Jenaplanschool De Keerkring

Kastanjestraat 1 1741 WK Schagen

Schoolfoto van Jenaplanschool De Keerkring

Het team

Toelichting van de school

Jenaplanschool De Keerkring heeft in schooljaar 2023-2024 vijf groepen:

  • onderbouwgroep 1-2 groen van Janet en Corine
  • middenbouwgroep 3-4 rood van Mireille en Noortje
  • middenbouwgroep 4-5 oranje van Judith de V. en Mireille
  • bovenbouwgroep 6-7 paars van Ruben 
  • bovenbouwgroep 8 blauw van Cindy en Judith de G.

Verder hebben we in het team:

  • onderwijsassistenten Esther en Jenna
  • ondersteuning expressie vakken Jomp
  • intern begeleider Ellen
  • administratief medewerker Sylvia
  • interieurverzorger Nel
  • vakdocent gym Amber
  • vakdocent muziek Anna

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als er een stamgroepleider ziek is of met verlof gaat, dan zoeken we naar een passende oplossing. De ene keer lukt dat intern, de andere keer extern. Voor een langdurig verlof gaat er soms een vacature uit. Het grote lerarentekort zorgt er echter voor dat het steeds lastiger is om invallers te regelen. We proberen het dan intern op te lossen. Als er echt geen oplossing te vinden is, doen wij ons uiterste best om voor de eerste dag opvang te verzorgen door de groep de verdelen. Maar we kunnen helaas ook genoodzaakt zijn om een groep thuis te laten.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ritmisch weekplan - Om de functie van de stamgroep tot zijn recht te laten komen, werken wij niet met vakken en een lesrooster, maar met een ritmisch weekplan. We zoeken een evenwicht tussen gesprek, spel, werk en viering. Zij vormen de basis van alles wat je doet en wisselen elkaar op een vanzelfsprekende manier af. 

Wereldoriëntatie - Wereldoriëntatie is het hart van ons onderwijs. We gebruiken een bronnenboek, de methode 'Alles-in-1'. De uitwerking gebeurt in projecten en deze komen om de drie jaar terug. Als onderlegger gebruiken we de kerndoelen en leerlijnen van de verschillende vak- en leergebieden. Twee maal per jaar werken we schoolbreed en de overige projecten zijn bouwgebonden.

Cultuureducatie - Kinderen worden zich door cultuureducatie bewust van hun eigen cultuur, maar moeten zich daarbij ook richten op het onderscheiden, verbeelden, begrijpen en analyseren van de cultuur van anderen, in het heden en verleden. Om kinderen op de toekomst voor te bereiden is een veelzijdige ontwikkeling belangrijk. Naast hun cognitieve vaardigheden, moeten kinderen ook hun nieuwsgierigheid en verantwoordelijkheidsgevoel ontwikkelen.

De taalrondes - De taalronde is een samenhang van vertellen, luisteren, schrijven en lezen. Bij een taalronde zitten kinderen en groepsleider voornamelijk in de kring. Een taalronde is niet hetzelfde als een kringgesprek. Het is een doordachte opbouw van taalwerkvormen, waarbij in een korte tijdspanne alle taaldomeinen aan bod komen. Dit is altijd ervaringsgericht. Een voorbeeld van een taalronde:

Stap 1. Het maken van een kring - Dit kan zoals het altijd gebeurt, nu op een bepaalde volgorde, bijvoorbeeld op verjaardagsdatum, op huisnummer, op haarlengte.

Stap 2. Introduceren van het onderwerp - Kiezen uit inbreng van de kinderen of de leerkracht, laten zien van voorwerpen, verhaal of gedicht voorlezen

Stap 3. Vertelronde

Stap 4. Lijstjes tekenen en/of schrijven

Stap 5. Tweetalgesprek

Stap 6. De tekst schrijven - Bij groep drie tot en met acht: een stukje opschrijven van wat je verteld hebt in het tweetalgesprek. Bij kleuters en beginnende groep drie: iets tekenen van wat je vertelde, de leerkracht schrijft bij een taaltekening.

