Openbare Basisschool Stapelhof

Mauritsweg 10 4325 AH Renesse

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Stapelhof
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Stapelhof
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Stapelhof
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Stapelhof
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Stapelhof

Het team

Toelichting van de school

Groepsleerkrachten

Leerkrachten op Stapelhof zijn verbonden aan één of meerdere groepen en hebben naast lesgevende taken ook een aantal onderwijsinhoudelijke en organisatorische taken.

Onze groepen:

Groep 1/2 -Jody Bolier ma/di/wo, Ingrid Bijlsma do/vr

Groep 3/4 -Annemiek Kappers ma/di/wo/do, Marga de Korte vr

Groep 5/6 -Marina Geenen ma/di/do/vr, Marga de Korte wo

Groep 7/8 -Joni Bijl di/wo/do, Venita de Bruin ma/vr

Intern Begeleider/Zorgcoördinator - Petra de Groot di

Vakleerkracht gymnastiek groep 1 t/m 8 - Linda de Vlieger wo

Stagiaires

Onze school is een stageschool voor studenten van o.a. de PABO (Pedagogische Academie Basisonderwijs) en Scalda (MBO beroepsonderwijs onderwijs& en pedagogiek). De studenten kunnen in alle groepen worden ingezet en worden begeleid door de leerkracht en hun opleidingsdocent.

Scholing van leraren

We vinden het belangrijk dat onze leraren zich blijven ontwikkelen. Kennis van het vak en lesgeven op basis van wetenschappelijke inzichten is de kern van ons jaarlijkse scholingsprogramma.
Schooljaar 2022-2023 heeft het team een scholing in persoonsvorming gehad. Hierbij lag de focus op het zien en (h)erkennen van kwaliteiten en talenten. 
Schooljaar 2023-2024 gaat het hele team een cursus taal volgen. Hierbij gaan we onderzoeken welke taalmethode het best bij onze schoolpopulatie past. Schooljaar 2024-2025 starten wij dan met de door ons gekozen methode. Ook volgen 2 leerkrachten een training over hoog- en meer-begaafdheid. Hiermee willen wij deze leerlingen beter herkennen en hen een passend aanbod bieden waardoor er meer verdieping en verbreding plaats vindt.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Stichting Obase maakt gebruik van een vervangingspool (vervangingsmanager). Wanneer er geen vervangers beschikbaar zijn, bieden de leerkrachten aan, indien mogelijk extra te werken. Wanneer er echt geen opvang beschikbaar is, zal de groep over andere groepen verdeeld worden of in het uiterste geval thuisonderwijs krijgen.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

7520 uur les in acht jaar

Basisschoolleerlingen moeten in de acht jaar dat ze op school zitten tenminste 7520 uur lesuren krijgen. Per jaar is dat 940 uur op basis van een 25-urige schoolweek. Scholen mogen maximaal zeven keer per jaar een 4-daagse schoolweek inroosteren. Dit is naast de weken die al 4-daags zijn, omdat de school is gesloten door een algemene feestdag. In het schooljaar 2023-2024 hebben we vijf vierdaagse schoolweken in gepland. In deze week staan onze studiedagen voor het team gepland.

Onze school heeft dit jaar 4 combinatiegroepen t.w. 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind: Kinderopvang, oor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang en Kindcentrum. We werken samen met een kinderopvangorganisatie in het gebouw van de school. Met Kibeo.

OBS Stapelhof werkt intensief met Kibeo (kinderopvangorganisatie) samen. Samen zorgen we ervoor dat de overstap van de voorschool naar de onderbouw van onze school vloeiend verloopt. We werken samen aan een doorgaande lijn van peuteronderwijs naar kleuteronderwijs.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Invulling onderwijstijd leerjaar 3 t/m 8

Vanaf groep 3 vindt er een meer leerstofgerichte benadering plaats. OBS Stapelhof biedt een breed en uitdagend onderwijsaanbod aan, gebaseerd op de kerndoelen en referentieniveaus taal en rekenen. Ons aanbod is evenwichtig verdeeld over de leerjaren en bereidt de kinderen voor op het vervolgonderwijs. In de groepen 3 t/m 8 wordt extra aandacht besteed aan taal, lezen en rekenen.
Hieronder vindt u de methodes die worden gebruikt voor de verschillende vakken:

Groep 1/2:
-CPS gecijferd bewustzijn
-CPS fonemisch bewustzijn
-LOGO 3000
-Kleuteruniversiteit

Groep 3 t/m 8
-Veilig Leren Lezen (groep 3)
-Taal: Taal Actief 4
- Spelling: Taal Actief 4
- Rekenen: Pluspunt
- Begrijpend lezen: Nieuwsbegrip
- Technisch lezen: Atlantis
- Engels: Groove me
- Verkeer: VVN
- Wereldorientatie: Faqta
- Sociaal-emotionele ontwikkeling: Kanjer!
- Schrijven: Pennenstreken

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij gaan ons richten op het nog beter begeleiden met leerlingen met een visuele leerstrategie. Hierbij willen wij tegemoet komen aan de behoefte om vanuit het geheel te starten (top-down) en (leerstof) visueel aan te bieden. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In de kleuterklassen wordt op een thematische manier gewerkt volgens een vaste structuur. De kleuterleerkrachten zorgen voor een rijke leeromgeving met uitdagende hoeken en divers spelmateriaal. Bij ieder thema wordt een themahoek gecreëerd. De leerlingen worden betrokken bij het ontwerpen en inrichten van deze hoek. Er vinden speelwerklessen plaats, waarbij leerlingen middels een digitaal planbord zelf kiezen waar ze gaan spelen of met welk ontwikkelingsmateriaal ze aan de slag gaan. De ontwikkeling van leerlingen in groep 1 en 2 wordt gevolgd en in beeld gebracht met behulp van het volgsysteem 'Digikeuzebord'. In de grote kring komen activiteiten aan bod die de gehele groep aangaan: thematische, muzikale of sociaal-emotionele lessen. De invulling onderwijstijd van de groepen 1 t/m 2 verschilt met de overige groepen. In groep 1 ligt de nadruk op het wennen aan het naar school gaan; er is veel aandacht voor routines en regelmaat. Dit proces zetten we door in groep 2. De meeste 'vakken' komen in samenhang met een bepaald thema dat als kapstok dient voor het leren. Voorbeelden van thema's zijn: de lente, de boerderij, de bakkerij, et cetera.

Tijdens de speelwerkles worden in de kleine kring lessen op het gebied van rekenen en taal aangeboden aan een klein groepje leerlingen die qua niveau gelijklopen. De kleuterleerkrachten maken gebruik van verschillende bronnen om het onderwijs vorm te geven.

Terug naar boven