Jenaplanschool De Keerkring

Kastanjestraat 1 1741 WK Schagen

Schoolfoto van Jenaplanschool De Keerkring

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De stamgroepleiders op De Keerkring maken gebruik van methodegebonden en methode-onafhankelijke toetsen. Voor de methode-onafhankelijke toetsen maken we gebruik van de toetsen van IEP. Alle methodes waar wij gebruik van maken voldoen aan de kerndoelen. Een aantal keer per jaar bespreken we de resultaten op school- en groepsniveau. Tijdens de groepsbesprekingen, tussen de stamgroepleider en intern begeleider, komen de resultaten op leerlingniveau aan bod. De stamgroepleiders analyseren de resultaten en verwerken deze analyse in de didactisch groepsoverzichten en groepsplannen. Zo heeft de stamgroepleider de ontwikkeling van elk kind goed in beeld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Jenaplanschool De Keerkring vindt het belangrijk dat de kinderen uitstromen op het niveau dat bij hen past. De stamgroepleiders van de hele basisschool dragen bij aan dit belangrijke advies. Zij hebben de kinderen de basisschooltijd in de groep gehad, observaties gedaan en toetsen bij hen afgenomen. Op basis van deze gegevens en de afname van een onafhankelijke NIO-toets (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau) wordt een schooladvies gegeven. De stamgroepleider van de achtstejaars bekijkt deze resultaten samen met de intern begeleider en samen geven ze een advies aan de kinderen en hun ouders. De IEP-eindtoets ondersteunt dit advies.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De stamgroepleiders besteden aandacht aan sociale en maatschappelijke competenties door deze onderwerpen te behandelen tijdens gesprek en spel. Aan de hand van de actualiteit worden maatschappelijke thema's behandeld. Onze kernwaarden dienen als basis hiervoor.

Samen

Samenleven en samenwerken doe je met elkaar en er is daarbij ruimte voor iedereen.

  • We leren van èn met elkaar, binnen en buiten de school.
  • We gunnen een ander iets, maar komen ook op voor onszelf.
  • We werken coöperatief samen in verschillende samenstellingen binnen verschillende werkvormen met succescriteria.

Betrokkenheid

  • We hebben aandacht voor elkaar, we zijn nieuwsgierig en betrokken.
  • We creëren een uitdagende leeromgeving, zowel binnen en buiten, die prikkelt en aanzet tot verwondering.
  • We zorgen voor onszelf, elkaar, de groep en de school.

Persoonlijke ontwikkeling

Ieder mens is uniek en mag er zijn.

  • We vragen, proberen, maken fouten en beleven successen.
  • We ontdekken onze talenten en krijgen de ruimte om deze in te zetten.
  • We voelen ons uitgedaagd, zelfverzekerd en veilig.

Kortom: je hoort erbij, je doet ertoe en je bent welkom!


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenleven en samenwerken
  • Betrokkenheid
  • Persoonlijke ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In januari 2023 heeft de onderwijsinspectie een kwaliteitsonderzoek uitgevoerd.

School en bestuur herkennen zich in de rapportage en zullen binnen de door de inspectie gestelde termijn zorg dragen voor de nodige verbetering. De adviezen en oordelen die de inspecteur ons gegeven heeft, passen goed bij de door onszelf geformuleerde ambities en al ingezette acties.

Terug naar boven