IKC De Ark

Nozemanstraat 16B 3023 TN Rotterdam

  • Heerlijk een dagje sporten, uitwaaien en zandkastelen bouwen.
  • Marshmallowchallange: Bouw samen de hoogste toren.
  • Aan elkaar voorlezen. #boekpromotie
  • Clinic Skateboarden in de gymzaal.
  • Op het groene schoolplein met schooltuintjes valt veel te ontdekken en leren.

Het team

Toelichting van de school

Kinderen op De Ark krijgen elke week muziekonderwijs van een vakdocent muziek.
Maandag t/m woensdag krijgen alle kinderen bewegingsonderwijs van een vakdocent bewegingsonderwijs.
Een vakdocent van Rotterdam Vakmanstad verzorgt samen met de leerkrachten in alle groepen wekelijks technieklessen. Dit betreffen ook ICT lessen waarin kinderen o.a. veel  leren op het gebied van programmeren, digitale geletterdheid en mediawijsheid.
Om de week hebben de kinderen lessen "Onderzoekend tuinieren" van een expert. Deze moestuinlessen zijn op school of op het plein, bij onze eigen moestuintjes.
Wekelijks krijgen de groepen 1 en 2 dansles van een vakdocent van de SKVR.
Vakdocenten van Rotterdam vakmanstad en de SKV verzorgen blokken kunst en filosofie aansluitend op onze thema's bij de vakken wereldoriëntatie. De leerlingen worden tijdens de lessen filosofie getraind in democratische competenties en sociaal-maatschappelijke competenties die bij het domein Burgerschap horen en reflecteren op kennisaspecten van het domein Burgerschap. Ze leren onder andere gespreksvaardigheden, dat hun mening ertoe doet, dat meningen (kunnen) verschillen, hoe daar mee om te gaan en hoe je iets het beste kunt verwoorden.

De intern begeleider van de school is mw I. de Man. Zij is leerspecialist. Zij coördineert de leerlingenzorg en begeleid teamleden waar nodig. Zij heeft ook de rol van rekenspecialist binnen het team. De school heeft een taalcoördinator. Dit is mw E. Hoekstra. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging van personeel regelen wij als volgt:

  • Wij onderzoeken de mogelijkheid dat een teamlid van onze school die parttime werkt, extra lesgeeft;
  • Wij onderzoeken of ambulant personeel in de gelegenheid is de lessen te verzorgen;
  • Wij onderzoeken de mogelijkheid of wij gebruik kunnen maken van de invalpool van onze Stichting Kind en Onderwijs;
  • Wij schakelen een uitzendbureau in en onderzoeken de mogelijkheid van inhuur van personeel;
  • Wij splitsen groepen op indien de groepsgrootte dit toelaat;
  • Wij sturen beurtelings groepen naar huis, indien bovenstaande mogelijkheden niet gerealiseerd kunnen worden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Groep 1/2 werkt ontwikkelingsgericht.
De reken-, taal-, en leesactiviteiten zijn ook verwerkt in het thematisch werken/keuze activiteiten.
Onder wetenschap en technologie vallen de lessen digitale geletterdheid en techniek waarin de kinderen kennis maken met het uitvoeren van ambachtelijke technieken.
Onder wereldoriëntatie vallen ook de lessen "Onderzoekend tuinieren". 


Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De aangegeven lestijd betreft de lestijd per vakgebied per week. Het aantal lesuren op jaarbasis is hiermee, met de aftrek van vakanties en studiedagen, nog ruim boven het minimumaantal lesuren op jaarbasis (940 uur).

Bewegingsonderwijs gr. 5/6 is inclusief schoolzwemmen.
Geïntegreerd in onze wereldoriëntatie methode DaVinci zit ook lezen, levensbeschouwing, woordenschat, en filosofie, naast de uren die los worden gegeven. De kinderen krijgen vanaf groep 4 elke week 15 minuten verkeer.
De vermelde tijden wordt gebruikt om de lesroosters in te plannen. Na overleg met de intern begeleider/directie kan hiervan worden afgeweken als de ontwikkeling van een groep hierom vraagt.
Bij wetenschap en technologie besteden we aandacht aan het uitvoeren van ambachtelijke technieken en krijgen de kinderen ICT lessen gericht op digitale geletterdheid.
Lezen en schrijven gaan hand in hand. In groep 3 is spelling gekoppeld aan lezen t.b.v. het leren lezen en schrijven in de fase van de beginnende geletterdheid. Tijdens het leesonderwijs wordt ook veel aandacht besteed aan het schrijven van woorden. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op De Ark staat het welzijn en de ontwikkeling van kinderen centraal. Wij willen dat elk kind zich ten opzichte van zichzelf blijft ontwikkelen. De school heeft te maken met evenveel onderwijsbehoeften als dat er leerlingen zijn. Dat moet beheersbaar zijn en/of blijven zodat alle kinderen zich blijven ontwikkelen.

U kunt meer lezen in het schoolondersteuningsprofiel. Het schoolondersteuningsprofiel kunt u vinden op de website van onze school. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij willen opbrengstgericht passend onderwijs bieden aan al onze leerlingen, zodat iedere leerling groeit in zijn/ haar ontwikkeling.
Om dit te realiseren willen we dat ons aanbod zoveel mogelijk afgestemd is op het niveau en de onderwijs-/ondersteuningsbehoefte van onze leerlingen. Voor de komende jaren heeft de school de ambitie een teamlid op te leiden tot gedragsspecialist.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

IKC De Ark is een integraal kindcentrum waarin we samen met De Rotterdamse Peuterschool en Kinderopvangorganisatie KindeRdam zorgen voor; een doorgaande lijn in de ontwikkeling van kinderen t/m 12 jaar. We werken nauw samen. Samen zorgen we voor een breed aanbod waarin kinderen kunnen leren in schoolse, maar ook vrijetijdsituaties. We werken vanuit een gezamenlijke visie. Het pedagogisch en didactisch handelen wordt zoveel mogelijk op elkaar afgestemd. Samen zorgen we voor een optimale groei in ontwikkeling voor ieder kind.

Terug naar boven