Aloysiusschool

Langestraat 3 1741 HB Schagen

  • Beeld en letters zijn bewaard gebleven en in de nieuwe gevel verwerkt.
  • De aula is een echte theaterzaal geworden.
  • De lokalen grenzen hier aan een ruime gang en de vide toont een kijkje op het toneel en de tribune.
  • Schoolfoto van Aloysiusschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In 2019-2020 is er geen eindtoets afgenomen i.v.m. de Coronacrisis.

In 2020-2021 is er wel een eindtoets afgenomen. Deze eindtoets telt echter niet mee als valide score door de omstandigheden waaronder de leerlingen zich hebben kunnen voorbereiden. Daarmee is deze dus niet opgenomen in het overzicht.

De afgenomen eindtoets in schooljaar 2021-2022 telt ook nog niet mee in de beoordeling van de onderwijsinspectie.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023/2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentijdse resultaten van groep 3 t/m 8 worden gemeten door het leerlingvolgsysteem van IEP.

Voor de volgende vakken hebben we toetsen:

Lezen (begrijpend lezen) rekenen, taalverzorging en technisch lezen, 

De groepen 1 en 2  gebruiken het Kijk! volgsysteem.

De toetsen worden op 2 momenten in het jaar afgenomen. De resultaten worden geanalyseerd en besproken en op basis van deze resultaten wordt ons onderwijs waar nodig bijgesteld of verbeterd. Dit alles via een PDCA cyclus.

In ons schoolplan beschrijven we de wijze waarop we onze doelen evalueren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep 7 krijgen leerlingen een voorlopig schooladvies. Dit is gebaseerd op het ingeschatte uitstroomprofiel vanuit de ontwikkeling in de voorgaande jaren in relatie tot de persoonlijke mogelijkheden en talenten. Dit voorlopige advies wordt medio juni besproken met de leerling en de ouders. In groep 8 is eind oktober een toetsmoment van het IEP Leerlingvolgsysteem. De resultaten gebruiken we als tussenevaluatie in combinatie met de voortgang in het leren. Als de resultaten en voortgang afwijken van het voorlopig advies hebben we een gesprek met leerling en ouders. In februari is de landelijke doorstroomtoets die we als laatste evaluatie gebruiken. Daarna stellen we het definitieve schooladvies  vast en bespreken dit met leerling en ouders. Met dit advies wordt een schoolkeuze gedaan door leerling en ouders.

Jaarlijks verschillen de cijfers enigszins rond de uitstroom en de resultaten van de eindtoets. Kinderen verschillen en ook elke groep is niet een gemiddelde. Om toch te zien wat het algemene beeld is, is het goed om de uitstroomgegevens over meerdere jaren te bekijken.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Visie: We baseren onze missie op drie basisbehoeften die elk kind nodig heeft. Dat zijn relatie, competentie en autonomie.

In onze missie vertaalt dit zich in de drie kernzinnen “Ik mag er zijn, ik kan het en ik doe het zelf en samen.

Jonge kinderen zijn afhankelijk van anderen. Wanneer je afhankelijk bent, heb je anderen nodig om je doel te bereiken. Wanneer je groeit in onafhankelijkheid (het zelf kunnen en doen vanuit vertrouwen), bereik je doelen op eigen kracht.

Bij wederzijdse afhankelijkheid (open staan voor de ander om samen meer te bereiken) komen jouw initiatieven samen met die van anderen.

Deze groei, van afhankelijkheid naar onafhankelijkheid en uiteindelijk naar wederzijdse afhankelijkheid, gaat over leiderschap.

Meer weten? Kijk op onze webpagina over "The Leader in Me"


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ik mag er zijn
  • Ik kan het
  • Ik doe het zelf en samen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Er is een rapport van schooljaar 2013-2014 beschikbaar.

Vanuit de conclusies van het rapport is basistoezicht gecontinueerd.

Terug naar boven