Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Groep 1/2 werkt ontwikkelingsgericht.
De reken-, taal-, en leesactiviteiten zijn ook verwerkt in het thematisch werken/keuze activiteiten.
Onder wetenschap en technologie vallen de lessen digitale geletterdheid en techniek waarin de kinderen kennis maken met het uitvoeren van ambachtelijke technieken.
Onder wereldoriëntatie vallen ook de lessen "Onderzoekend tuinieren".
De aangegeven lestijd betreft de lestijd per vakgebied per week. Het aantal lesuren op jaarbasis is hiermee, met de aftrek van vakanties en studiedagen, nog ruim boven het minimumaantal lesuren op jaarbasis (940 uur).
Bewegingsonderwijs gr. 5/6 is inclusief schoolzwemmen.
Geïntegreerd in onze wereldoriëntatie methode DaVinci zit ook lezen, levensbeschouwing, woordenschat, en filosofie, naast de uren die los worden gegeven. De kinderen krijgen vanaf groep 4 elke week 15 minuten verkeer.
De vermelde tijden wordt gebruikt om de lesroosters in te plannen. Na overleg met de intern begeleider/directie kan hiervan worden afgeweken als de ontwikkeling van een groep hierom vraagt.
Bij wetenschap en technologie besteden we aandacht aan het uitvoeren van ambachtelijke technieken en krijgen de kinderen ICT lessen gericht op digitale geletterdheid.
Lezen en schrijven gaan hand in hand. In groep 3 is spelling gekoppeld aan lezen t.b.v. het leren lezen en schrijven in de fase van de beginnende geletterdheid. Tijdens het leesonderwijs wordt ook veel aandacht besteed aan het schrijven van woorden.
Op De Ark staat het welzijn en de ontwikkeling van kinderen centraal. Wij willen dat elk kind zich ten opzichte van zichzelf blijft ontwikkelen. De school heeft te maken met evenveel onderwijsbehoeften als dat er leerlingen zijn. Dat moet beheersbaar zijn en/of blijven zodat alle kinderen zich blijven ontwikkelen.
U kunt meer lezen in het schoolondersteuningsprofiel. Het schoolondersteuningsprofiel kunt u vinden op de website van onze school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij willen opbrengstgericht passend onderwijs bieden aan al onze leerlingen, zodat iedere leerling groeit in zijn/ haar ontwikkeling.
Om dit te realiseren willen we dat ons aanbod zoveel mogelijk afgestemd is op het niveau en de onderwijs-/ondersteuningsbehoefte van onze leerlingen. Voor de komende jaren heeft de school de ambitie een teamlid op te leiden tot gedragsspecialist.
IKC De Ark is een integraal kindcentrum waarin we samen met De Rotterdamse Peuterschool en Kinderopvangorganisatie KindeRdam zorgen voor; een doorgaande lijn in de ontwikkeling van kinderen t/m 12 jaar. We werken nauw samen. Samen zorgen we voor een breed aanbod waarin kinderen kunnen leren in schoolse, maar ook vrijetijdsituaties. We werken vanuit een gezamenlijke visie. Het pedagogisch en didactisch handelen wordt zoveel mogelijk op elkaar afgestemd. Samen zorgen we voor een optimale groei in ontwikkeling voor ieder kind.