Shri Saraswatieschool

Schiedamseweg 282 3025 AS Rotterdam

  • Schoolfoto van Shri Saraswatieschool
  • Schoolfoto van Shri Saraswatieschool
  • Schoolfoto van Shri Saraswatieschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Gedurende de afgelopen jaren scoorden wij altijd boven het landelijk gemiddelde.

In 2019-2020 heeft de eindtoets niet plaatsgevonden door de Corona maatregelen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden besproken op school- groep- en individueel niveau. Indien nodig worden hier plannen aan gekoppeld en gedeeld met ouders.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Juni/juli; Eind groep 7 krijgt uw kind van de leerkracht een pré-schooladvies. Dit is dus geen voorlopig- of definitief schooladvies. Het pré-schooladvies kunt u gebruiken bij uw eerste zoektocht naar een geschikte middelbare school. Op de websites koersvo.schoolprofielen.nl, scholenopdekaart.nl en natuurlijk op de websites van de middelbare scholen vindt u veel informatie over het voortgezet onderwijs en de scholen in uw regio. Wilt u uw kind aanmelden op een school met een bijzondere inrichting, bijvoorbeeld tweetalig, sport, dans, theater of grafisch? Kijk dan eerst op de website of en wanneer de school vaardigheidstoetsen afneemt waar uw kind aan mee moet doen.   September; Misschien past praktijkonderwijs of een vmbo-school met leerwegondersteuning (lwoo) goed bij uw kind. Uw kind kan dan meedoen aan het onderzoek Zorgleerling in Beeld (ZIB). De leerkracht bespreekt met u wat dit betekent en vraagt hiervoor uw toestemming. Door dit onderzoek kan een middelbare school extra geld aanvragen om de leerlingen beter te ondersteunen.   Oktober t/m december; De meeste kinderen die meedoen met ZIB maken een intelligentieonderzoek. Dit gebeurt onder begeleiding van een onderzoeksbureau (CED). U ontvangt hiervoor een uitnodiging. De leerkracht van de basisschool kijkt naar de sociale vaardigheden van uw kind. Misschien maakt uw kind hiervoor ook een test. Dit gebeurt gewoon op de basisschool.   November t/m februari; Middelbare scholen organiseren van november t/m februari open dagen en andere voorlichtingsactiviteiten. Ga samen met uw kind kijken! U leert dan de school beter kennen en u kunt er al uw vragen stellen. Op de websites van de middelbare scholen leest u wanneer deze activiteiten worden georganiseerd. Heeft uw kind hulp nodig en wilt u daarover met de middelbare school spreken? Maak dan een aparte afspraak met de school. Doe dit zo snel mogelijk. De middelbare school moet dit inplannen.   Januari - februari Begin januari vertelt de leerkracht u welk voorlopig schooladvies uw kind krijgt. (Dit schooljaar zal dat niet hoeven, omdat de leerlingen hun voorlopig advies al afgelopen juni hebben gekregen. Tijdens het ontwikkelgesprek van november 2023 is medegedeeld aan de ouders dat de voorlopige adviezen niet zijn veranderd. Vanaf dit schooljaar ‘23/’24 wordt het advies in juni een pré- advies en het advies in januari een voorlopig advies.) In februari zal de doorstroomtoets worden afgenomen. Onze school heeft ervoor gekozen om deze op papier af te nemen.   * Vanaf januari wanneer uw kind naar Pro uitstroomt; U gaat naar de school voor praktijkonderwijs die uw eerste voorkeur heeft. U levert alleen op déze school de unieke code en de ingevulde voorkeurslijst in. Soms vraagt een school om ook een aanmeldformulier in te vullen. Bij aanmelding op een vso-school is de voorkeurslijst niet nodig.   Maart Uiterlijk 15 maart 2024 ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets, waarna de definitieve adviesgesprekken zullen plaatsvinden. U ontvangt van de leerkracht een unieke code en een voorkeurslijst met middelbare scholen uit de regio die passen bij het schooladvies van uw kind. De voorkeurslijst en de unieke code heeft u nodig bij de aanmelding op de middelbare school. Het definitieve advies wat door de school wordt vastgesteld is bindend. Tot eind maart kunt u uw kind inschrijven op een VO school.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De pedagogische visie kenmerkt zich door:

  1. De focus op democratische waarden en competenties.
  2. Betrokkenen hebben een stem.
  3. Sociale verbondenheid en gemeenschapszin.
  4. De invloed van leeftijdsgenoten.
  5. Een morele en sociale norm.
  6. Democratisch opvoeden.
  7. Ontwikkelen van een kritische houding.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Sociale verbondenheid
  • Een morele en sociale norm
  • Betrokkenen hebben een stem

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven