Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op obs Jaarfke werken we in principe met het leerstofjaarklassensysteem vanaf groep 3. De groepen zijn op basis van leeftijd ingedeeld. Door de leerlingaantallen per groep gebeurt het echter ook dat we werken met combinatiegroepen. Door bijvoorbeeld de vakleerkrachtenen werkdrukmiddelen efficiënt in te zetten, proberen we deze combinatiegroepen op een aantal momenten in de week te splitsen.
In de onderbouw hebben we bewust gekozen voor het werken in combinatiegroepen 1/2. We kunnen op deze manier een betere verdeling maken t.a.v. het aantal kinderen, de jongens en de meisjes, broertjes en zusjes en kinderen die meer aandacht nodig hebben. Bovendien leren leerlingen zelfstandig te werken, elkaar te helpen en beter rekening met elkaar te houden.
De wereldoriëntatievakken worden onder gebracht in STEAM. STEAM staat voor Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics. STEAM is een goede manier om Wetenschap en Techniek te integreren in het curriculum op de basisschool, door W&T aan te bieden in samenhang met andere vakken. STEAM is een didactisch concept dat de integratie van vakken stimuleert, waarbij denken verbonden wordt met doen, met als vertrekpunt de nieuwsgierigheid en de verwondering van leerlingen.
Naast een aanbod voor leerlingen die moeite hebben om het reguliere aanbod te volgen hebben we ook een apart aanbod voor leerlingen die meer aankunnen dan de reguliere stof. En alle leerlingen leren gedurende hun schoolloopbaan programmeren.
Wij proberen alle kinderen zoveel mogelijk op zijn of haar eigen niveau te bedienen en rekening te houden met de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Dit geldt zowel voor kinderen die boven het gemiddeld niveau presteren, voor kinderen die in hun ontwikkeling achter blijven en natuurlijk ook voor de basisgroep.
In de gemeente Oldambt wordt al geruime tijd Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) aangeboden. In oktober 2014 hebben de besturen van de basisscholen en van de voorschoolse voorzieningen een convenant inzake VVE gesloten met de gemeente Oldambt. In dit convenant zijn onder andere resultaatafspraken gemaakt over de opbrengsten van VVE.
Het doel van VVE is ervoor te zorgen dat alle kinderen die naar groep 3 gaan, en vooral ook de kinderen met een verhoogd risico op onderwijsachterstanden, een goede basis meekrijgen voor hun verdere schoolloopbaan. Daarbij zijn diverse ontwikkelingsgebieden van belang. De wet Onderwijskansen en Educatie (OKE) noemt met name taal, rekenen, sociaal emotionele ontwikkelingen motoriek.