De Fontein

Hoyledestraat 25 3036 LP Rotterdam

Schoolfoto van De Fontein

Het team

Toelichting van de school

Op De Fontein werken we (vanuit onze kernwaarde brede ontwikkeling) met vakleerkrachten van SKVR (muziek en kunstzinnige vorming), Ingrid Natuurlijk (natuur- en milieueducatie) en Lekker Fit! (drie keer gym per week en een bijpassend programma voor gezonde voeding). Onze school kiest bewust voor een breed vormend aanbod om alle kinderen ook op deze onderwijsvakken uit te dagen en te ondersteunen in hun ontwikkeling conform ons motto: Samen leren, samen groeien.

Als Lekker Fit!-school hebben de kinderen veel beweegmomenten onder leiding van een echte gymdocent. De kleutergroepen 1 en 2 hebben twee beweegmomenten, de overige groepen. Voor de groepen 5 en 6 zijn het echter 2 beweegmomenten en een keer per week zwemmen. Het eerste half jaar groep 6 en het tweede halfjaar groep 5. 

Naast een brede ontwikkeling van onze leerlingen is eenheid onze tweede kernwaarde, waarin we uitdragen dat school, kinderen en ouders een eenheid vormen en wij in verbondenheid met elkaar en de samenleving werken aan de ontwikkeling van onze leerlingen. Daarbij hebben wij hoge verwachtingen van onze leerlingen en leerkrachten, samengevat in de derde kernwaarde van de Fontein: verwachtingsvol.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Soms kunnen leerkrachten door (studie)verlof, nascholing of ziekte een dag afwezig zijn. De school zoekt altijd naar een goede oplossing om de groep op te vangen. Wij verliezen het belang van de leerlingen hierbij niet uit het oog. Bij langdurige afwezigheid van een leerkracht zorgt de school voor vervanging.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Toelichting: De opgegeven uren voor bijvoorbeeld taal en voorbereidend rekenen zijn de uren die doorgaans gegeven worden in de grote kring. Daarnaast komen onderdelen zoals bijvoorbeeld taalverwerving, woordenschatuitbreiding, fonemisch bewustzijn, sociale vaardigheden uitgebreid aan de orde bij het speel/werken in onze hoeken. De kleuters maken evenals de andere groepen op school 27 lesuren per week waarbij ook ruimte is voor spelend leren.  

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Vanaf groep 1 krijgen de leerlingen Engelse les vanuit de methode 'Join in'. Sociale vaardigheden staan vanuit de methode op het rooster, het werkelijke aanbod zit geïntegreerd in al onze overige lessen. ICT-vaardigheden zijn geïntegreerd in het aanbod van taal en rekenen. Per leerjaar zijn hier praktische doelen voor opgesteld. Het gaat om gemiddelden die enigszins per leerjaar kunnen verschillen. In alle groepen wordt burgerschapsonderwijs gegeven, veelal geïntegreerd in de lessen, en vanuit de methode Kwink.

Extra leertijd
De Fontein zet subsidie in van de gemeente voor extra leertijduitbreiding in het kader van Gelijke Kansen. Dat betekent dat er naast de verplichte onderwijsuren, extra aanbod is ingeroosterd voor sport, muziek, techniek en natuur, creativiteit en lezen. Per week krijgen de leerlingen 2 uur meer onderwijs op De Fontein. Deze uren worden gegeven door vakleerkrachten, waardoor de leerkracht extra tijd heeft voor taal en rekenen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs - in algemene zin
Elk kind heeft recht op goed onderwijs; ook kinderen die extra ondersteuning hebben. Het kabinet wil dat zoveel mogelijk kinderen naar een gewone school in de buurt kunnen gaan. Zo kunnen ze meedoen in de samenleving en hebben ze de beste kansen op het vervolgonderwijs. Met ingang van 1 augustus 2014 hebben schoolbesturen een zorgplicht. Scholen moeten voor elk kind een passende onderwijsplek bieden, ook als duidelijk is dat er voor een kind extra ondersteuning nodig is. Dit kan op de school waar het kind al zit of aangemeld wordt (bij een nieuwe leerling), maar ook op een andere school voor regulier basisonderwijs. Alle scholen moeten in verband hiermee aan de door PPO Rotterdam vastgestelde basis- ondersteuning voldoen. Het gecomprimeerde schoolondersteuningsprofiel is voor ouder(s)/verzorger(s) in te zien op de (school)website en ligt ter inzage bij de directie van de school. Voor meer informatie omtrent passend onderwijs en de wijze waarop dit bij ons op school wordt vormgeven, verwijzen wij u naar het speciale gedeelte hierover op onze schoolwebsite.

