IKC De Ark

Nozemanstraat 16B 3023 TN Rotterdam

  • Heerlijk een dagje sporten, uitwaaien en zandkastelen bouwen.
  • Marshmallowchallange: Bouw samen de hoogste toren.
  • Aan elkaar voorlezen. #boekpromotie
  • Clinic Skateboarden in de gymzaal.
  • Op het groene schoolplein met schooltuintjes valt veel te ontdekken en leren.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 2020-2021 is door de coronacrisis geen eindtoets afgenomen.
Dat is vooral voor de leerlingen erg jammer. Zij hebben zich de afgelopen jaren zo mooi ontwikkeld. Dat wilden ze graag laten zien.

Toch geeft de plaatsing in het vervolgonderwijs een goed beeld.
De leerlingen van groep 8 zijn geplaatst op de volgende niveaus:

vmbo gl-tl (18%), vmbo tl (18%), vmbo tl-havo (9%), havo (27%), havo-vwo (9%), vwo (18%).

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Bij ons op school nemen we de Dia-toetsen af in de groepen 3 t/m 8. Deze toetsen worden ingepland in een kalender, de toetskalender, verdeeld over de diverse maanden in het jaar. De toetsen die in de maand januari worden afgenomen, noemen we de tussentoetsen. 

De resultaten van deze toetsen worden in ons leerlingvolgsysteem ingevoerd. Vervolgens worden de resultaten bekeken op leerling-, groeps -, en schoolniveau. De analyse van de toetsen wordt gebruikt om de nieuwe blokplannen te maken, waarin ons onderwijs op maat wordt opgenomen voor de komende periode. De blokplannen worden 4x per jaar geactualiseerd. 

In groep 1/2 maken we, net als in de peutergroepen, gebruik van de KIJK! registratie en volgen we de kinderen door gebruik te maken van het observatiesysteem HOREB. (instrument voor Handelingsgericht Observeren, Registreren en Evalueren van Basisontwikkeling)

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Overgang naar het Voortgezet Onderwijs

Voor de advisering van onze leerlingen volgt onze school de procedure die is beschreven in de OverstapRoute. Het definitieve schooladvies komt tot stand na een proces tussen school, leerling en ouders. Dit is niet voor elke leerling hetzelfde. Het proces bestaat uit:· Een gesprek over het verwachtte uitstroomniveau in groep 6.· Een voorlopig schooladvies in groep 7 op basis van het verwachtte uitstroomniveau.'

  • Na de doorstroomtoets in groep 8, ontvangt de leerling een definitief advies in maart 2024. Het schooladvies moet passend zijn voor de leerling. Het geeft optimistisch en realistisch de potentie aan van de leerling. In de praktijk betekent dit dat onze school adviseert over het niveau waarop wij verwachten dat de leerling in klas 1 van het vo tot zijn recht komt én uitgedaagd wordt. Concreet houden wij ons bij het opstellen van het schooladvies aan onderstaande uitgangspunten:
  • Het adviesproces is een continu en gezamenlijk proces. Daarom is er een adviesteam op school dat vanaf groep 6 toewerkt naar een definitief schooladvies in groep 8. Ouders en leerlingen worden hier bij betrokken. Onze school zoekt voor afstemming over passende schooladviezen contact met vo-scholen in de omgeving (in geval van concrete casussen, kan meedenken door de vo-school op anonieme basis plaatsvinden.
  • We gebruiken bij het opstellen en onderbouwen van het schooladvies de (ontwikkeling in de) vaardigheidsscores op de LVS-toetsen (LVS=leerlingvolgsysteem) uit groep 6, 7 en 8.
  • We hechten vooral waarde aan de resultaten van rekenen/wiskunde en begrijpend lezen. Dit zijn de beste voorspellers van het succes in het voortgezet onderwijs.
  • We baseren aanvullende informatie over de sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie, leerstijl en talenten op meerjarige observaties. We leggen deze informatie systematisch vast.
  • We verzamelen bij leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften adequate, aanvullende informatie om het schooladvies vast te stellen en te onderbouwen.
  • We zijn alert op het risico van onder- of over-advisering.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). Leraren creëren daartoe een veilig en gestructureerd klimaat waarin kinderen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen. Om dit te bereiken gebruiken we de lessen uit de methode Kwink en Energizes. Ook hebben de leerlingen lessen Voel je sterk, die bijdragen aan een positieve groep.

Het welbevinden van de leerlingen staat ook in relatie tot ons aanbod en de instructie. We leggen de lat hoog voor onze leerlingen, maar waar nodig passen we deze ook aan zodat we kinderen niet overvragen waardoor zij gefrustreerd kunnen worden. We passen onze instructie en aanbod ook aan op kinderen die juist extra uitdaging nodig hebben zodat zij ook gemotiveerd blijven leren. Het is van groot belang om goed te kijken en luisteren naar kinderen. Zo zorgen we voor onderwijs op maat.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • positief preventief benaderen
  • samenwerking
  • hoge betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2018-2019 heeft de inspectie tijdens een thema-onderzoek het didactisch handelen op De Ark als ruim voldoende tot zeer goed beoordeeld. Aangezien het geen regulier bezoek was, is er geen verslag van ontvangen

Terug naar boven