SWS Noorderlicht

Meijmaweg 9 A 9955 VC Rasquert

  • Schoolfoto van SWS Noorderlicht
  • Schoolfoto van SWS Noorderlicht
  • Schoolfoto van SWS Noorderlicht
  • Schoolfoto van SWS Noorderlicht
  • Schoolfoto van SWS Noorderlicht

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingvolgsysteem
Elk kind mag zich op zijn/haar eigen wijze ontwikkelen. Deze ontwikkeling wordt door ons gevolgd, geobserveerd en getoetst. Dit noemen wij: het leerlingvolgsysteem.  Op basis hiervan passen wij het onderwijs/onze benadering aan. Van iedere leerling wordt een digitaal dossier bijgehouden. Daarin worden gegevens opgenomen over het kind (bijv. resultaten), gesprekken met ouders, speciale onderzoeken, handelingsplannen en toets gegevens van de verschillende jaren. De groepsleerkracht beheert de gegevens van zijn of haar groep. Alle gegevens worden vernietigd volgens de termijnen en richtlijnen van de wet AVG.

De interne ondersteuningsstructuur
Om onze leerlingen aardige, waardige en vaardige kinderen te laten zijn, werken wij nauw samen met ouders/verzorgers. Dit kan zijn door het maken van afspraken over leerhouding/gedrag maar dit kan ook gaan over thuisbegeleiding door ouders bij het leren van de kinderen. De intern begeleider heeft regelmatig met de groepsleerkracht gesprekken over de kinderen. Op onze spreekavonden of op andere gewenste momenten krijgen ouders inzicht in deze gegevens. Als blijkt dat de ontwikkeling stagneert of er is een ontwikkelingsvoorsprong, dan zoekt de leerkracht naar mogelijkheden om extra hulp te bieden. De intern begeleider heeft daar een ondersteunende rol in, uiteraard in overleg met de ouders. Soms moeten wij meer deskundigheid in huis halen en dan vragen wij hulp van externe instanties. Dit gaat bijvoorbeeld om het observeren, diagnosticeren of begeleiden van een leerling. Hiervoor vragen wij uiteraard eerst toestemming aan de ouders. De speciale ondersteuning voor kinderen met specifieke behoeften: Voor kinderen met een extra ondersteuningsvraag (die de school ontstijgt) hanteert VCPO Noord-Groningen een zorgroute. Het BOOT (Bovenschools OndersteuningsTeam) heeft hierin een coördinerende en regisserende rol.

Een jaar korter of langer
Soms is het voor een kind beter om dezelfde groep nog een keer over te doen. Het komt ook voor dat een leerling drie jaar over twee opeenvolgende leerjaren doet. In beide gevallen kijken we naar de totale ontwikkeling van het kind, dus niet alleen naar de eventuele leerproblemen, maar ook naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, de leeftijd, en de voordelen die een jaar extra kunnen bieden. Een sterke basis is een goede fundering voor het verder leren van uw kind. Een heel enkele keer komt het voor dat een kind het leerproces versneld doorloopt. Dan kan een kind een groep overslaan of twee opeenvolgende leerjaren in één jaar doorlopen. Ook dan wordt naar de gehele ontwikkeling gekeken; een kind dat door de leerstof heen vliegt, kan sociaal-emotioneel nog niet aan een hogere groep toe zijn. Aangezien we voldoende verdiepingsmateriaal hebben, zal dit minder snel voorkomen. Of een leerling een jaar extra of minder nodig heeft, wordt altijd zorgvuldig afgewogen en besloten na goed overleg met de ouders.

Herfstkinderen
Kinderen die jarig zijn tussen 1 oktober en 31 december noemen we ‘herfstkinderen’. Bij deze kinderen wordt bij de overgang van groep 1 naar 2 en bij de overgang van groep 2 naar 3 extra gekeken naar de ‘rijpheid’ voor de volgende groep. Een beslissing wordt altijd in samenspraak met de ouders genomen.

Meerkunners
Voor meerkunners wordt eerst in principe in de klas een passend en uitdagend aanbod gezocht. Meerkunners kunnen tegen problemen aanlopen met de zgn. ’executieve functies’. Voorbeelden hiervan zijn: taakinitiatie (beginnen aan de opgedragen taak), planning en prioriteiten stellen, aandacht richten en volhouden, emotieregulatie, werkgeheugen, vermogen om je gedrag af te remmen, zelfinzicht en cognitieve flexibiliteit. Met name deze zaken worden getraind in de ‘Torenklas’. Deze wordt één middag per week aangeboden voor daarvoor geselecteerde leerlingen, in de Piramiden in Winsum. Zij mogen daar een half jaar lang aan deelnemen, waarna er gesproken wordt over een passend vervolg.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sinds de start van de Samenwerkingsschool zijn wij als school bezig in een Dalton traject om het certificaat te krijgen. Wat vinden we dan belangrijk aan het (Dalton)onderwijs? Het Dalton onderwijs kent van oorsprong drie belangrijke principes; vrijheid in gebondenheid, zelfstandigheid en samenwerken. In de loop der jaren zijn daaruit vijf kernwaarden ontstaan, welke hier worden toegelicht en terug te vinden zijn op Dalton onderwijs https://www.dalton.nl/daltononderwijs/kernwaarden

