Rooms Katholieke Basisschool Petrus Canisius

Kerkweg 107 6155 KL Puth

De aula van onze school met een gezellige leeshoek voor de kinderen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Naast de Cito-eindtoets nemen wij jaarlijks ook de Cito Entreetoets af in de groepen 6 en 7. Deze toets-gegevens helpen ons om een nog beter zicht te krijgen in het ontwikkelingsniveau van onze leerlingen. En gebruiken we om ons lesaanbod aan te passen aan de leerbehoeften van de leerlingen.

Ook de gegevens van de CITO-eindtoets worden jaarlijks geanalyseerd en worden indien noodzakelijk planmatige afspraken gemaakt voor het verbeteren van de onderdelen die naar onze ambitie te laag zijn gescoord. Deze analyse is opgenomen in het jaarverslag. Dit jaarverslag ligt ter inzage op school en is binnenkort zichtbaar op onze website.

We kijken met een trots gevoel naar de behaalde scores. Nagenoeg alle leerlingen hebben die score behaald die ook goed aansluit bij hun ontwikkelingslijn door de gehele schoolloopbaan. Wel kijken we kritisch naar het lesaanbod in groep 7/8 t.a.v. Spelling van niet-werkwoorden en Aardrijkskunde (met name onderdeel Topografie) aangezien deze onderdelen al enkele jaren onder het landelijk gemiddelde scoren.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het laatste inspectiebezoek was op 3-3-2010 hiervan is ook de rapportage te lezen via de bovenstaande link. Sinds die tijd hebben wij planmatig gewerkt aan kwaliteitszorg. Dit alles met het doel zo goed mogelijk onderwijs voor onze leerlingen. Na het laatste inspectiebezoek hebben wij altijd in het basistoezicht gezeten en waren de tussenopbrengsten en eindopbrengsten op of boven het landelijk gemiddelde. Enkel een aandachtspunt zijn de tussenopbrengsten t.a.v. technisch lezen in groep 3. Hiervoor is een verbeteringsplan opgesteld en nog in uitvoering.

Alle plannen zijn opgenomen in ons schoolplan, jaarlijks stellen we jaarplannen op die we van een Plan-Do-Study-Act principe benaderen. De leeropbrengsten, gegevens uit het oudertevredenheidsonderzoek, maatschappelijke ontwikkelingen en de Inspectie-indicatoren vormen de basis voor deze plannen.

Terug naar boven