Openbare Basisschool Stapelhof

Mauritsweg 10 4325 AH Renesse

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Stapelhof
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Stapelhof
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Stapelhof
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Stapelhof
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Stapelhof

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

5.1 Tussentijdse resultaten

Vaststellen van resultaten, onderzoeken en bijsturen

Op Stapelhof houden we de leeropbrengsten van onze leerlingen nauwgezet bij. Die brengen we in kaart door middel van methodegebonden toetsen en leerstofonafhankelijke toetsen (IEP LVS: Inzicht Eigen Profiel). Naast de 'harde cijfers', volgen wij de ontwikkeling van kinderen ook aan de hand van observaties in de groep door de leerkracht. Tot slot vinden we de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen belangrijk; kennis en vaardigheden leren gaan immers hand in hand met het je goed voelen in de klas, waarbij we de leerling ook helpen zicht te krijgen in hun ontwikkeling. Bijvoorbeeld hen te helpen benoemen wat hun kwaliteiten zijn. Bewustwording hiervan kan hun leerproces versterken. We volgen die ontwikkeling onder meer via vragenlijsten in het programma Kanjer! In de groepen 1/2 maken we gebruik van het observatiesysteem 'Digikeuzebord'. Dit programma stelt ons in staat een groot aantal ontwikkelingsgebieden in kaart te brengen. Het totaal van deze informatie wordt op een digitale, centrale plek verzameld in het schooladministratiesysteem Parnassys.

Het volgen, verzamelen en duiden van data, stelt ons in staat een leerling goed te helpen in zijn/haar ontwikkeling/leerproces. Voor de leerling kan dit betekenen dat hij/zij extra ondersteuning in de school krijgt, er nader onderzoek nodig is, of dat er verlengde instructie nodig is op een bepaald onderdeel. We verwerken deze stappen in een handelingsplan dat we in overleg met de ouders/verzorgers opstellen.

Als de leerling conform verwachting ontwikkelt zegt het ons dat we op de goede weg zitten. Wijkt de ontwikkeling af van wat we er van verwachten, dan zoeken we naar de oorzaak en wordt indien nodig extra ondersteuning geboden. Dit laatste vindt trouwens niet alleen plaats op leerlingniveau, maar ook op groeps- en schoolniveau. Meerdere keren per jaar houden we geplande evaluaties, waarbij de schoolontwikkeling (en de resultaten) plus de daarmee samenhangende beleidsvoornemens en ambities, geanalyseerd worden. We doen dat volgens een aantal vragen: doen we de goede dingen, doen we de dingen goed, vinden anderen dat ook, hoe weten we dat en wat doen we met wat nu weten?

We gaan na of de ingezette ontwikkelingen (na analyse) resultaat hebben gehad of niet (of te weinig). Aan de hand hiervan stellen we onze doelen bij. Dit proces wordt ondersteund door intern begeleider en/of kwaliteitsmedewerker van Obase. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het begeleiden van de leerlingen naar het voortgezet onderwijs

In groep 8 geven we zoals eerder aangegeven bij punt 5.2 het definitieve schooladvies voor het voortgezet onderwijs. Na acht jaar school hebben we een breed beeld van de leerling gekregen om te kunnen zeggen welk type vervolgonderwijs het beste bij hem/haar zou kunnen passen. In dit beeld nemen we niet alleen de onderwijskundige ontwikkeling mee, maar ook aspecten als doorzettingsvermogen, motivatie en werkhouding. Dit tezamen zal de in de loop van groep acht de basis vormen van ons eindadvies. In januari geven we in een gesprek met ouders/verzorgers en de leerling zelf het definitieve advies mee.

In principe is het advies van de school altijd bindend, maar in de eerste week van februari maken alle leerlingen ook de verplichte doorstroomtoets. Wij gebruiken de IEP eindtoets. Deze onafhankelijke toets geeft ons als het ware een second opinion advies. Valt de IEP hoger uit, dan kan in overleg het advies bijgesteld worden (indien ons advies lager is dan de eindtoets aangeeft.) We passen het advies trouwens nooit naar 'beneden bij'. Is ons advies bijvoorbeeld VMBO-T, maar geeft de eindtoets VMBO-Basis aan, dan blijft ons advies te allen tijde staan. 'Omhoog' bijstellen kan dus wel mocht de eindtoets daar aanleiding voor geven.

In de meeste gevallen bezoeken ons uitgestroomde leerlingen het voortgezet onderwijs in Zierikzee. Gedurende het jaar houden we een informatieavond voor de groep 8 leerlingen en zijn/haar ouder (s)/verzorger(s). Dan leggen we uit hoe de overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs verloopt. Middelbare scholen houden in de periode oktober-februari ook open dagen en informatieavonden. Onze school zal ouders hierover informeren, wanneer wij deze informatie ontvangen van de middelbare scholen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.

Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn:

Niet a-p-a-r-t maar sámen          Eigenaarschap en betrokkenheid            Respect, veilig en verantwoord

Op onze school hanteren we een integraal veiligheidsplan. Hierin staat beschreven hoe de school omgaat met de sociale veiligheid en met de fysieke veiligheid van onze kinderen en van ons personeel. Onder deze tweedeling vallen de onder andere volgende onderwerpen:
algemene schoolregels en
klassenregels
anti-pestbeleidmediawijsheid en mediaveiligheid

Op iedere school kan pesten voorkomen. Wij leggen de kinderen uit, dat er een (groot) verschil is tussen plagen en pesten. Bij pesten is er sprake van herhaaldelijk terugkerend gedrag, bedoeld om iemand pijn te doen of te kwetsen. En dat wordt door ons absoluut niet getolereerd! We hanteren schoolbreed een “anti-pestprotocol”. Dit kunt u vinden op onze website.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Niet a-p-a-r-t maar samen
  • Eigenaarschap en betrokkenheid
  • Respect, veilig en verantwoord

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven