Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Team:
Groep 1: Juf Atika en juf Guzide
Groep 2: Juf Dalila
Groep 3A: Juf Tonny en meester Can
Groep 3B: Juf Nena en meester Can
Groep 4: Juf Esra en juf Soucaina
Groep 5A: Juf Kirsten en meester Dylan
Groep 5B: Meester Dylan en juf Titia
Groep 6: Juf Dilara en juf Pemmy
Groep 7: Juf Suzanne
Groep 8: Meester Rutger en Juf Amleset
Gymnastiekleerkracht: Meester Sander en juf Jolanda
Ondersteuning: Juf Meryem, juf Inass, juf Nelleke en meester Dylan
Klassenassistent: Juf Kadem en juf Hilal
Directeur: Mariska Daalhuizen
Intern begeleider: Nicole Mud (groep 1-4) en Amleset Mekonen (groep 5-8)
Specialisten en overige taken:
Aandachtsfunctionaris: Juf Amleset
Rekenspecialist: Juf Kirsten
Taalspecialist: Juf Nicole
Begaafdheidsspecialist: Juf Nicole
Gedragsspecialist: Juf Suzanne
Anti-pestcoördinator: Juf Suzanne
Medewerker ouderbetrokkenheid: Juf Martha
Administratie: Juf Martha en Juf Anita
ICT: Meester Mohammed
Facilitair medewerker en leertijduitbreiding: Juf Anita
Preventiemedewerker en privacy ambassadeur: Juf Nicole
Externen:Schoolmaatschappelijk werker: Leila Sakkali
Wijkteammedewerkers: Jelena van de Wouw en Lot Kleijweg
Schoolcontactpersoon PPO: Karin Berkvens en Shayenny Zalm
Logopedist: Jessica den Boer
Oefentherapeuten: Lotte Bethlem en Kirsten Treur
Taal
In de groepen 1 en 2 werken wij met de methode "Logo 3000". Hierin wordt heel veel aandacht besteed aan de uitbreiding van de woordenschat. Daarnaast worden per thema de projecten van "Kleuteruniversiteit" ingezet om het taalaanbod te vergroten.
In groep 3 wordt voor het aanvankelijk lezen gebruik gemaakt van de methode “Veilig Leren Lezen”.
De groepen 4 t/m 8 werken met de methoden “Taal actief” en “Taal actief extra woordenschat".
Begrijpend en technisch lezen
Voor technisch lezen wordt in groep 3 gebruik gemaakt van de methode 'Veilig leren lezen". Daarnaast wordt ook de methode "Jippie!" ingezet voor begrijpend lezen. In de groepen 4 t/m 8 wordt voor technisch- en begrijpend lezen gebruik gemaakt van de methode "Atlantis". De leerlingen hebben ook een bilbiotheekpas, waardoor ze in de schoolbibliotheek een boek kunnen lenen om te lezen. We hebben zo'n 7.000 boeken in de collectie. Deze wordt ook regelmatig vernieuwd. Ook nodigen we sinds 1998 ieder jaar een kinderboekenschrijver uit.
Rekenen
De groepen 1 en 2 wordt naast de themaprojecten van "Kleuteruniversiteit" gewerkt met de methode "Rekenplein". Dit is een methode die naadloos aansluit op de rekenmethode “Wereld in getallen 5”.
De groepen 3 t/m 8 gebruiken de methode “Wereld in getallen 5”. Bij goed rekenonderwijs is er aandacht voor het verwerven van inzicht en voor het oefenen van vaardigheden. De methode ‘’Wereld in getallen’’ biedt dat beide: evenwichtig rekenen! Er is veel aandacht voor oefenen, herhalen en automatiseren.
Digitale hulpmiddelen
In de groepen 1 en 2 heeft elke groep 6 tablets ter beschikking. In de groepen 3 t/m 8 is er voor elke leerling een laptop of chromebook aanwezig in de groep. De digitale middelen worden ingezet als ondersteuning.
Onze school ligt in de Childrens' zone, waardoor wij 10 uur extra lestijd moeten verzorgen.
De zorg
De zorgstructuur op De Gouden Griffel is gebaseerd op handelingsgericht en planmatig werken waarin rekening wordt gehouden met de onderwijsbehoefte van de leerling. De leerkracht is verantwoordelijk voor de te bieden zorg aan een leerling. Daarvoor is ondersteuning mogelijk door de Intern Begeleider en door externen (Ambulante Begeleider, CJG, Schoolmaatschappelijk werk). De leerkracht heeft het contact met de ouders en is voor ouders het aanspreekpunt binnen de school.
