Kindcentrum Vlinderboom

Zilverreigerdreef 115 2643 MC Pijnacker

  • ... met kapla
  • Een precies werkje, goed voor de fijne motoriek.
  • ... en vooral leuk in de zandbak!

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar vindt er een schoolanalyse, een groepsbespreking en een zorgleerlingbespreking met de kwaliteitsondersteuner en de leerkracht(en) plaats om te bekijken wat de resultaten zijn, wat er goed ging en wat anders kan en vervolgens welke acties hierop moeten worden ingezet. Tussentijds vinden er leerlinggesprekken plaats met de kwaliteitsondersteuner, zodat er ook tussentijds kan worden bijgestuurd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Naar het voortgezet onderwijs

Jaarlijks houden wij een voorlichtingsavond voor ouders over de keuze voor het voortgezet onderwijs.

In juni (voorafgaande aan groep 8) vinden de eerste gesprekken plaats ter voorbereiding op het voortgezet onderwijs. De leerling, de ouder(s), de groepsleerkracht(en) en de kwaliteitsondersteuner of directie gaan met elkaar in gesprek.

Het (voorlopig)schooladvies baseren we op het inzicht dat we in de loop der jaren hebben gekregen in uw kind. We kijken naar leerprestaties, kenmerken van uw kind, persoonlijke omstandigheden, schoolresultaten uit het verleden, de CITO, de NIO en de ervaringen van de leerkrachten met uw kind.

In groep 8 ontvangt uw kind een definitief schooladvies. Dit advies wordt later in het jaar ondersteund of bijgesteld door de uitkomst van de Doorstroomtoets, waarna het een definitief advies wordt. Waar nodig wordt gebruik gemaakt van extra gegenereerde gegevens vanuit onafhankelijke toetsen. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Via observatie en de afname van KanVas (Kanjertraning Vaardigheden) wordt bijgehouden hoe leerlingen zich voelen op school ten opzichte van elkaar en de leerkracht, maar ook ten opzichte van school in het algemeen. De groepsleerkracht is verantwoordelijk voor de ontwikkeling op het gebied van gedrag en krijgt hierbij ondersteuning vanuit de gedragsspecialist binnen de school.

Aan de hand van de Kanjertraining worden lessen gegeven op het gebied van sociale vaardigheden. De Gouden Vlinderboomregels zijn een houvast voor leerlingen en leerkrachten. Het bollensysteem helpt leerlingen dit gedrag na te leven. Zij kunnen ook fiches verdienen door de Gouden Vlinderboomregels goed toe te passen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfbewustzijn
  • Ontdekkend leren
  • Duurzaam samen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven