Albert Schweitzer

Baanweg 20 3042 AB Rotterdam

  • Schoolfoto van Albert Schweitzer
  • Schoolfoto van Albert Schweitzer
  • Schoolfoto van Albert Schweitzer
  • Schoolfoto van Albert Schweitzer
  • Schoolfoto van Albert Schweitzer

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De afgelopen jaren hebben alle leerlingen in groep 8 de Eindtoets basisonderwijs gemaakt. In schooljaar 2023-2024 zal dit veranderen in de Doorstroomtoets. Deze toets is verplicht. De IEP Eindtoets/doorstroomtoets meet de kennis en vaardigheid van een leerling op taalverzorging, (begrijpend) lezen en rekenen. Deze drie onderdelen moet elke school verplicht toetsen. Zo wordt het referentieniveau bepaald.   

De rapportage van de Eindtoets 2023 laat zien dat wij, het afgelopen schooljaar, op alle drie de onderdelen van de Eindtoets (zowel op het gebied van taal, lezen als rekenen) resultaten behaald hebben die boven het landelijk gemiddelde en de inspectienorm liggen.  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentoetsen van IEP vormen een onderdeel van het totaal aan instrumenten om de voortgang van de ontwikkeling van de leerlingen te meten. De resultaten en andere analyses worden gebruikt om op het niveau van de leerling de meest adequate vervolgstappen te nemen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

OVERGANG NAAR HET VO
In groep 7 krijgen de leerlingen hun eerste voorlopig schooladvies. De school bepaalt het voorlopig schooladvies op basis van hoofd, hart én handen. Daarvoor gebruiken wij het Leerlingvolgsysteem (IEP), maar ook alle andere resultaten en vaardigheden die de leerling tot dan toe heeft laten zien op school. Het voorlopig schooladvies geeft alvast een indicatie voor het uitstroomniveau in het voortgezet onderwijs.
Bij het vormen van het voorlopige schooladvies wordt er gekeken naar de individuele leerling:
• naar de werkhouding,
• het doorzettingsvermogen,
• de sociaal-emotionele ontwikkeling,
• de persoonlijkheidsontwikkeling (de manier van leren die bij hem/haar past).
Daarnaast wordt er gekeken naar de resultaten van de volgende meetinstrumenten:
• De sociaal-emotionele vaardigheden (IEP onderdelen hart & handen),
• Het leerlingvolgsysteem van de school (IEP hoofd en methodetoetsen),
• ADIT (Adaptieve Digitale Intelligentietest).
Het voorlopig advies in groep 7 wordt vanuit de school gegeven en is nog geen definitief advies. Het advies dat de school geeft wordt met de leerling en zijn/haar ouders besproken tijdens het voorlopig adviesgesprek. Er wordt besproken wat de aandachtspunten zijn, hoe hier in groep 8 aan gewerkt kan worden en welke ondersteuning de leerling hierbij nodig heeft van de leerkracht(en) en ouders.

In oktober wordt de informatieavond Voortgezet Onderwijs op school georganiseerd voor de ouders van leerlingen uit groep 7 en 8. Op deze voorlichtingsavond worden verschillende vormen van het VO en de route naar het VO gepresenteerd.

Leerlingen uit groep 8 mogen gedurende het schooljaar op uitnodiging bij diverse VO-scholen op bezoek, zodat zij zich alvast kunnen oriënteren. Via de OpenDagenPlanner kunt u zien waar en wanneer de open dagen of voorlichtingsavonden zijn.

