School voor Speciaal Basisonderwijs De Balans

Heinsbergerweg 19 a 6045 CB Roermond

  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Balans
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Balans
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Balans
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Balans
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Balans

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De medio toetsen van cito worden in januari afgenomen. Aan de hand van de analyses, die door leerkrachten en Interne begeleiders worden gemaakt wordt het OPP van elke leerling aangepast. Doelen worden geëvalueerd adhv observaties, kind gesprekken, methodegebonden toetsen en citotoetsen. Nieuwe doelen voor de periode februari- juli worden opgesteld, deze worden vertaald naar interventies.

Het OPP wordt met kind en ouders besproken. Elk kind heeft een persoonlijk ontwikkelingsplan naast het OPP. Dit plan wordt 8 wekelijks met ouder en kind besproken. Hier wordt geëvalueerd en nieuwe doelen vastgesteld voor de volgende 8 weken. Dit geldt voor de vakgebieden, rekenen, taal begrijpend lezen, spelling, technisch lezen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies wordt geformuleerd aan de hand van een aantal zaken:

  • De persoonlijke eigenschappen van de leerling.
  • De werkhouding en taakgerichtheid van de leerling
  • De resultaten die de leerlingen gedurende de school carrière heeft behaald. Hierbij wordt niet alleen naar de laatste resultaten gekeken, maar juist naar de ontwikkeling over de verschillende jaren.
  • De resultaten van de WISCC (intelligentietest)

De combinatie van het bovenstaande zorgt dat wij tot een advies komen. Dit doet de leerkracht in samenspraak met de betrokken IB'er (eventueel ook orthopedagoog).

Na het schooladvies kan het zijn dat sommige SBOleerlingen een doorstroomtoets (Route 8) maken, welke wij voornamelijk gebruiken ter controle van ons advies. Naar aanleiding van de doorstroomtoets kan het advies worden aangepast in overleg met ouders (enkel naar boven). 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Vreedzame School
Oefenplaats voor democratisch burgerschap en sociale competentie.

Sinds september 2017 werken we op de Synergieschool volgens de aanpak van de Vreedzame School.                                                 

De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap.   

Het beschouwt de groep/unit en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen,een stem krijgen en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen.                                           

De kinderen leren tijdens de lessen dezelfde taal te spreken en leren op dezelfde manieren conflicten oplossen. Een conflict mag en als je goed met een conflict omgaat, hoeft het immers geen ruzie te worden.                                                                   

In een Vreedzame School voelen de kinderen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap. Zij staan open voor de verschillen tussen mensen.                                                                                                                                         

De VreedzameSchool wil kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap.

Daartoe beschouwen wij de groep/unit en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de groep/unit en de school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken.

Het hart van De Vreedzame School wordt gevormd door een theoretisch onderbouwde en bewezen lessenserie.

De Vreedzame School gaat echter verder en werkt door in alle lagen van de school. Daarmee is De Vreedzame School onderdeel van de identiteit van de Synergieschool. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ieder kind speciaal
  • gepersonaliseerd sociaal leren
  • respect-jezelf-ander- omgeving

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven