De Provenier

Harddraverstraat 7 3033 XG Rotterdam

Basisschool de Provenier

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 2016-2017 was onze Cito eindtoets score 537,3. Deze score ligt boven het landelijke gemiddelde (535,0) van scholen met een gelijke leerling populatie. Alle leerlingen zijn mooi gegroeid in hun ontwikkeling en naar een school uitgestroomd passend bij hun mogelijkheden en talenten. Daar zijn wij trots op!

Bij onze totale schoolpopulatie hebben 8% van onze leerlingen een zogenaamd 'leerlinggewicht'. Dat houdt in dat 8% van onze leerlingen ouders hebben, die laag of niet opgeleid zijn. De school is echter sterk gemengd de afgelopen jaren, waardoor het leerlinggewicht over de gehele school per leerjaar erg verschilt. 

Wij zien een mooie stijgende lijn in onze resultaten, maar voorop staat dat wij alles uit de leerlingen halen dat erin zit en zij naar een passende plek in het voortgezet onderwijs uitstromen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In december 2016 was de inspectie voor het laatst bij ons op bezoek voor een kwaliteitsonderzoek, waarbij wij wederom het basisarrangement toegekend hebben gekregen.

Wij herkennen ons in de beoordeling en de rapportage. Wij zijn trots op onze sterke punten en maken dankbaar gebruik van de verbeterpunten die werden aangedragen.

Terug naar boven