Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
7520 uur les in acht jaar
Basisschoolleerlingen moeten in de acht jaar dat ze op school zitten tenminste 7520 uur lesuren krijgen. Per jaar is dat 940 uur op basis van een 25-urige schoolweek. Scholen mogen maximaal zeven keer per jaar een 4-daagse schoolweek inroosteren. Dit is naast de weken die al 4-daags zijn, omdat de school is gesloten door een algemene feestdag. In het schooljaar 2023-2024 hebben we vijf vierdaagse schoolweken in gepland. In deze week staan onze studiedagen voor het team gepland.
Onze school heeft dit jaar 4 combinatiegroepen t.w. 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8.
Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind: Kinderopvang, oor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang en Kindcentrum. We werken samen met een kinderopvangorganisatie in het gebouw van de school. Met Kibeo.
OBS Stapelhof werkt intensief met Kibeo (kinderopvangorganisatie) samen. Samen zorgen we ervoor dat de overstap van de voorschool naar de onderbouw van onze school vloeiend verloopt. We werken samen aan een doorgaande lijn van peuteronderwijs naar kleuteronderwijs.
Invulling onderwijstijd leerjaar 3 t/m 8
Vanaf groep 3 vindt er een meer leerstofgerichte benadering plaats. OBS Stapelhof biedt een breed en uitdagend onderwijsaanbod aan, gebaseerd op de kerndoelen en referentieniveaus taal en rekenen. Ons aanbod is evenwichtig verdeeld over de leerjaren en bereidt de kinderen voor op het vervolgonderwijs. In de groepen 3 t/m 8 wordt extra aandacht besteed aan taal, lezen en rekenen.
Hieronder vindt u de methodes die worden gebruikt voor de verschillende vakken:Groep 1/2:
-CPS gecijferd bewustzijn
-CPS fonemisch bewustzijn
-LOGO 3000
-KleuteruniversiteitGroep 3 t/m 8
-Veilig Leren Lezen (groep 3)
-Taal: Taal Actief 4
- Spelling: Taal Actief 4
- Rekenen: Pluspunt
- Begrijpend lezen: Nieuwsbegrip
- Technisch lezen: Atlantis
- Engels: Groove me
- Verkeer: VVN
- Wereldorientatie: Faqta
- Sociaal-emotionele ontwikkeling: Kanjer!
- Schrijven: Pennenstreken
Wij gaan ons richten op het nog beter begeleiden met leerlingen met een visuele leerstrategie. Hierbij willen wij tegemoet komen aan de behoefte om vanuit het geheel te starten (top-down) en (leerstof) visueel aan te bieden.
In de kleuterklassen wordt op een thematische manier gewerkt volgens een vaste structuur. De kleuterleerkrachten zorgen voor een rijke leeromgeving met uitdagende hoeken en divers spelmateriaal. Bij ieder thema wordt een themahoek gecreëerd. De leerlingen worden betrokken bij het ontwerpen en inrichten van deze hoek. Er vinden speelwerklessen plaats, waarbij leerlingen middels een digitaal planbord zelf kiezen waar ze gaan spelen of met welk ontwikkelingsmateriaal ze aan de slag gaan. De ontwikkeling van leerlingen in groep 1 en 2 wordt gevolgd en in beeld gebracht met behulp van het volgsysteem 'Digikeuzebord'. In de grote kring komen activiteiten aan bod die de gehele groep aangaan: thematische, muzikale of sociaal-emotionele lessen. De invulling onderwijstijd van de groepen 1 t/m 2 verschilt met de overige groepen. In groep 1 ligt de nadruk op het wennen aan het naar school gaan; er is veel aandacht voor routines en regelmaat. Dit proces zetten we door in groep 2. De meeste 'vakken' komen in samenhang met een bepaald thema dat als kapstok dient voor het leren. Voorbeelden van thema's zijn: de lente, de boerderij, de bakkerij, et cetera.
Tijdens de speelwerkles worden in de kleine kring lessen op het gebied van rekenen en taal aangeboden aan een klein groepje leerlingen die qua niveau gelijklopen. De kleuterleerkrachten maken gebruik van verschillende bronnen om het onderwijs vorm te geven.