Willibrord

Nieuwstraat 15 3011 GM Rotterdam

  • Schoolfoto van Willibrord
  • Schoolfoto van Willibrord
  • Schoolfoto van Willibrord
  • Schoolfoto van Willibrord
  • Schoolfoto van Willibrord

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingen worden gevolgd middels dagelijkse observaties, volgsysteem Bosos (groep 1-2), methodetoetsen (groep 3-8) en Cito-toetsen (groep 3-8). De methodetoetsen hebben als doel om te toetsen hoe de aangeboden kennis en vaardigheden in het afgelopen blok beklijven. Dit gaat doorgaans over een periode van vier tot zes weken. De Cito-toetsen zijn toetsen die de kennis en vaardigheden van een periode van een half jaar toetsen. Door de gekoppelde landelijke normeringen, krijgt de school inzicht op het niveau en de voortgang/resultaten van individuele leerlingen. Op basis van deze gegevens wordt (in overleg met de leerling) bepaald waar de komende periode de focus op komt te liggen, passend bij de ontwikkeling. Ook zeggen de gegevens iets op klassen-, groeps- en schoolniveau. De resultaten bepalen mede waar de aandacht van de leerkracht komt te liggen op klassenniveau, en wat de invloed is op keuzes voor het jaarplan en het meerjarenplan op schoolniveau. Deze bevindingen worden jaarlijks opgenomen in de opbrengstanalyse en tussentijds gemonitord. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling van het kind goed te kunnen volgen neemt de Willibrordschool vanaf groep 3 onder andere Cito-toetsen af. Ook zijn het beeld in de klas en de resultaten van de methodetoetsen een gegeven om de ontwikkeling te volgen. De leerkracht van groep 8 geeft in januari een advies voor het vervolgonderwijs. Dit advies is gebaseerd op de resultaten van de leerling in de afgelopen jaren op de Willibrordschool en zijn of haar werkhouding. Het advies wordt voor de uitslag van de Cito Eindtoets bekend gemaakt.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Willibrordschool heeft in 2012 een basistoezicht gekregen
van de onderwijsinspectie. Dit betekent dat de school geen
tekortkomingen heeft op de getoetste gebieden. De school scoort
hoog op de onderdelen: evalueren van onderwijsleerprocessen,
planmatig werken aan verbeteractiviteiten en borgen van de
kwaliteit van het onderwijsleerproces. Het oudertevredenheids-
onderzoek bevestigt het positieve beeld van de school.


Terug naar boven