SAMENWERKING
Een basisschool is een leefgemeenschap waar leerlingen, leerkrachten, ouders, schoolleiding en bestuur op een natuurlijke en gestructureerde wijze samen leven en werken. Een basisschool is ook een leeromgeving waar leerlingen en leerkrachten iets van en met elkaar leren. Doordat leerlingen samen met leerkrachten en medeleerlingen aan hun leertaken werken, leren zij met elkaar om te gaan en leren zij dat zij elkaar kunnen helpen. Het verwerven van kennis en vaardigheden in samenwerking met anderen kan het leren vergemakkelijken. Leerlingen leren dat er verschillen bestaan tussen mensen. Ze leren naar elkaar te luisteren en respect te hebben voor elkaar. Als leerlingen met elkaar samenwerken, ontwikkelen ze sociale vaardigheden en leren ze reflecteren op de manier waarop ze leren, zoals het beoordelen van een eigen inbreng en die van een medeleerlingen, het aangaan van de dialoog, het leren omgaan met teleurstellingen en het ervaren van een meeropbrengst uit de samenwerking. Het uiteindelijke doel is democratisch burgerschap. Een basisschool is een oefenplek voor democratisering en socialisering. Het democratisch burgerschap benadrukken we op de Ichthus nog extra door te werken met de methodiek ‘Vreedzame School’.

VRIJHEID en VERANTWOORDELIJKHEID
Vrijheid is noodzakelijk om eigen keuzes te kunnen maken en eigen wegen te vinden. Vrijheid in het basisonderwijs is de gelegenheid krijgen om het werk zelf te organiseren. De opgegeven leerstof en de eisen die daaraan worden gesteld, de tijdslimiet, de werkafspraken en de schoolregels vormen de grenzen waarbinnen de leerlingen hun vrijheid leren gebruiken. Een leerling leert verantwoordelijkheid voor zichzelf en zijn omgeving te dragen, als zijn omgeving hem daarvoor de ruimte en mogelijkheden biedt. Door leerlingen meer vrijheid te bieden kunnen zij eigen keuzes maken en een actieve leerhouding ontwikkelen. Maar vrijheid betekent niet dat alles zomaar kan en mag. Het is een taak van de leerkracht om iedere leerling een structuur te bieden om vrijheid binnen grenzen te leren hanteren. Het wordt dus per leerling bekeken of die de vrijheid aankan en zich verantwoordelijk voelt voor het geleverde resultaat. Leerlingen krijgen de ruimte om te ontdekken en te experimenteren, maar worden tegelijk ook geconfronteerd met de relatie tussen wat ze doen en wat dat oplevert. Dat is voor leerlingen een geleidelijk leerproces, waarin zelfkennis en zelfinschatting een grote rol spelen.

EFFECTIVITEIT
Dalton is een maatregel om effectiever te werken: 'a simple and economic reorganization of the school'. Helen Parkhurst wil met haar Dalton Plan het schoolse leren doelmatiger maken. Daarom zijn effectiviteit en efficiëntie al vanaf het begin twee belangrijke begrippen. Effectiviteit en efficiëntie vooronderstellen duidelijkheid over de onderwijsopbrengsten. Parkhurst vindt dat het onderwijs een brede functie heeft. Onderwijs behoort kinderen en jeugdigen ook cultureel en moreel te vormen, zodat ze zelfredzaam en sociaal verantwoordelijk worden: geoefend in, gewend aan en voorbereid op leven, werken en samenleven. Het daltononderwijs is gericht op een effectieve inzet van tijd, menskracht en middelen. Daarom geven wij omwille van de efficiency leerlingen juist verantwoordelijkheid in handen. Dalton stelt dat als leerlingen een taak krijgen, waar zij verantwoordelijkheid voor dragen en die ze in vrijheid zelf plannen en uitvoeren, het onderwijs dan veel effectiever is dan het stilzit- en luisteronderwijs dat zij zelf doorlopen heeft. Parkhurst maakt in haar Dalton Plan van kinderen als het ware kleine ondernemers, die verantwoordelijkheid leren dragen voor het schoolwerk, hun eigen werk, dat ze in vrijheid uitvoeren. Het ondernemerschap van de leerlingen op de Ichthus wordt extra gestimuleerd door projecten uit te voeren van onder meer ‘Jong Ondernemen/Young Crowds’ en we werken samen met Basicly aan projectonderwijs gericht op ICT.

ZELFSTANDIGHEID
Zelfstandig leren en werken op een basisschool is actief leren en werken. Een leerling wil doelgericht werken aan een taak of opdracht en is in staat om tijdens dit leerproces hulp te zoeken indien noodzakelijk. Deze manier van werken stimuleert het probleemoplossend denken van leerlingen. Om later als volwassene goed te kunnen functioneren moet een leerling leren beoordelen welke beslissingen hij/zij moet nemen en wat de gevolgen daarvan zijn. De keuzevrijheid dwingt een leerlingen tot het nemen van zelfstandige beslissingen die voor hem effectief en verantwoord zijn. Op de Ichthus betekent zelfstandig werken meer dan alleen werken. Juist in situaties van samenwerken leren kinderen zelfstandig en zelfredzaam te zijn.

REFLECTIE
Reflexiviteit, nadenken over je eigen gedrag en je eigen werk, is belangrijk. Door te reflecteren wordt geleidelijk de vaardigheid in het zelfstandig werken en het samenwerken opgebouwd. Als hulpmiddel hierbij gebruiken de kinderen hun dag- of weektaak en geregeld hebben zij gesprekken met de leerkracht over het proces.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Dalton kernwaarden
  • KIVA leefregels

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven