnen dan de reguliere stof. En alle leerlingen leren gedurende hun schoolloopbaan programmeren.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij proberen alle kinderen zoveel mogelijk op zijn of haar eigen niveau te bedienen en rekening te houden met de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Dit geldt zowel voor kinderen die boven het gemiddeld niveau presteren, voor kinderen die in hun ontwikkeling achter blijven en natuurlijk ook voor de basisgroep.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In de gemeente Oldambt wordt al geruime tijd Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) aangeboden. In oktober 2014 hebben de besturen van de basisscholen en van de voorschoolse voorzieningen een convenant inzake VVE gesloten met de gemeente Oldambt. In dit convenant zijn onder andere resultaatafspraken gemaakt over de opbrengsten van VVE.

Het doel van VVE is ervoor te zorgen dat alle kinderen die naar groep 3 gaan, en vooral ook de kinderen met een verhoogd risico op onderwijsachterstanden, een goede basis meekrijgen voor hun verdere schoolloopbaan. Daarbij zijn diverse ontwikkelingsgebieden van belang. De wet Onderwijskansen en Educatie (OKE) noemt met name taal, rekenen, sociaal emotionele ontwikkelingen motoriek.

Terug naar boven