Openbare Basisschool De Koempoelan

Gangeslaan 59 1448 BV Purmerend

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Koempoelan

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Informatie IEP Eindtoets

Alle leerlingen van groep 8 zijn verplicht om een eindtoets te maken. Scholen kiezen zelf welke eindtoets ze afnemen, Bureau ICE maakt de IEP Eindtoets. De minister van OCW heeft de IEP Eindtoets toegelaten als eindtoets voor de basisschool. De IEP geeft een advies voor het voortgezet onderwijs, dit is een second opinion naast het leerkrachtadvies dat ieder kind van de leerkracht krijgt.

Wat meet de IEP Eindtoets?

De IEP Eindtoets meet de verplichte vaardigheden lezen, taalverzorging en rekenen aan het einde van groep 8. De uitslag van de eindtoets geeft informatie over het referentieniveau dat de leerling beheerst én een advies voor het voortgezet onderwijs.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussentijdse toetsen. 
In het leerlingvolgsysteem wordt de ontwikkeling van een leerling van groep 1 t/m 8 in kaart gebracht. De kinderen worden regelmatig getoetst en geobserveerd. Deze resultaten worden bewaard in het digitale dossier. Doel van dit systeem is het tijdig signaleren van kinderen die extra zorg en aandacht nodig hebben. Het schoolteam beschouwt een leerling als een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Altijd zullen wij streven naar overeenstemming tussen alle belanghebbenden. Alleen dan is succes gegarandeerd. De gegevens worden bekeken en besproken door de leerkrachten, de intern begeleider en de ouders. De coördinatie van het leerlingvolgsysteem is in handen van de intern begeleider.

Wij gebruiken toetsen die bij de methodes horen en een aantal landelijke CITO-toetsen. In de groepen 3 t/m 8 maken de kinderen toetsen op het gebied van lezen, spelling, rekenen, begrijpend lezen en woordenschat. Vanaf eind groep 5 wordt ook de toets studievaardigheden afgenomen. De meeste toetsen worden twee keer per jaar afgenomen. Bij de CITO-toetsen wordt een leerling/groep vergeleken met het landelijk gemiddelde. De uitslag van een toets is bij de beoordeling van uw kind niet het enige waar wij naar kijken. Resultaten van het dagelijkse werk, observaties, werkhouding, doorzettingsvermogen en dergelijke, tellen hierbij ook mee.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het eind van groep 7 krijgen alle leerlingen een voorlopig schooladvies. Halverwege groep 8 wordt het voorlopig advies omgezet in een definitief advies. Als de resultaten van de Centrale Eindtoets hoger zijn dan het door de school gegeven advies, kan het advies naar boven bijgesteld worden. Dus de resultaten lager zijn, dan heeft dit geen gevolgen voor het door de school gegeven advies.

Het schooladvies komt enerzijds tot stand op basis van harde data van methodetoetsen en Cito-toetsen van de laatste jaren, waarbij we de positieve of negatieve trends mee laten wegen in ons besluit. Anderzijds wegen we ook andere factoren mee, zoals: werk- en leerhouding, intrinsieke motivatie, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.

Het schooladvies wordt opgesteld door de groepsleerkrachten van de groepen 7 en 8, de intern begeleider en de directie. 

De groepsleerkrachten dragen informatie over aan de scholen voor het voortgezet onderwijs volgens de procedure van de 'Waterlandse overstap'.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden dat kinderen toenemend emotioneel vrij moeten zijn bij alles wat ze doen. Gevoelens mogen getoond worden en aan de kinderen wordt geleerd hoe ze met de emoties om kunnen gaan. Succesbeleving zal er voor zorgen dat het zelfvertrouwen van de kinderen toeneemt. Wij vinden dat alle sociaal culturele activiteiten, die plaatsvinden binnen de leergemeenschap, er voor moeten zorgen dat de kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Ontwikkelend leren is het leren deelnemen aan doelgerichte groepsactiviteiten.

Wij werken vanuit een growth mindset. Fouten maken mag, fouten maken moet om tot leren te komen. We hebben hoge verwachtingen van onze leerlingen en stimuleren dat zij ook hoge verwachtingen van zichzelf hebben.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilige omgeving
  • Welbevinden/Jezelf zijn
  • Groei

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven