De Bloeiende Betuwe

Rhenoyseweg 34 4152 EL Rhenoy

  • De Bloeiende Betuwe doet met de ligging van de school haar naam eer aan.
  • De school heeft vanaf 2013 opeenvolgend t/m 2021 het predicaat Excellente School mogen ontvangen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten op de CITO Eindtoets lagen de voorgaande jaren op De Bloeiende Betuwe boven het landelijk gemiddelde. Alleen in schooljaar 2021-2022 is het landelijk gemiddelde niet gehaald, toch hebben ook deze leerlingen zich naar verwachting ontwikkeld en hebben ook een passend resultaat gehaald dat aansloot bij de VO-adviezen. In het schooljaar 2022-2023 is er weer boven het landelijk gemiddelde gescoord.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de groepen 1 t/m 8 wordt gebruik gemaakt van de middenmeting (januari/februari) en de eindmeting (juni/juli) van het leerlingvolgsysteem IEP. De resultaten van deze methode-onafhankelijke toetsen vormen samen met de methodetoetsen, de observaties van de leerkrachten en het werk van de leerlingen, de input van de groepsplannen waar de leerkrachten mee werken. De groepsplannen vormen een belangrijke basis voor de leerkrachten om te bepalen welke onderwijsaanpak (instructie en materialen) het beste aansluit bij de ontwikkeling van de leerlingen. Meerdere keren per jaar wordt met de intern begeleider geëvalueerd en gekeken of het aanbod per leerling nog steeds passend is.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Heeft de leerling een hogere eindtoetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan kijkt de school hier opnieuw naar. Een eventueel nieuw advies mag wel hoger zijn, maar niet lager.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op De Bloeiende Betuwe werken wij met Kwink. Kwink is volledig online lesmateriaal en bedoeld voor de hele school, inclusief burgerschap en mediawijsheid. Met behulp van Kwink leert ieder kind belangrijke lessen voor het leven. Het oefent hiermee zijn sociaal-emotionele vaardigheden. Daarvoor is een veilige groep van belang. Een groep waarin kinderen zichzelf kunnen zijn en waarin verstorend gedrag als pesten niet voorkomt.

Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Praktisch, leuk en altijd actueel. Gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. Sluit goed aan bij de principes van PBS (Positive Behaviour Support).

Naast Kwink werken we met De Gelukskoffer. Kinderen werken aan hun persoonlijke ontwikkeling en ontdekken hun eigen invloed op geluk.7 thema’s keren in iedere groep terug: wat is geluk, positief denken, dankbaarheid, talenten, zelfvertrouwen, toekomstdromen en geluk doorgeven.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Erkenning en waardering

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school heeft in mei 2018 haar laatste inspectierapport gekregen. Uit het rapport blijkt dat de school op geen enkel vlak tekortkomingen laat zien en maar liefst 13 van de 14 indicatoren de maximale beoordeling GOED krijgen. Daarnaast wordt beschreven dat de school een bijzonder goede zorgstructuur heeft en er zeer effectief gebruik wordt gemaakt van de onderwijstijd. De school is inmiddels ook drie keer geïnspecteerd door twee inspecteurs van de selectiejury Excellente Scholen en heeft in 2013, 2014, de periode 2015-2018 en de periode 2019-2021 het predicaat Excellente School verkregen.

Terug naar boven