Don Bosco

Havendam 4 3161 XB Rhoon

  • Niet alleen heerlijk voor kleuters, ook voor oudere kinderen een graag bezochte speelplek!
  • Het NK halen we misschien niet, maar er wordt veelvuldig en enthousiast geoefend.
  • Wij promoten gezonde tussendoortjes: een appel, komkommer of wat tomaatjes. Net zo lekker!
  • Naast dat er hard gewerkt wordt, wordt er natuurlijk ook op z'n tijd gefeest.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Don Boscoschool streeft er naar iedere leerling op zijn hoogste kunnen uit te laten stromen. Voor sommige leerlingen betekent dit dat zij door de leerkracht gestimuleerd worden nét een stapje harder te werken om een hoger resultaat te behalen. Voor andere leerlingen houdt dit juist in dat de leerkrachten de leerling op een lager niveau dan gemiddeld laten werken, om frustratie te vermijden en het zelfvertrouwen op te bouwen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De Don Boscoschool werkt met methodes die thematisch werken. Ieder thema wordt afgerond met een toets. Daarnaast worden op de Don Boscoschool twee maal per jaar toetsen van Cito afgenomen. Hiermee worden de leerresultaten van onze leerlingen gevolgd en gerelateerd aan leerresultaten van leerlingen over geheel Nederland. De inspectiekaart schooljaar 2014-2015 is als bijlage aan deze pagina toegevoegd.

De Don Boscoschool werkt handelingsgericht met groepsplannen. Dit betekent dat leerkrachten standaard op drie niveaus lesgeven: een basisniveau, een meer verdiepend niveau en een niveau met meer intensieve begeleiding. De lesinhouden en organisatie van deze drie niveaus wordt vastgelegd in groepsplannen. De doelen voor de groepsplannen worden vijf keer per jaar (na iedere vakantie) bijgesteld aan de hand van methodetoetsen en Cito-toetsen. Wanneer leerlingen merkbaar (toetsbaar) beter gaan presteren, schuiven zij naar een hoger niveau. Wanneer terugval dreigt in leerresultaten, schuiven de leerlingen naar een lager niveau.

In een enkel geval geven tussenresultaten aanleiding voor extra intensieve begeleiding, buiten de groepsplannen. Daarvoor worden handelingsplannen opgesteld: plannen om intensief en voor korte termijn extra hulp te bieden om de achterstand op het probleemgebied weg te werken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Don Boscoschool streeft er naar voor iedere leerling een passend advies te formuleren. De eerste adviesgesprekken vinden sinds schooljaar 2013-2014 plaats aan het eind van groep 7. Vervolgens is er in groep 8 nogmaals een adviesgesprek. Het advies wordt geformuleerd aan de hand van alle resultaten van de schoolcarrière van het kind, alsmede de inzet en werkhouding.

De Don Boscoschool geeft het advies in groep 8 aan leerlingen en hun ouders daarom al voordat de eindtoets van Cito heeft plaatsgevonden.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De R.K. Daltonschool Don Bosco ontleent haar identiteit aan de heersende maatschappelijke normen en waarden, als ook de leer van de katholieke kerk. We nemen Jezus Christus als uitgangspunt voor onze normen en waarden.

We zien persoonlijke aandacht, warmte, hartelijkheid en verantwoordelijkheid voor elkaar als kernbegrippen binnen onze school. We leren, werken en leven samen. Ieder kind moet zich bij ons veilig en geborgen voelen. Daar zijn we samen (werknemers, ouders en leerlingen) verantwoordelijk voor.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • persoonlijke aandacht
  • warmte en hartelijkheid
  • verantwoordelijk voor elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie streeft ernaar alle basisscholen eens in de vier jaar te bezoeken. Van een dergelijk bezoek wordt een verslag gemaakt. De conclusies uit het verslag bepalen de mate van toezicht waaronder een school komt te staan.

In 2012 is De Don Boscoschool voor het laatst bezocht door de onderwijsinspectie. Sindsdien staat de school onder 'basistoezicht'.  Dit houdt in dat er steeds voor de periode van één jaar geen extra toezicht plaatsvindt.

In het laatste rapport geeft de onderwijsinspectie aan dat de kwaliteit van het onderwijs op de Don Boscoschool voor de meeste onderzochte indicatoren in orde is: leeropbrengsten, zorg, begeleiding en kwaliteitszorg zijn op orde. Er staat nu een heldere structuur, zo beschrijft het rapport, dat alle leerlingen die zorg en begeleiding garandeert die past bij hun onderwijsbehoefte.

Wij zijn erg trots op deze beoordeling en blijven werken aan goede zorg en leerlingbegeleiding, gericht op zowel resultaten als op het welzijn van onze leerlingen.

Terug naar boven