Aloysiusschool

Langestraat 3 1741 HB Schagen

  • Beeld en letters zijn bewaard gebleven en in de nieuwe gevel verwerkt.
  • De aula is een echte theaterzaal geworden.
  • De lokalen grenzen hier aan een ruime gang en de vide toont een kijkje op het toneel en de tribune.
  • Schoolfoto van Aloysiusschool

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging bij verlof is niet meer vanzelfsprekend wegens een landelijk en regionaal lerarentekort.

Wij hebben de volgende mogelijkheden:

Een duocollega die bereid is en tijd heeft, kan soms voor een dag of een aantal dagen de leerkracht met verlof vervangen.

We kunnen binnen ons bestuur een aanvraag doen voor een leerkracht uit de vervangingspoule. Als er iemand beschikbaar is in deze poule kan dit een oplossing zijn. Met name voor langdurig verlof zoals zwangerschapsverlof regelen we dit ruim op tijd.

Lukt dit niet, dan zetten we onze leerlingbegeleiders en LIO-studenten in en herorganiseren de dagen enigszins om het verzuim op te vangen.

Als een verlof voor een of twee uur nodig is regelen we het intern.

Het lukt niet altijd om vervanging te regelen, ondanks onze inspanningen.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

We hebben voor dit onderdeel geen gegevens (ontvangen).

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We werken dit schooljaar met drie teams  (onderbouw 1-2-3, middenbouw 4-5 en bovenbouw 6-7-8

Deze groepen zijn verdeeld in basisgroepen met een eigen juf, maar naast de basisgroep werken we groepsdoorbrekend.

Waarom werken we groepsdoorbrekend:   

Omdat we willen dat de leerling leidend is. We maken elk jaar stappen om de ontwikkeling van de leerlingen als doel te hebben en deze te koppelen aan een passend aanbod. 

Omdat de leerlingen een gezamenlijke verantwoordelijkheid zijn. Samen zijn we verantwoordelijk voor het leren van de leerlingen in onze bouw. We helpen elkaar met een breed aanbod. De basisgroep vormt de verbinding tussen ouders- leerling en de school en is de plek waar de sociale activiteiten het meest plaatsvinden.

Omdat we willen samenwerken.Samenwerken gaat over wederzijdse afhankelijkheid en een gezamenlijk resultaat. Over het benutten van talenten, over feedback aan elkaar geven, over gezamenlijke verantwoordelijkheid en de inbreng van iedereen.  Dat doen we dus ook als het gaat om de verantwoordelijkheid voor onze leerlingen. 

Omdat we de energie willen bundelen tot synergie.  Stagiaires worden breder ingezet. Gastdocenten kunnen zelfstandig aan de slag. We kunnen deze collega’s en studenten een rol geven die hen onderdeel van een team maken.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Leren in groep 1-2 vindt plaats via het spel. Er wordt gewerkt vanuit aansprekende en betekenisvolle thema’s die een directe relatie hebben met de wereld om ons heen. Kinderen spelen de volwassen wereld na en zijn daarin voortdurend in interactie met elkaar. Een thema duurt een aantal weken. Binnen het thema wordt er gewerkt met 5 kernactiviteiten: Spelactiviteiten; Constructieve en beeldende activiteiten; Gespreksactiviteiten; Lees- en schrijfactiviteiten; Reken- en wiskunde activiteiten.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Vakken worden niet altijd geïsoleerd aangeboden. Ons streven is dat er synergie ontstaat en dat vakken en thema's in elkaar overlopen en elkaar versterken. Dit doen we met IPC (International Primary Curriculum)  Dit curriculum werkt met brede thema's, is gericht op de hele wereld en omvat geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek. Burgerschap is hier ook onderdeel van. Binnen IPC zijn de leerlingen aan zet. Ze gaan samen met de leerkracht op onderzoek uit en ontwikkelen vaardigheden en doen kennis op. Kunstzinnige en creatieve vorming krijgt nog meer aandacht en combineren we waar het kan met de thema's van IPC. Verkeer is een vak dat apart wordt gegeven.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Doelgroepen en mogelijkheden:

ADHD: herkennen, opstellen begeleidingsplan, structurele aanpak in de klas, al dan niet met externe ondersteuning.        

PDD NOS: herkennen, bieden van veiligheid en  vaste structuur in de reguliere klassensituatie.

Meerkunners en hoogbegaafdheid: herkennen, aansluiten bij hun onderwijsbehoeften in de klas, eventuele  externe ondersteuning van de Plusklas in Schagen of de specialisten Hoogbegaafdheid. 

Dyslexie: herkennen, duurdiagnose, protocol en begeleidingsplan, structurele aanpak en indien nodig extra ondersteuning.    

Faalangst en concentratieproblemen: herkennen, gerichte begeleiding door individuele gesprekken door interne coach of leerkracht en of kanjertraining.       

Pestgedrag: aanpak in de groep preventief via de 7 gewoonten, de gouden weken en elementen van De Vreedzame School. Individueel doen we dit  met behulp van Kanjertraining. Tevens volgen we de stappen van het anti-pest protocol. 

Alle informatie vindt u in ons schoolondersteuningsprofiel 2020-2021

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het groepsdoorbrekend werken willen we verder ontwikkelen om een goed aanbod op maat te kunnen realiseren. De samenhang tussen een goed aanbod, een eigen tempo en een passende werkplek heeft grote invloed op welbevinden en betrokkenheid bij leerlingen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Spelen, ontdekken en leren binnen de thema’s

Kleuters moeten spelen! Het kind in de kleuterfase ontwikkelt zich op een geheel eigen manier. Het spelenderwijs leren neemt hierbij een belangrijke plaats in. Binnen spel en in de kring komen alle ontwikkelingslijnen (taal, rekenen, motoriek, sociaal-emotioneel) samen. Daarom werken wij met thema's die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. We zorgen voor een rijke leeromgeving door het inrichten van steeds wisselende uitdagende speelhoeken en plekken.De activiteiten worden binnen het (rollen)spel aangeboden. Samen met de kinderen richten wij de spelhoeken in en begeleiden de leerkrachten het spel op verschillende niveaus. Voor zowel extra zorg als extra uitdaging nodigen we de kinderen uit in de hoeken om met ons mee te spelen. Op deze manier sluiten we goed aan bij ieder kind.  Wij werken in de onderbouw samen met de groepen 1, 2 en 3. We spelen en leren over dezelfde thema’s. Er vinden dan ook groepsdoorbrekende activiteiten plaats en ook wordt er groepsdoorbrekend gespeeld in de hoeken.

Terug naar boven