De ondersteuning
De Intern Begeleider (IB-er) is er als ondersteuning voor de leerkracht in het bieden van hulp aan leerlingen. De IB-er bewaakt de leerlingenzorg en begeleidt leerkrachten (d.m.v. gesprekken) in het onderwijsproces zodat gewenste hulp ook aan leerlingen geboden kan worden. De IB-er is een vraagbaak voor praktische hulp. Daarnaast wordt ook hulp geboden bij toetsen, analyseren, diagnosticeren en het opstellen van handelingsplannen. Externe contacten (met bijv. Orthopedagoog, Ambulante Begeleiding, Logopedist) verlopen na overleg met de IB-er. De IB-er beslist in overleg met de groepsleerkracht, welke kinderen er extra hulp in de klas nodig hebben. Voordat de leerling extra hulp krijgt heeft de leerkracht de ouders hiervan op de hoogte gebracht.
Het kan gebeuren dat een kind, ondanks de extra hulp op school, toch niet vooruit gaat. In dat geval kan het nodig zijn het kind aan te melden voor verder onderzoek buiten de school. Voor deze aanmelding is de toestemming van de ouders nodig. Dat onderzoek wordt dan uitgevoerd door gespecialiseerde onderzoekers van PPO, dit wordt dus niet door de school gedaan. Naar aanleiding van dit rapport beslist een commissie of het kind nader onderzoek nodig heeft. Soms is daarna een verwijzing naar een school voor Speciaal Onderwijs het gevolg, maar meestal blijft het kind op onze school en krijgen wij extra hulp van deze commissie bij het opstellen en/of uitvoeren van een handelingsplan en/of ontwikkelingsperspectief (OPP) voor het kind in het geval dat het kind voor één of meer vakken een eigen leerlijn krijgt.
Per 1 augustus 2014 is de zorgplicht ingevoerd. Dit betekent dat het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs (PPO) Rotterdam verantwoordelijk is voor het realiseren van passend onderwijs voor alle (basisschool-) kinderen in de regio Rotterdam. In Rotterdam is dit PPO Rotterdam (www.pporotterdam.nl).
Zorgplicht
Bij de uitvoering van de zorgplicht moet een schoolbestuur eerst kijken wat de school zelf kan doen. Het uitgangspunt is dat de school waarop het kind zit of is aangemeld, eerst alle mogelijkheden onderzoekt om het kind op deze school passend onderwijs te bieden. De zorgplicht en de trajectplicht gelden niet als de groep waar het kind voor wordt aangemeld vol is. Ook geldt de zorgplicht niet wanneer ouder(s)/verzorger(s) de grondslag van de school weigeren te onderschrijven. Het gaat hier niet alleen om de religieuze grondslag of levensbeschouwelijke identiteit van de school, maar ook om de onderwijskundige grondslag. Tenslotte is de zorgplicht niet van toepassing bij aanmelding voor cluster 1- (visuele beperkingen) en cluster 2 instellingen (gehoor- en communicatieve beperkingen). Deze instellingen maken geen deel uit van samenwerkingsverbanden passend onderwijs en hebben een eigen toelatingsprocedure.
Aanmeldingsprocedure
Iedere school kent haar eigen aanmeldingsprocedure. Maar voor alle scholen gelden de volgende algemene regels: Aanmelden van kinderen kan pas vanaf 3 jaar en gebeurt schriftelijk. Als de school een schriftelijke aanmelding ontvangt, stuurt zij een bevestiging van ontvangst naar de ouders. Toelating van het kind dient binnen 6 weken na aanmelding een feit te zijn. Bij uitzondering kan deze periode verlengd worden tot 10 weken. Wanneer na 10 weken nog geen beslissing is genomen over de juiste onderwijsplaats, is de school verplicht het kind een tijdelijke plaats aan te bieden.
Op De Gouden Griffel hanteren wij een groepsgrootte van maximaal 25 leerlingen. Kinderen van de broertjes en zusjes en kinderen die bij ons in het gebouw naar de peuterschool gaan, krijgen voorrang.
Onderwijsconsulenten
Met de inwerkingtreding van de wetswijziging Passend Onderwijs sinds 1 augustus 2014 kan ook een beroep worden gedaan op de onderwijsconsulent (www.onderwijsconsulenten.nl) wanneer er sprake is van plaatsingsproblematiek van een (leerplichtige) leerling met extra ondersteuningsbehoefte in primair of voortgezet onderwijs of wanneer ouder(s)/verzorger(s) en/of school problemen ervaren met betrekking tot het handelingsdeel van het ontwikkelingsperspectief (OPP).
Contactgegevens PPO Rotterdam
Bezoekadres: Hillevliet 126-A, 3074 KD Rotterdam
Postadres: Postbus 50529, 3007 JA Rotterdam
E-mail: info@pporotterdam.nl
Internet: www.pporotterdam.nlOnderwijskundig rapport bij het verlaten van de school
Voor de toelating tot een speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs wordt door PPO Rotterdam een T.L.V. afgegeven. Hiervoor kan een onderzoek nodig zijn. Meer informatie is te vinden op de site van PPO Rotterdam https://pporotterdam.nl/wp-content/uploads/2023/05/Draaiboek-TLV-april-2023-PPO-Rotterdam.pdf.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ambities voor de toekomst
Het verbinden van een orthopedagoog aan de school voor minimaal één dagdeel.
