Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Leerlingen worden gevolgd middels dagelijkse observaties, volgsysteem Focus PO (groep 1-2), methodetoetsen (groep 3-8) en LIB-toetsen (groep 3-8). De methodetoetsen hebben als doel om te toetsen hoe de aangeboden kennis en vaardigheden in het afgelopen blok beklijven. Dit gaat doorgaans over een periode van vier tot zes weken. De LIB-toetsen zijn toetsen die de kennis en vaardigheden van een periode van een half jaar toetsen. Door de gekoppelde landelijke normeringen, krijgt de school inzicht op het niveau en de voortgang/resultaten van individuele leerlingen. Op basis van deze gegevens wordt (in overleg met de leerling) bepaald waar de komende periode de focus op komt te liggen, passend bij de ontwikkeling. Ook zeggen de gegevens iets op klassen-, groeps- en schoolniveau. De resultaten bepalen mede waar de aandacht van de leerkracht komt te liggen op klassenniveau, en wat de invloed is op keuzes voor het jaarplan en het meerjarenplan op schoolniveau. Deze bevindingen worden jaarlijks opgenomen in de opbrengstanalyse en tussentijds gemonitord.
Om de ontwikkeling van het kind goed te kunnen volgen neemt de Willibrordschool vanaf groep 3 onder andere LIB-toetsen af. Ook zijn het beeld in de klas en de resultaten van de methodetoetsen een gegeven om de ontwikkeling te volgen. De leerkracht van groep 7 geeft aan het einde van het schooljaar een pré-advies. In het jaar daarop krijgt de leerling in januari het voorlopig advies in groep 8. Na de doorstroomtoets wordt het advies definitief. Het advies wordt gebaseerd op diverse methodetoetsen, LIB-toetsen, de werkhouding en zelfstandigheid van een leerling, de huiswerkattitude en de betrokkenheid bij de lessen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op een veilige school voelen leerlingen en leerkrachten zich thuis. Zij komen graag naar school en voelen zich serieus genomen door eenieder die bij de school betrokken is. Leerlingen, ouders, leerkrachten en andere medewerkers van de school gaan respectvol met elkaar om.
De Vreedzame School is een compleet programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap voor het basisonderwijs. Op de inmiddels ruim 1000 ‘vreedzame’ scholen in Nederland is de school een leefgemeenschap, waar kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waar kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Deze sociale en emotionele vaardigheden hebben leerlingen nodig om samen de school tot een plezierige plek te maken. De school is medeverantwoordelijk voor gelukkige, positieve en veerkrachtige kinderen en leerkrachten. Door de inzet van de Vreedzame School werken we ook aan een goed klassenklimaat, waarin iedereen weet hoe hij zich moet gedragen, wat de regels en afspraken zijn en waarin aandacht en respect is voor elkaar. Het gedragsprotocol en schoolveiligheidsplan, dat ter inzage in de directiekamer ligt, levert hier een belangrijke bijdrage aan. We hanteren de volgende schoolregels:
Wij zijn vriendelijk voor elkaar
Wij zorgen ervoor dat iedereen kan leren
Wij zorgen ervoor dat iedereen zich veilig voelt
Wij zorgen goed voor ons gebouw en onze spullen
Wij krijgen de kans om onze talenten te ontdekken
Samenwerking met FlowinGrow In samenwerking met de kinderpraktijk Flow In Grow zijn we ruim 3 jaar geleden het traject Jij en Stress…een Hersenles gestart. Kinderen krijgen op steeds jongere leeftijd te maken met stress en spanning, zowel op school als in de thuissituatie. Het doel van de hersenles is om de leerkrachten en de leerlingen kennis te laten maken met de taal rondom het uilen-, dolfijnen-, en krokodillenbrein. Met name van groot belang dat we allen inzien dat in tijden van stress het uilenbrein niet actief is en er ook niet gepraat kan worden met het kind. Zaak is dus om het kind eerst af te laten koelen, de krokodil te benoemen en vervolgens het gesprek aan te gaan. De fase ‘afkoelen’ wordt positief versterkt door op de juiste manier en gericht adem te halen. Flow in Grow verzorgt de ademtraining en voorziet tevens de ouders van informatie. Alle ib-ers zijn in het bezit van een sensor (betreffende ademtraining) en het boek is in iedere groep aanwezig.
De Willibrordschool heeft in 2012 een basistoezicht gekregen van de onderwijsinspectie. Dit betekent dat de school geen
tekortkomingen heeft op de getoetste gebieden. De school scoort hoog op de onderdelen: evalueren van onderwijsleerprocessen,
planmatig werken aan verbeteractiviteiten en borgen van de kwaliteit van het onderwijsleerproces. Het oudertevredenheidsonderzoek bevestigt het positieve beeld van de school.