Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Hoeksteen maakt onderdeel uit van De Kinderfaculteit Pendrecht. Leerlingen kunnen zich inschrijven om interessante lessen te volgen buiten de reguliere lestijden om. Dit kan aansluiten op de schooldag maar er vinden ook lessen plaats in het weekend en de vakanties.
Ouders en leerlingen kunnen twee keer per jaar kiezen uit een aanbod van leerzame en leuke activiteiten. Dit aanbod is verdeeld in educatief, sportief en cultureel. Gedurende 15 weken zijn de leerlingen bezig met deze activiteiten. Deelname is vrijwillig maar niet vrijblijvend. Voor ouders zijn er geen extra kosten verbonden aan dit aanbod. Het nieuwe aanbod komt in nauw overleg met de school tot stand en sluit goed aan bij de lesstof op school.
Meer informatie kunt u lezen op de website van De Kinderfaculteit
In de eerste 2 leerjaren van het basisonderwijs zijn de verschillende vakken (taal, rekenen, sociale ontwikkeling enz.) zoals deze wordt gegegeven in de midden/-bovenbouw verwerven in de dagelijkse routines.
De urentabel is een globale verdeling. Iedere leerkracht maakt een zo goed mogelijk rooster waarbij voldoende tijd en aandacht is voor de diverse vakgebieden.
Op 1 augustus 2014 gaat de Wet passend onderwijs in.
Hoofdpunten Wet passend onderwijs: De school heeft zorgplicht. Ouders melden hun kind aan bij de school die hun voorkeur heeft. Binnen 6 tot 10 weken moet de school een zo passend mogelijk aanbod op de eigen, een andere reguliere of een speciale school binnen de regio regelen. De school heeft hierbij een zorgplicht.De school regelt de extra ondersteuning in de klas of een plek op een andere school of de plaatsing in het speciaal onderwijs. Ouders hoeven dus niet meer zelf een ingewikkelde indicatieprocedure te doorlopen. De landelijke indicatiesystematiek wordt afgeschaft.Het accent verschuift van het medisch labelen van kinderen, naar wat zij daadwerkelijk nodig hebben om onderwijs te kunnen volgen. De onderwijsbehoefte is vanaf nu het uitgangspunt. In de Wet passend onderwijs wordt expliciet gesproken over onderwijsondersteuning van leerlingen’.Scholen stellen een schoolondersteuningsprofiel op. Hierin geven zij aan welke onderwijsondersteuning ze aan leerlingen kunnen bieden.Leraren worden opgeleid in het omgaan met verschillende soorten leerlingen in de klas. Hierdoor kunnen leerlingen zo veel mogelijk extra ondersteuning in de klas krijgen, in plaats van daarbuiten.Samenwerken noodzakelijkKan de school waar de leerling is aangemeld niet zelf in de benodigde onderwijsondersteuning voorzien, dan is het de verantwoordelijkheid van de school om (binnen het samenwerkingsverband) een school te vinden die wel een passend aanbod kan doen. Is het niet haalbaar om de leerling binnen het regulier onderwijs te plaatsen, dan kan een aanbod op het (voortgezet)speciaal onderwijs worden gedaan.Om deze samenwerking vorm te geven, worden samenwerkingsverbanden geformeerd.
In de bijlage kunt u het Schoolondersteuningsprofiel van De Hoeksteen vinden.