Het jonge kind
Op onze school staat “spelend en beredeneerd leren” centraal in de kleutergroepen. De kleuterleerkracht begeleidt en stimuleert het spel van de kinderen. Op een speelse manier werken we aan de taalontwikkeling, voorbereidend rekenen en schrijven, maar ook aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek en zelfstandigheid.
Samen met peuterschool “Kinderdam “ bieden wij Voor- en Vroegschoolse Educatie aan. Dit houdt in dat het programma van de voorschool en de kleutergroepen op elkaar aansluiten. We werken bij de kleuters aan de hand van verschillende thema’s. Daarbij gebruiken we de methoden Logo 3000 en Rekenplein en de themaprojecten van Kleuteruniversiteit. De voorschool werkt zoveel mogelijk met dezelfde thema’s. Dit zorgt voor een stevige basis en een doorgaande- en ononderbroken leerlijn. De gemeente Rotterdam en de gezamenlijke schoolbesturen hebben met elkaar een nieuw kwaliteitskader voor het onderwijs aan kleuters ontwikkeld. Alle scholen van BOOR werken de komende vier jaar aan een nog stevigere basis van het onderwijs aan kleuters.
Van peuterspeelzaal naar groep 1
Als uw kind de overstap maakt van de peuterspeelzaal naar de basisschool, zorgen we voor een goede overdracht. Dit gebeurt mondeling, en daarnaast ontvangen wij het Rotterdams Overdrachtsdocument en de gegevens uit het observatie- en registratiesysteem, indien u daar als ouders toestemming voor heeft gegeven. Door deze overdracht verloopt de overgang naar groep 1 makkelijker, want we hebben dan al een goed beeld van uw kind. Peuters die bijna 4 jaar zijn, mogen al regelmatig meedoen in groep 1. Hierdoor kunnen zij alvast wennen aan de kleuterklas. Soms gebeurt het dat een peuter wat achterblijft qua ontwikkeling of dat er andere zorgen zijn. We vragen u als ouder dan om toestemming om hem of haar te bespreken in het zorgoverleg. Op deze manier kunnen we op tijd eventuele extra ondersteuning voor uw kind aanvragen en organiseren.
Voorbereiden op groep 3
Het aanbod van de peuterspeelzaal en de kleutergroepen is op elkaar afgestemd. Per schooljaar hebben we 5 thema’s die een periode van 7/8 weken centraal staan. Tijdens deze themaweken worden kinderen spelenderwijs in een uitdagende en leerrijke omgeving voorbereid op een goede start in groep 3. We werken thematisch en planmatig aan de vastgestelde doelen op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Groepsamenstelling
Ieder schooljaar formeren we nieuwe kleutergroepen. Bij de samenstelling van de groepen zijn we afhankelijk van de instroom (nieuwe kleuters) en de doorstroom (overgang naar groep 2 en 3). Ook bekijken we de onderwijsbehoefte van kinderen. Op basis daarvan besluiten we of gecombineerde groepen 1/2 of een aparte groep 1 en groep 2 formeren. We informeren u hierover bij het bekendmaken van de groepsindeling (welke juf of meester uw kind in het volgende schooljaar krijgt). Dit gebeurt enkele weken voor de zomervakantie.
Het volgen van de ontwikkeling
We volgen de leerlingen in hun ontwikkeling met behulp van het observatie- en registratiesysteem Focus PO. Tijdens de voortgangs- en rapportgesprekken wordt de verkregen data met u besproken. Vanaf 1 augustus 2022 mogen wij geen toetsen meer afnemen bij de kleuters. Dat doen we pas vanaf groep 3. We observeren de gehele dag en noteren dit in Focus PO. We volgen hiermee nauwgezet hoe de ontwikkeling van uw kind verloopt en kunnen ons aanbod hierop afstemmen.
Overgang naar volgende groep
We bekijken per individuele leerling of het aan het einde van het schooljaar toe is aan de overgang naar een volgende groep. Dit is niet alleen afhankelijk van cognitieve, maar ook van sociaal-emotionele factoren. Voor een enkele kleuter is het bijvoorbeeld beter de kleuterperiode met een jaar te verlengen. Natuurlijk zijn de gesprekken met u als ouder voorafgaand aan dit besluit van groot belang. We komen graag met u tot een afgewogen besluit. Mocht het door een verschil van inzicht niet lukken om samen tot een besluit te komen, dan is het advies van de school bindend.