In groep 8 nemen wij in november de niet-methodegebonden toetsen af, zodat deze recente gegevens meegenomen kunnen worden in het tweede voorlopig schooladvies dat halverwege januari aan de leerling wordt gegeven. In de eerste helft van februari wordt de doorstroomtoets (IEP) afgenomen. Halverwege maart ontvangt de leerling de uitslag van de doorstroomtoets en daarmee het definitieve schooladvies.
Komt de score van de doorstroomtoets overeen met het gegeven schooladvies? Het schooladvies wordt niet bijgesteld en is definitief. Is de score van de doorstroomtoets hoger dan het gegeven schooladvies? Het schooladvies wordt in principe bijgesteld naar de score van de doorstroomtoets. Is de score van de doorstroomtoets lager dan het gegeven schooladvies? Het schooladvies is dan leidend en wordt niet naar beneden bijgesteld.
In de landelijke aanmeldweek (tussen 25 en 31 maart 2024) meldt de leerling zich aan bij een school voor Voortgezet Onderwijs. In de laatste periode van groep 8 ontvangen de VO-scholen van ons informatie over de leerling in de vorm van een onderwijskundig rapport. Daarnaast vindt er een warme overdracht (mondelinge informatieoverdracht) plaats. Wij krijgen ook informatie terug in de vorm van rapporten van oudleerlingen en gesprekken met brugklasmentoren.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Binnen ons onderwijs is veel aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Wij willen kinderen vaardig maken in het probleemoplossend denken en ze hierbij eigenaarschap geven over hun eigen leerproces. Daarnaast willen wij de kinderen leren de regie over hun eigen leven te krijgen en zelf keuzes te maken. We werken vanuit de principes ‘The Leader In Me’.  

Om kinderen goed voor te bereiden op hun toekomst is het belangrijk dat zij 21e-eeuwse vaardigheden ontwikkelen (life skills). Deze vaardigheden helpen kinderen regie te nemen in hun persoonlijke ontwikkeling.  Wat is The Leader in Me! De Amerikaan Sean Covey heeft speciaal voor het basisonderwijs de werkwijze 'The Leader in Me' ontwikkeld. Deze werkwijze spreekt kinderen aan op hun talenten en creëert (meer) betrokkenheid. In dit proces leren kinderen om medeverantwoordelijk te zijn voor hun leerproces, zelfsturend te zijn en goed en effectief samen te werken. Dit zorgt er mede voor dat kinderen meer plezier hebben in het leren.

De zeven gewoonten Het uitgangspunt van The Leader in Me is, dat je de invloed op je leven wel kunt vergroten door (zelf-)leiderschap te tonen, ook al is de wereld niet maakbaar. Het gaat erom kinderen die gewoonten mee te geven die hen helpen zichzelf te ontwikkelen. We gebruiken hiervoor de zeven gewoonten van Stephen Covey:
Gewoonte 1:  •       Wees pro-actief - maak je eigen keuzes       
Gewoonte 2:  •       Begin met het einddoel voor ogen - maak een plan 
Gewoonte 3:  •       Belangrijke zaken eerst - eerst werken, dan spelen
Gewoonte 4:  •       Denk win-win - zoek naar voordeel voor iedereen   
Gewoonte 5:  •       Eerst begrijpen, dan begrepen worden - luister voordat je praat
Gewoonte 6:  •       Synergie - samen is beter
Gewoonte 7:  •       Houdt de zaag scherp - balans voelt het best   

De 7 gewoonten van The Leader in Me, oorspronkelijk bedoeld voor volwassenen, zijn zeer effectief en toepasbaar voor iedereen die zichzelf wil ontwikkelen en/of zijn relaties met anderen wil versterken. De theorie achter de 7 gewoonten is zo simpel en krachtig dat het zich gemakkelijk laat vertalen naar 'zelf-leiderschap' bij kinderen.
De 7 gewoonten helpen de kinderen om:
•       op basis van keuzemogelijkheden en argumentatie: zelfverantwoordelijkheid en beslissingen nemen,
•       tijd zinvol te besteden,
•       bewust te worden van eigen zijn en kunnen; elkaar te begrijpen en relaties op te bouwen en te onderhouden,
•       de kracht van samenwerken te ontdekken en te gebruiken,
•       plezier te hebben in het leren. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Eigenaarschap
  • Samenwerking
  • Ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 19 juni 2014 hebben we een bezoek van de inspectie gehad. We hebben destijds op alle beoordeelde onderdelen een voldoende of goed gescoord. Sinds 1 juni 2017 wordt er door de inspectie een nieuw toezichtskader gehanteerd. Informatie hierover kunt u vinden op www.onderwijsinspectie.nl  

Terug naar boven