Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten worden nauwkeurig in de gaten gehouden. Dit doen we d.m.v. methodegebonden toetsen en niet methodegebonen toetsen. Hierbij wordt onder andere gekeken naar de individuele resultaten. Waar valt een kind uit of doet het kind het opvallend goed? Heeft dit consequenties voor ons onderwijs aan deze leerling? Zo ja, hoe gaan we dit aanpakken? Bij de tussenresultaten kan ook het besluit genomen worden of een kind bij de Bij-werkers aansluit of Breinbrekers.
Tevens kijken wij naar de groeps - en schoolresultaten.Hoe presteert de groep in zijn geheel? Hoe was dat voorgaande periode, of afgelopen schooljaar? Heeft dit resultaat consequenties voor de huidige aanpak? Zo ja, hoe gaat de nieuwe aanpak er dan uitzien? De directeur en intern begeleider bekijken de tussentijdse resultaten en bespreken deze met elkaar en de leerkrachten.
Als school zijn wij erin geslaagd om de kinderen een passend advies te geven voor hun verdere schoolcarrière. Bij het volgen van deze kinderen blijkt dat de adviezen passend waren en dat enkele kinderen zelfs hoger uitkwamen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op BS De Vijf Eiken vinden we het belangrijk:
– Dat kinderen respect voor elkaar hebben en dat laten zien in hun gedrag.
– Dat kinderen voor zichzelf op kunnen komen en hun eigen mening durven geven.
– Dat kinderen zich veilig voelen op school en er met plezier heen gaan.
BS De Vijf Eiken heeft de belangrijke taak om samen met ouders positieve opvoed- en opgroeimogelijkheden te creëren. We geven dat vorm door het gebruik van de methode Kanjer. De Kanjermethode is de rode draad bij het leren van sociale vaardigheden.Naast de lessen van Kanjer gebruiken wij de methodiek SWPBS (Schoolwide Positive Behavior Support).
In 2014 hebben wij bezoek van de inspectie gehad. Deze bevindingen kunt u terugvinden in het rapport.