Passend onderwijs op scholen van Kind en Onderwijs Rotterdam

Basisschool De Fontein is onderdeel van de stichting Kind en Onderwijs Rotterdam. Als stichting hebben wij een samenwerkingsverband met Primair Passend Onderwijs Rotterdam. Wanneer een kind wordt aangemeld op een school zal deze school een passende onderwijsplek bieden. Alle scholen moeten in verband hiermee aan een bepaalde vorm van basisondersteuning voldoen. Deze is voor alle basisscholen gelijk. Aanvullend op de basisondersteuning kunnen scholen ook extra vormen van ondersteuning bieden. Scholen leggen het totale aanbod aan ondersteuning vast in een school-ondersteuningsprofiel. Wanneer een kind op een school wordt aangemeld en duidelijk is dat een kind extra ondersteuning nodig heeft, zijn de ouder(s)/verzorger(s) verplicht om dit bij de directie te melden. Dit geldt overigens ook wanneer sprake is van aanmelding op meerdere scholen. De school heeft vervolgens 6 weken de tijd om te bekijken of het kind kan worden toegelaten; tijdig aanmelden (bij voorkeur 10 weken voor de start van het schooljaar) is dus erg belangrijk. Er wordt bij het bepalen of de onderwijsplek passend is, rekening gehouden met de behoefte van het kind, de mogelijkheden van de school en regio en de voorkeuren van de ouder(s)/verzorger(s). Kan de school een kind niet toelaten, dan moet het schoolbestuur het kind een passende onderwijsplek op een andere school aanbieden. Deze verplichting van het schoolbestuur is de feitelijke zorgplicht. Het zoeken naar een alternatieve, passende onderwijsplek, doet het schoolbestuur uiteraard in overleg met de ouder(s)/verzorger(s). Voor kinderen waarvoor bij het samenwerkingsverband extra ondersteuning wordt aangevraagd, zal een ontwikkelingsperspectief worden opgesteld. Dit heeft als doel om duidelijk te krijgen wat de mogelijkheden van een kind zijn en hoe deze zo optimaal mogelijk kunnen worden ontwikkeld. Voor kinderen die geen extra ondersteuning nodig hebben zal er weinig veranderen. Wel bestaat de mogelijkheid dat er op termijn meer kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, op school of in de groep komen. Dit is echter afhankelijk van de afspraken die de scholen in de regio met elkaar hebben gemaakt. Een belangrijk aspect ten aanzien van de invoering van passend onderwijs is het vergroten van de ouderbetrokkenheid. Ouder(s)/verzorger(s) en de school zijn samen verantwoordelijk voor de randvoorwaarden waaronder een kind zich zo optimaal mogelijk op allerlei gebieden kan ontwikkelen. We noemen dat educatief partnerschap. Deze vorm van partnerschap waarbij open en eerlijke communicatie van groot belang is, start bij de aanmelding en zal gedurende de gehele schoolloopbaan van groot belang zijn. Tijdens het verblijf van uw kind op school en bij de overgang naar het voortgezet onderwijs wordt u nauw betrokken bij alle ontwikkelingen die voor/bij uw kind van belang zijn. Het uitspreken van wederzijdse verwachtingen op basis van een transparante houding, waarbij rekening wordt gehouden met elkaars expertise ten aanzien van opvoeding en onderwijs, zal zorgen voor een betere samenwerking tussen ouder(s)/verzorger(s) en school. Samen is meer! 

Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Voor het beknopte schoolondersteuningsprofiel verwijzen wij naar de website van de school. Hierin staat welke extra ondersteuning de school kan bieden aan leerlingen. Ouders kunnen de informatie uit het SOP gebruiken om in te schatten of de school bij hun kind past. 

Grenzen aan de zorg
Soms blijkt dat – ondanks alle inspanningen van het kind en de school – niet de gewenste  resultaten worden behaald. Er volgt een gesprek tussen de zorgcoördinator, groepsleerkracht en de ouder. Het doel van het gesprek is om ouders op de hoogte te stellen van de problemen en het gezamenlijk zoeken naar oplossingen. Er kan deskundige hulp worden ingeroepen via het  wijkteam waarmee wij samenwerken. Via testen en onderzoek kan het probleem duidelijker gemaakt worden. Voor deze tests en onderzoeken is schriftelijke toestemming van de ouders nodig. Na onderzoek worden de resultaten met de ouders besproken, waarna een handelingsplan kan worden gemaakt of verwijzing volgt naar een school voor Speciaal Basisonderwijs. Soms ondervinden leerlingen problemen bij het opgroeien. Op onze school is, naast de intern begeleider, een schoolmaatschappelijk werker beschikbaar om leerlingen en hun ouders/verzorgers te ondersteunen. Soms zijn de problemen dusdanig dat hulp van buiten de school nodig is. Om te voorkomen dat verschillende instanties langs elkaar heen werken rond dezelfde leerling werken wij met SISA (zie voor uitleg verderop in deze tekst).