Stap 7. Voorlezen - Enkele teksten of tekeningen, eventueel met vragen stellen

Aanbod basisvakken

  • Rekenen: Pluspunt
  • Aanvankelijk lezen (leerjaar 3): Lijn 3
  • Technisch lezen: Station Zuid
  • Spelling: Staal
  • Begrijpend lezen: Nieuwsbegrip en thema teksten
  • Schrijven: Klinkers
  • Engels (leerjaren 7 en 8): Blink Engels (Groove Me)
  • Topografie (leerjaren 6, 7 en 8): Bosatlas Junior

In de onderbouw worden de verschillende vakgebieden geïntegreerd aangeboden. Zo kan één activiteit ontwikkeling binnen meerdere vakgebieden tot stand brengen.

Bewegingsonderwijs

  • Stamgroep 1-2 maakt dagelijks gebruik van het speellokaal in de school om op verschillende manieren te bewegen: o.a. gymnastiek, beweegspellen, dans, drama, yoga.
  • Alle stamgroepen gymmen op woensdag en donderdag onder leiding van een vakdocent bewegingsonderwijs. De stamgroepen 3 t/m 8 gymmen in de Groeneweghal in Schagen.


Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onderwijstijd

De kinderen gaan 25 uur in de week naar school en krijgen minimaal 940 uur per jaar onderwijs aangeboden. Dit komt neer op minimaal 7520 uur in 8 jaar.

Ritmisch weekplan in de onderbouw - Drie werkvormen worden steeds afgewisseld en kennen ieder voor zich de nodige variatie:

  1. De kringen - Deze hebben vooral in de onderbouw steeds een ander karakter. Een kring kan zowel een gesprek, een spel, muziek als dramatische expressie bevatten.
  2. Het werken naar keuze - Aangeboden worden: bouwhoek, huishoek, zand/ water tafels, thematafels, doe/ ontdekhoek, constructiemateriaal, lees/ schrijfhoek, werktafels voor tekenen, boetseren, knutselen. Voorbereidend taal-/lees- en rekenonderwijs.
  3. Geleide situaties - Bepaalde vormen van spel, muziek en bewegingsonderwijs.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Ritmisch weekplan in de midden- en bovenbouw - Iedere dag kan een afwisseling bevatten van:

  • een kring, bijv. een leeskring, filosofeer- of verslagkring
  • een blokperiode: rekenen, taal, lezen en schrijven aan de hand van het eigen weekplan van het kind
  • stamgroeptijd: dit is een vaste periode van de dag, waarin kinderen werken aan wereldoriëntatie, projectverslagen, taalopdrachten, expressie, werken op de computer, weeksluitingen voorbereiden, schilderen, tekenen, in de schooltuin werken, tentoonstellingen inrichten enzovoort.
  • bewegingsonderwijs en/of spel.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Keerkring is een Jenaplanschool. Onze school gaat uit van verschillen. Dit maakt dat we ons onderwijs goed kunnen inrichten naar de onderwijsbehoeften van kinderen. Wanneer we op school door observaties zien dat een kind extra ondersteuning nodig heeft, dan gaan we daarover in gesprek met ouders. Wanneer dit gewenst is, schakelen we externe experts in voor aanvullende observaties en adviezen. We stellen een groeidocument op met daarin opgenomen welke extra ondersteuning de school kan bieden. Dit groeidocument wordt altijd besproken met ouders en door hen ondertekend. Het groeidocument wordt vervolgens met elkaar geëvalueerd en eventueel worden nieuwe doelen opgesteld. Lukt het niet om passend onderwijs te bieden, dan zal de school in samenspraak met ouders en met hulp een school zoeken die wel kan voldoen aan de ondersteuningsvraag. Het betreffende kind wordt hierin uiteraard ook betrokken.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij werken aan het versterken van het aanbod voor meerkunners in de eigen stamgroep, naar de reeds bestaande inzet buiten de groep bij de onderwijsassistent en/of leerkrachtondersteuner.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij bieden een doorgaande lijn voor kinderen van 2-12 jaar. Dit doen we door een intensieve samenwerking met de peuterschool (inpandig) en een buitenschoolse opvang. Deze wordt aangeboden door Kappio.

Terug naar boven