De Schakel

Sandelingplein 25 3075 AG Rotterdam

  • Schoolfoto van De Schakel
  • Schoolfoto van De Schakel
  • Schoolfoto van De Schakel
  • Schoolfoto van De Schakel
  • Schoolfoto van De Schakel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Schakel scoorde op de IEP-eindtoets rond het landelijk gemiddelde van de scholengroep. 

Door een opbrengstgerichte werkwijze en een gedifferentieerde instructie, wordt er door het team gericht gewerkt om de onderwijskwaliteit te waarborgen. Rekenen en taal vormen de speerpunten. Binnen het rooster is extra onderwijstijd ingeroosterd voor deze vakken.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op De Schakel nemen we de toetsen van Leerling in Beeld (CITO) af in de groepen 3 t/m 8 en de Nieuwkomersgroepen. Deze toetsen worden ingepland in onze toetskalender en verdeeld over de diverse maanden van het jaar. De toetsen die in januari worden afgenomen, noemen we de tussentoetsen. Vervolgens worden de resultaten bekeken op leerling-, groeps -, en schoolniveau. De analyse van de toetsen wordt gebruikt om het onderwijs op maat in te richten voor de 2e helft van het schooljaar.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep 7 krijgen leerlingen een voorlopig advies. Onze schooladviezen worden gebaseerd op de resultaten van voorgaande schooljaren. Hierbij wegen ook diverse factoren mee zoals werkhouding, motivatie, huiswerkattitude en leerresultaten. Het advies wordt in samenspraak met de groepsleerkracht, intern begeleider en directeur bepaald.

In groep 8 krijgen de leerlingen, voordat de uitslag van de doorstroomtoets binnen is, al in februari het voorlopig advies. 

Beide momenten van advisering worden tijdens een oudergesprek besproken. Naast het advies wordt er ook gekeken naar welke mogelijkheden er qua vervolgonderwijs zijn in de omgeving. Deze gesprekken worden gevoerd door de groepsleerkracht(en).

Na het resultaat van de doorstroomtoets wordt het advies definitief gemaakt en kan het zijn dat het voorlopig advies naar boven wordt bijgesteld. Dit besluit zal ook weer gezamenlijk door leerkracht, intern begeleider en directeur worden genomen. 

Daarna is het de verantwoordelijkheid van de ouder om de leerling aan te melden op het voortgezet onderwijs. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Schakel ziet het als haar maatschappelijke taak een bijdrage te leveren om leerlingen op te voeden tot zelfstandige, sociaal redzame en verantwoordelijke burgers in de maatschappij. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Autonomie
  • Verbinding

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Een aantal uitspraken van de onderwijsinspectie (november 2022):

  • 'Uit het gesprek met leerlingen blijkt dat zij zich veilig voelen op school.' (veiligheid en schoolklimaat)
  • 'De school richt de extra begeleiding doelgericht en planmatig in. De standaard Zicht op ontwikkeling en begeleiding en Pedagogisch-didactisch handelen beoordelen wij als voldoende.' (onderwijsproces)
  • 'Resultaten laten een mooie, stijgende lijn zien.' (onderwijsresultaten)
  • 'Directie stuurt vanuit heldere ambities en doelen.' (Sturen, kwalitietszorg en ambitie)

Hiermee heeft De Schakel het oordeel voldoende gekregen. 

Als team hebben we het verschil willen maken voor onze leerlingen door te investeren in het verbeteren van onze onderwijskwaliteit. We zijn blij met het behaalde resultaat en zien dat de doorgevoerde veranderingen effect hebben op de ontwikkeling van onze leerlingen. We beseffen dat we dit vast moeten houden en willen inzetten op nog meer eigenaarschap bij leerlingen om hen aan het eind van hun basisschoolperiode sterk de wereld in te laten gaan!

Terug naar boven