Fysiek en medisch
Ons gebouw is niet geschikt voor minder validen.

Werkhouding
Wij beschouwen op school werkhouding en positief gedrag van een leerling als belangrijke voorwaarden om tot leren te komen. Als we zien dat een kind geen progressie maakt in zijn ontwikkeling ondanks de planmatige interventies van de leerkracht) en het kind de groep gaat belemmeren, dan lopen wij tegen een grens aan. Samen met de ouders wordt dan gezocht naar een oplossing.

Leren en ontwikkelen
Kinderen met een leerrendement van minder dan 50% kunnen wij geen passend onderwijs bieden. 

Sociaal en emotioneel gedrag
Afhankelijk van de  samenstelling van de groep, de gevraagde behoefte van het kind, kunnen wij vaststellen of de leerling bij ons geplaatst kan worden. Omdat onze groepen fysiek vol zijn, hanteren we strenge grenzen m.b.t. onze zorgcapaciteit. Dit is nadrukkelijk gecommuniceerd naar ons schoolbestuur. Leerlingenaantal per groep: We gaan uit van een maximum van 25 leerlingen per groep (gezien ons gebouw met beperkte vierkante meters per lokaal). Wanneer een groep meer dan 25 leerlingen heeft, plaatsen we alleen mits voldaan wordt aan de volgende voorwaarden:
- De samenstelling van de groepen is zodanig dat de benodigde zorg geboden kan worden.
- Overleg met de verwijzende school bevestigt dat het gedrag van het kind het onderwijsleerproces aan de beoogde groep niet belemmert. 

Meldcode huiselijk geweld
Als wij op school een vermoeden hebben dat een leerling mogelijk slachtoffer is van huiselijk geweld en/of kindermishandeling, dan handelen wij zoals beschreven staat in de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling Rotterdam-Rijnmond. Deze code is te vinden op de website van de stichting.

SISA

SISA is de afkorting voor: Samenwerkings Instrument Sluitende Aanpak (maar ook voor Signaleren en Samenwerken). SISA is een computersysteem met als doel ervoor te zorgen dat instanties die betrokken zijn bij een kind eerder met elkaar gaan samenwerken. Zij kunnen sneller contact met elkaar opnemen en zo samen met ouders/verzorgers en eventueel het kind bespreken wie welke begeleiding biedt en hoe die begeleiding op elkaar afgestemd kan worden.

Wat betekent SISA voor ouders/verzorgers?

Voor ouders/verzorgers verandert er helemaal niets. Ze blijven gewoon contact houden met de instanties waar ze bekend zijn. Wel vinden wij als school het belangrijk om met deze instanties samen te werken. Samen met ouders/verzorgers, leerling en andere betrokken instanties willen wij komen tot een zo goed mogelijke begeleiding. SISA helpt u, ons en de andere instanties om de betrokkenheid rondom een leerling inzichtelijk te maken en snel met elkaar in contact te kunnen komen. Belangrijk om te weten is dat in SISA alleen komt te staan dat de leerling onderwijs bij onze school volgt. Er staat geen inhoudelijke informatie over de leerling of zijn ouders/verzorgers in. SISA is geen openbaar systeem en is alleen inzichtelijk voor de organisaties die aangesloten zijn op SISA en hun betrokkenheid op de leerling in SISA kenbaar hebben gemaakt. SISA is goed beveiligd. Dit moet volgens de Wet bescherming persoonsgegevens. 

Meer informatie over SISA is te vinden op: www.sisa.rotterdam.nl.

Hier is tevens een voorlichtingsfilmpje voor ouders/verzorgers te vinden.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte krijgen aanvullend begeleiding op onze school, mede door de gerichte inzet van de NPO-gelden van het ministerie van onderwijs OCW en vanaf het schooljaar 2023-2024 met de Subsidieregeling verbetering basisvaardigheden. Wij bieden op school naast onze reguliere zorgstructuur extra ondersteuning in de vorm van een remedial teacher, kindercoach en een onderwijsassistent. Daarnaast hebben wij met extra subsidie een taal-, reken- en gedragsspecialist op school die leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte ondersteunen en de leerkracht adviseren op het gebied van taal, rekenen en gedrag. Tevens maken wij gebruik van de 'HUB', een speciaal aanbod voor leerlingen die daarvoor in aanmerking komen en dat aangeboden wordt door Quadratum.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Fontein werkt nauw samen met KindeRdam en Peuter & Co om de doorgaande leer- en ontwikkellijnen van het jonge kind door te trekken naar ons kleuteronderwijs. De peuters kunnen via een zogenaamde warme overdracht van de peuterschool naar de groep 1 op De Fontein. 

Terug naar boven