De Grote Reis

Binnengracht 2 3162 WD Rhoon

  • Schoolfoto van De Grote Reis
  • Schoolfoto van De Grote Reis
  • Schoolfoto van De Grote Reis
  • Schoolfoto van De Grote Reis
  • Schoolfoto van De Grote Reis

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In schooljaar 2019-2020 was de behaalde schoolscore 536,8

In het schooljaar 2020/2021 is er i.v.m. Covid-19 geen Centrale Eindtoets afgenomen.

De score in 2021-2022 is 535,6

Deze scores liggen boven de -door de inspectie- gewenste schoolscore.

Wij hebben onszelf ook doelen gesteld. Gedurende de schoolperiode dagen we kinderen steeds uit om hoge resultaten te behalen. We vinden het belangrijk dat ieder kind een goede score haalt die past bij zijn of haar mogelijkheden. Dat geldt ook voor de eindtoets. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het LVS is een manier om de leerprestaties van leerlingen van groep 1 t/m 8 in kaart te brengen. Om de leerontwikkeling te volgen, observeren wij in de klas, nemen we de methodegebonden toetsen af en maken wij gebruik van Cito-toetsen, waarbij er twee keer per jaar een methode-onafhankelijke toets wordt afgenomen op alle vakgebieden. Naast het in kaart brengen van de individuele ontwikkelingen door het LVS, wordt ook zichtbaar welke onderdelen binnen ons onderwijs extra aandacht verdienen. Al deze resultaten worden geanalyseerd en besproken met de intern begeleider van de school. Als er tijdens dit gesprek blijkt dat er zorg is ontstaan over een leerling dan kan dit leiden tot bijv. een observatie, het uitgebreider toetsen van een leerling door de intern begeleider, het opstellen van een handelingsplan waarin wordt beschreven welke extra hulp een leerling gaat krijgen in de groep of er kan gekozen worden om de leerling met externe hulpverleners te bespreken. Contact met externen gebeurt nooit zonder toestemming van ouders.

Onze intern begeleiders volgen met de directie de vorderingen en resultaten van het onderwijs. Ze ondersteunen en begeleiden de leerkrachten op groepsniveau en voeren groeps- en leerling-besprekingen met de leerkrachten. Ze zijn op de hoogte van de groepsplannen, aanpassingen in de lesstof of individuele plannen. Bij een intensivering van de zorg zullen zij ook aanwezig zijn bij de gesprekken met ouders en leerkracht.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2019/2020 heeft De Grote Reis, n.a.v. het inspectiebezoek het predicaat "Goed" behaald.

Terug naar boven