Christelijk Kindcentrum Prins Floris

Moerbeihof 5 3355 AJ Papendrecht

  • Schoolfoto van Christelijk Kindcentrum Prins Floris
  • Schoolfoto van Christelijk Kindcentrum Prins Floris
  • Schoolfoto van Christelijk Kindcentrum Prins Floris

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het adviestraject wordt toegelicht tijdens de informatieavond die georganiseerd wordt door de leerkrachten van groep 8.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten op onze school worden gemeten m.b.v. methode afhankelijke en methode onafhankelijke toetsen. De eerstgenoemde toetsen hebben met name betrekking op het geleerde in een afgebakende periode voorafgaand aan de toets waarna er, indien noodzakelijk, remediëring volgt binnen de groep. We maken gebruik van de Cito LVS-toetsen Leerling in Beeld als methode onafhankelijk instrument om de voortgang over een langere periode te meten. Deze worden twee keer per leerjaar afgenomen en zijn landelijk genormeerd. Op deze wijze brengen brengen we de leerresultaten van onze leerlingen in kaart.

Een combinatie van de uitslagen van zowel de methode afhankelijke als methode onafhankelijke toetsen gebruiken we om te bepalen of leerlingen in aanmerking komen voor extra hulp buiten de groep door onze gespecialiseerde remedial teachers.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We baseren het schooladvies op toetsresultaten, de sociaal emotionele ontwikkeling, (huis)werkhouding, motivatie en gedrag. Het adviestraject begint wordt zorgvuldig vormgegeven door de groepsleerkrachten, bovenbouwcoördinator en intern begeleider(s) en een directielid.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Begrip voor andersdenkenden
  • Maatschappelijke betrokkenheid
  • Zelfkritische grondhouding

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven